„Какво искате да знаете за кибертормоза?“ Зададохме този въпрос на младите хора и получихме хиляди отговори от всички краища на света.
Обединихме усилията на специалисти от УНИЦЕФ, международни експерти по кибертормоз и закрила на детето, съвместно с Facebook, Instagram и Twitter потърсихме отговори на въпросите и предоставихме на младите хора съвети как да се справят с онлайн тормоза.
Какво представлява кибертормозът?
Кибертормозът е тормоз чрез дигиталните технологии. Може да се случи в социалните мрежи, платформите за съобщения, платформите за игри и през мобилните телефони. Това е повтарящо се поведение, целящо сплашване, ядосване или засрамване на потърпевшите. Примерите включват:
- разпространяване на лъжи или публикуване на неприлични снимки на някого в социалните мрежи;
- изпращане на обидни съобщения или заплахи през платформите за съобщения;
- изпращане на злонамерени съобщения под чужда самоличност на други хора.
Тормозът лице в лице и кибертормозът често се случват паралелно. Но кибертормозът оставя електронна следа – която е много полезна и служи като доказателство и средство за прекратяване на подобно поведение.
Ако се тревожите за своята безопасност или за нещо, което ви се е случило онлайн, незабавно разговаряйте с възрастен, на когото имате доверие. Или посетете Child Helpline International, за да потърсите помощ във вашата държава.
Топ 10 въпроса за кибертормоза
1. Упражнява ли се онлайн тормоз върху мен? Каква е разликата между шегата и тормоза?
Всички приятели се шегуват помежду си, но понякога е трудно да се определи дали някой просто се забавлява, или се опитва да ви нарани, особено онлайн. Понякога тормозещият казва през смях „просто се шегувам“ или „не го приемай толкова навътре“.
Но ако се чувствате наранени или смятате, че останалите се смеят на вас, вместо с вас, значи шегата е стигнала твърде далеч. Ако това продължи, дори след като сте помолили това дете да спре и все още се чувствате притеснени от случилото се, вероятно става дума за тормоз.
А когато тормозът се случва онлайн, може да доведе до нежелано внимание от по-голяма група хора, включително непознати. Където и да се случва тормозът, ако не се чувствате добре, не трябва да го позволявате.
Наречете го, както искате – ако се чувствате зле, а тормозът продължава, тогава е необходимо да потърсите помощ. Прекратяването на кибертормоза не означава само да призовете тези, които ви тормозят, да спрат. Важно е също да осъзнаете, че всеки заслужава уважение – онлайн и в реалния живот.
2. Какви са последиците от кибертормоза?
Когато тормозът се случва онлайн, усещането е, че може да бъдете атакувани навсякъде, дори в собствения ви дом. Изглежда сякаш няма спасение. Последиците може да са дълготрайни и да засегнат жертвите на тормоза по много начини:
- Психически — чувстват се нещастни, засрамени, глупави, дори ядосани
- Емоционално — чувстват се притеснени или губят интерес към нещата, които обичат
- Физически — чувстват се уморени (нарушения на съня) или изпитват симптоми като стомашни болки или главоболие
Усещането, че са обект на присмех или тормоз от околните, пречи на жертвите на тормоза да се оплачат или да се опитат да се справят с проблема. В някои крайни случаи кибертормозът може да доведе дори до самоубийство.
Кибертормозът ни засяга по много различни начини. Но те могат да бъдат преодолени и жертвите могат да възвърнат увереността и здравето си.
3. С кого трябва да разговарям, ако някой ме тормози онлайн? Защо подаването на сигнал е важно?
УНИЦЕФ:
Ако смятате, че върху вас се упражнява тормоз, първата крачка е да потърсите помощ от някого, на когото имате доверие, например родител, роднина или друг доверен възрастен.
В училище може да се обърнете към педагогическия съветник, спортния треньор или любимия си учител.
Ако не се чувствате комфортно да разговаряте с някого, когото познавате, потърсете телефонна линия за помощ във вашата държава, за да разговаряте с професионален консултант.
Ако тормозът се случва в платформа на социална медия, може да блокирате човека, който ви тормози, и официално да подадете сигнал за поведението му до самата платформа. Компаниите, които управляват социалните мрежи, са длъжни да поддържат сигурността на потребителите си.
Би било полезно да съберете доказателства – текстови съобщения и снимки на екрана от постове в социалните мрежи, за да покажете какво се случва.
За да спре тормозът, той трябва да бъде идентифициран и докладван като нещо важно. Също би било от полза да покажете на тормозещите, че поведението им е неприемливо.
Ако сте в непосредствена опасност, трябва да се свържете с полицията или аварийните служби във вашата държава.
За да спре тормозът, той трябва да бъде идентифициран и докладван като нещо важно.
Facebook/Instagram:
Ако сте жертва на онлайн тормоз, ви съветваме да разговаряте с родител, учител или доверено лице – имате право да сте в безопасност. Освен това правим по-лесно съобщаването за тормоз директно във Facebook или Instagram.
Винаги може да изпратите на нашия екип анонимен сигнал чрез пост, коментар или история във Facebook или Instagram.
Разполагаме с екип, който следи тези сигнали денонощно всеки ден навсякъде по света на над 50 езика, и ще отстрани всичко, което представлява обида или тормоз. Тези сигнали винаги са анонимни.
Имаме Насоки във Facebook, които могат да ви помогнат да преминете през процеса на справяне с тормоза – или да направите необходимото, ако станете свидетели на тормоз над някое друго дете. В Instagram имаме Насоки за родители, които съдържат препоръки за родители, настойници и доверени възрастни как да подходят към кибертормоза, както и централен хъб, където може да се запознаете с нашите инструменти за безопасност.
Twitter:
Ако смятате, че сте жертва на кибертормоз, основното нещо е да си осигурите безопасност. Важно е да има с кого да разговаряте за нещата, през които преминавате. Това може да е учител, друг доверен възрастен или родител. Разговаряйте с родителите и приятелите си за това какво трябва да се направи, ако вие или ваш приятел станете жертва на кибертормоз.
Насърчаваме хората да подават сигнали към нас за акаунти, които нарушават нашите правила. Можем да направим това чрез страниците за подкрепа в нашия Помощен център или чрез вградения в туитовете механизъм за сигнализиране чрез щракване върху опцията „Подаване на сигнал за туит“.
4. Подложен/а съм на кибертормоз, но се страхувам да разговарям с родителите си за това. Как да се обърна към тях?
Ако сте жертва на кибертормоз, една от най-важните стъпки, които трябва да предприемете, е да разговаряте с доверен възрастен – някой, с който се чувствате спокойни да споделите.
Не на всички е лесно да разговарят с родителите си. Но има неща, които може да направите, за да улесните диалога. Изберете подходящ момент, в който знаете, че ще получите цялото им внимание. Обяснете колко сериозен е този проблем за вас. Не забравяйте, че те може да не са толкова наясно с технологиите като вас, затова трябва да им помогнете да разберат какво се случва.
Възможно е да нямат готов отговор на ситуацията, но най-вероятно ще искат да помогнат и така заедно може да намерите решение. Две глави винаги мислят по-добре от една! Ако все още не знаете какво да направите, помислете за други доверени хора, с които може да споделите. Много често има повече хора, които са загрижени за вас и искат да ви помогнат, отколкото си мислите!
5. Как мога да помогна на приятелите си да подадат сигнал за проява на кибертормоз особено ако не искат да го направят?
Всеки може да стане жертва на кибертормоз. Ако видите това да се случва на ваш познат, опитайте се да предложите подкрепа.
Важно е да изслушате приятеля си. Защо не иска да сигнализира, че е жертва на кибертормоз? Как се чувства? Обяснете му, че не е необходимо да подава официален сигнал за каквото и да е, но е важно да разговаря с някой, който може да му помогне.
Не забравяйте, че приятелят ви може да се чувства уязвим. Бъдете мили с него. Помогнете му да обмисли какво може да каже и на кого. Предложете му да го придружите, ако реши да подава сигнал. И нещо много важно: уверете го, че сте на негова страна и искате да му помогнете.
Ако приятелят ви все пак реши да не подава сигнал за случая, насърчете го да избере някой доверен възрастен, който може да помогне за разрешаване на проблема. Не забравяйте, че в определени ситуации последиците от кибертормоза може да са животозастрашаващи.
Бездействието може да накара жертвата да си мисли, че всички са срещу него и на никого не му пука. Вашите думи могат да променят нещата.
Всеки може да стане жертва на кибертормоз.
Facebook/Instagram:
Знаем, че може да е трудно да се подаде сигнал за някого. Но никога не е ОК да се тормозят хората.
Подаването на сигнал до Facebook или Instagram във връзка със съдържание може да ни помогне да гарантираме вашата безопасност в нашите платформи. Тормозът и заплахите са много лични по своята същност, затова в повечето случаи трябва някой да ни сигнализира за това поведение, преди да можем да го идентифицираме или отстраним.
Сигнализирането за проява на кибертормоз винаги е анонимно в Instagram и Facebook и никой никога няма да разбере, че вие сте ни уведомили за това поведение.
Може да подадете сигнал за нещо, което се е случило лично на вас, но също толкова лесно е да сигнализирате за тормоз над някой от приятелите ви с помощта на инструментите, включени в приложението. Повече информация за начините за подаване на сигнал ще намерите в Помощен център на Instagram и в Помощен център на Facebook.
Може да споделите с приятелите си за инструмент в Instagram, наречен Restrict, чрез който може дискретно да защитите акаунта си, без да се налага да блокирате някого – което може да изглежда прекалено грубо за някои хора.
Twitter:
Активирахме опция за сигнализиране от страничен наблюдател, което означава, че вие може да подадете доклад от името на друго дете. Това вече е възможно за сигнали за лична информация и представяне под чужда самоличност.
6. Как да спрем кибертормоза, без да се отказваме от интернет?
Използването на интернет носи много ползи. Като много неща в живота обаче то носи и много рискове, от които трябва да се пазите.
Ако станете жертва на кибертормоз, сигурно ще искате да изтриете определени приложения или да останете офлайн известно време, за да се възстановите. Но въздържането от интернет не е дългосрочно решение. Вие не сте направили нищо лошо, защо трябва да се поставяте в неблагоприятна позиция? По този начин само изпращате на тормозещите ви грешен сигнал – насърчавате тяхното недопустимо поведение.
Ние всички искаме кибертормозът да спре, а това е и една от основните причини сигнализирането за случаите на кибертормоз да е толкова важно. Но желаната безопасност в интернет няма да бъде постигната само чрез премахване на тормоза. Трябва да внимаваме много какво споделяме или казваме, защото може да нараним околните. Трябва да сме толерантни едни към други онлайн и в реалния живот. Ние всички носим отговорност!
Трябва да внимаваме много какво споделяме или казваме, защото може да нараним околните.
Facebook/Instagram:
За нас е важно Instagram и Facebook да останат безопасни и положителни места за себеизразяване – хората ще могат да споделят спокойно само ако се чувстват в безопасност. Но ние сме наясно, че кибертормозът може да попречи и да предизвика негативни преживявания. Затова ние от Instagram и Facebook се ангажираме да се борим срещу кибертормоза.
Правим това по два основни начина. Първо, като използваме технологии, за да предпазим хората от прояви на тормоз. Например хората могат да включат настройка, която използва технология с изкуствен интелект за автоматично филтриране и скриване на коментари, целящи тормоз и насилие над хора.
Второ, като работим за насърчаване на положително поведение и взаимодействие, предоставяйки на хората инструменти за персонализиране на техните преживявания във Facebook и Instagram. Restrict е инструмент, който е създаден да ви послужи да защитите дискретно акаунта си, като в същото време държите под око тормозещите ви.
Twitter:
Стотици милиони хора споделят идеи в Twitter, затова не е учудващо, че не всички сме съгласни с тези идеи. Това е една от ползите, защото в този процес всички ние се учим да проявяваме уважение, когато изразяваме несъгласие или спорим.
Но понякога, след като сте слушали някого известно време, е възможно вече да не искате да го слушате. Тяхното право да изразяват себе си не означава, че вие сте длъжни да слушате.
7. Как да предотвратим използването на личната ни информация, за да бъдем манипулирани или унижавани в социалните мрежи?
Помислете два пъти, преди да публикувате или споделите нещо онлайн – то може да остане онлайн завинаги и на по-късен етап да бъде използвано, за да ви нарани. Не предоставяйте лични данни като адрес, телефонен номер или име на училището ви.
Запознайте се с настройките за поверителност на любимите ви приложения на социалните мрежи. Ето някои действия, които може да предприемете в много от тези приложения:
- Може да изберете кой да вижда профила ви, да ви изпраща директни съобщения или да коментира постовете ви, като коригирате настройките за поверителност на акаунта си.
- Може да сигнализирате за обидни коментари, съобщения и снимки и да изискате те да бъдат премахнати.
- Освен че можете да „отследвате“ хора, може също да ги блокирате напълно, за да им попречите да виждат профила ви или да се свързват с вас.
- Може да изберете коментарите от определени хора да се виждат само от тях, без напълно да ги блокирате.
- Може да триете постове в профила си или да ги криете от определени хора.
В повечето ви любими социални мрежи хората не получават уведомление, когато ги блокирате, ограничите или сигнализирате за тях.
8. Има ли наказание за кибертормоза?
Повечето училища се отнасят много сериозно към тормоза и предприемат действия срещу него. Ако съучениците ви упражняват тормоз върху вас, подайте сигнал в училището си.
Хората, които са жертва на каквато и да е форма на насилие, включително тормоз и кибертормоз, имат право на справедливост и подвеждане на извършителите под отговорност.
Законите за борба с тормоза, и по-специално с кибертормоза, са относително нови и все още не съществуват навсякъде. Затова много държави разчитат на други свързани закони, например тези за борба със заплахите, за да наказват кибертормоза.
В държави, в които има специални закони за борба с кибертормоза, онлайн поведение, което умишлено причинява сериозен емоционален стрес, се счита за криминална проява. В някои от тези държави жертвите на кибертормоз могат да потърсят защита, да забранят комуникацията от определени лица и да ограничат използването на електронни устройства, употребявани от това лице за кибертормоз, временно или за постоянно.
Важно е обаче да се има предвид, че наказанието невинаги е най-ефективният начин за промяна на поведението на тормозещите. Често е по-добре да се наблегне на възстановяване на щетите и подобряване на взаимоотношенията.
Facebook/Instagram:
Във Facebook разполагаме с набор от Стандарти на общността, а в Instagram – Насоки на общността, които изискваме от нашите потребители да спазват. Ако намерим съдържание, което нарушава тези политики, като в случая с проявите на тормоз или заплахи, ние го премахваме.
Ако смятате, че дадено съдържание е неоснователно премахнато, може да подадете жалба. В Instagram може да подадете жалба за премахване на съдържание или акаунт до нашия Помощен център. Facebook използва подобна процедура чрез нашия Помощен център.
Twitter:
Стриктно налагаме правила, които да гарантират, че всички хора могат да участват свободно и безопасно в обществени дискусии. Тези правила обхващат редица аспекти, включително:
- Насилие
- Сексуална експлоатация на деца
- Малтретиране/заплахи
- Прояви на омраза
- Самоубийство или самонараняване
- Чувствително съдържание, включително изобразяващо прояви на насилие и съдържание за възрастни
Във връзка с тези правила предприемаме различни принудителни действия , когато съдържанието е в нарушение. Когато предприемаме такива мерки, го правим или за конкретно съдържание (напр. отделен туит или директно съобщение), или за целия акаунт.
Повече за нашите принудителни мерки ще намерите тук.
9. Интернет компаниите не изглеждат загрижени за онлайн тормоза и заплахите. Носят ли някаква отговорност?
Интернет компаниите обръщат все по-голямо внимание на проблема с онлайн тормоза.
Много от тях въвеждат начини за справяне с него и за по-добра защита на потребителите чрез нови инструменти, насоки и начини за подаване на сигнали за онлайн малтретиране.
Но е вярно също, че са нужни още много усилия. Много млади хора стават жертва на кибертормоз всеки ден. Някои от тях се сблъскват с крайни форми на онлайн малтретиране. А други отнемат живота си в резултат на това.
Технологичните компании носят отговорност за защита на своите потребители, особено на децата и младите хора.
От всички нас зависи да ги държим отговорни, когато не спазват своите задължения.
10. Има ли онлайн инструменти за борба с тормоза за деца или младежи?
Всяка социална платформа предлага различни инструменти (вижте по-долу наличните), които ви позволяват да ограничавате кой може да коментира или разглежда постовете ви, кой може да ви става приятел автоматично, както и да подавате сигнали за прояви на тормоз. Много от тях са съставени от прости стъпки за блокиране, заглушаване или сигнализиране за случаи на кибертормоз. Насърчаваме ви да ги разучите.
Компаниите, управляващи социалните мрежи, също предлагат образователни инструменти и насоки за деца, родители и учители, целящи запознаване с рисковете и начините за гарантиране на безопасност онлайн.
Вие може да сте в челните редици на борбата срещу кибертормоза. Помислете къде във вашата общност има случаи на кибертормоз и как може да помогнете – като подадете сигнал, разобличите тормозещите, уведомите доверени възрастни или повишите осведомеността по проблема. Понякога дори само един приятелски жест е достатъчен.
Ако се тревожите за своята безопасност или за нещо, което ви се е случило онлайн, незабавно разговаряйте с възрастен, на когото имате доверие. В много държави има специални телефонни линии, на които може да позвъните безплатно и да разговаряте анонимно със специалист. Посетете Child Helpline International, за да намерите помощ във вашата държава.
Вие може да сте в челните редици на борбата срещу кибертормоза.
Facebook/Instagram:
Разполагаме с редица инструменти, които осигуряват безопасност на младите хора:
- Може да изберете да игнорирате всички съобщения от тормозещия ви човек или да използвате нашия инструмент Restrict, за да защитите дискретно акаунта си, без това лице да бъде уведомявано.
- Може да контролирате коментарите на вашите собствени постове.
- Може да модифицирате настройките си така, че само хора, които ви следват, да могат да ви изпращат директни съобщения.
- А в Instagram ви изпращаме уведомление, че сте напът да публикувате нещо нередно и ви насърчаваме да го преосмислите.
За още съвети как да защитите себе си и други хора от кибертормоз, вижте нашите ресурси във Facebook или Instagram.
Twitter:
Ако потребителите в Twitter станат досадни или негативни, имаме инструменти, които могат да ви помогнат, а списъкът по-долу е свързан с указания как да ги настроите.
- Заглушаване – премахване на туитовете на даден акаунт от вашата стена, без да спирате да следвате или блокирате съответния акаунт
- Блокиране – ограничаване на определени акаунти да се свързват с вас, да виждат туитовете ви и да ви следват
- Сигнализиране – подаване на сигнал за неправомерно поведение
Източник и снимка: unicef.org/bulgaria