Нови данни на Статистическия институт на Юнеско (СИЮ) сочат, че 58 млн. деца на възраст между 6 и 11 години не ходят на училище, което е почти никаква промяна от 2007 г. до сега. Според последния доклад на СИЮ и на Световния мониторингор доклад на движението на ЮНЕСКО „Образование за всички“, 43% от децата, които са извън училище или 15 млн. момичета и 10 млн. момчета може би никога няма да стъпят в класна стая, ако тази съвременна тенденция продължи.
Липсата на прогрес основно се дължи на високия ръст на населението в региона на Субсахараска Африка, сега дом на повече от 30 млн. деца, не посещаващи училище. Повечето от тези деца никога няма да започнат да ходят на училище или тези които го направят са в риск от отпадане. В този регион повече от едно на всеки три деца, които са започнали училище през 2012 г. ще го напуснат преди да достигнат последен клас на основното училище, сочат данни на СИЮ.
Подрастващите също изостават
Докладът също показва критични пропуски в образованието на по-големите деца на възраст между 12 и 15 години. В световен мащаб през 2012 г. 63 млн. подрастващи са извън училище. Въпреки че това число се е понижило с близо една трета от 2000 г. до сега в Южна и Западна Азия, регионът е с най-голямо население на подрастващи, които не посещават училище, достигащо 26 млн. В Субсахарска Африка техният брой е 21 млн. и той ще продължи да нараства.
Смели образователни политики позволяват да се върви напред
Публикацията включва анализ на Световния мониторингов доклад на „Образование за всички“, който показва, че 17 държави, представляващи една четвърт от населението, отпаднало от училище през 2000 г. са намалили своя брой с 86%, от 27 млн. на по-малко от 4 млн. за малко повече от 10 години.
Докато всички 17 държави се изправят пред различни обстоятелства, те комбинират политическа воля със смели образователни политики, за да гарантират, че повече деца ще могат да ходят на учлище.
Бурунди премахва училищните такси през 2005 г. и по този начин увеличава процента на деца в начално учлище от 54 на 94% за 6 години.
Виетнам въвежда нов учебен план, обръщащ специално внимание на учениците в неравностойно положение като по този начин успява да намали на половина процента на деца, които никога не са ходили на училище в периода 2000 – 2010 г.
Никарагуа помага на нуждаещи се семейства да намалят разходите за училище през 2000 г. и процентът на деца, които никога не са го посещавали спада от 17 през 1998 г. до 7 през 2009 г.
В България от родените преди 7 години 73 000 деца, едва малко над 63 000 са се записали в 1 клас през есента на 2013 г. Министерство на образованието и науката не разполага с точни данни къде са тези деца. Една от причините е, че институциите, отговорни за достъпа до образование на българските деца, работят в условия на липса на актуална информация или със силно различаващи се данни, поради различна методика на събирането й.
Проблемът с преждевременното напускане на училище е идентифициран като приоритетен от Министерство на образованието и науката. В края на 2013 г. беше приета обща междусекторна Стратегия за намаляване на дела на преждевременно напусналите образование българи. За съжаление, към стратегията няма план за 2014 г., както и оценка на необходимите за изпълнението й ресурси, което създава риск за нейното ефективно изпълнение.
Национална мрежа за децата се застъпва за разработване на план за действие и изпълнение на стратигята с ясни мерки, дейности, финансиране и отговорни институции, както и уеднаквяване на методологията на НСИ и МОН за следене и отчитане на броя на напусналите училище преждевременно.
Източник: uis.unesco.org
Снимка: freeimages.com/topfer