Преди дни, по инициатива на Център за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе”, се състоя среща с Министерстовто на образованието и науката (МОН), неправителствени организации и над 30 директори и образователни медиатори в училища и детски градини. Поводът – обявеното намерение на МОН да НЕ продължи Националната програма за подкрепа на образователните медиатори и да остави училищата сами да търсят начин да покриват заплащането им. При тези обстоятелства има реална опасност повечето от работещите в момента по Националната програма 940 медиатори да останат без работа от 01 юли 2023 г.
“За пореден път виждаме липса на устойчивост на доказани добри практики, както и фактически саботаж и разрушаване на работещи модели в политиките на МОН. Особено пагубно е, че това се случва спрямо най-уязвимите групи деца и най-нуждаещите се от подкрепа. Министерството не само губи ценен ресурс в лицето на модераторите, но и отрязва мост към приобщаването на хиляди деца към образователната система.”, коментира след срещата Пламена Николова, директор „Политики за децата” в Национална мрежа за децата.
Макар на думи всички страни по проблема да са убедени в полезността от работата на образователните медиатори, достатъчно воля за разрешаване на нуждата от финансиране за тях сякаш няма. Образователните медиатори остават с неясно бъдеще и продължват да бъдат третирани като сезонни работници, които на всеки шест месеца се чудят ще имат ли работа. Няма институция, която поддържа регистър колко точно са медиаторите в системата на образованието в страната. Според данните, споделени от Център “Амалипе” те са над 1100 и са назначени със средства по различни програми, като най-много са медиаторите, работещи по Национална програма „Подкрепа за образователните медиатори (над 900 медиатори). Първоначално тя бе одобрена до 31 декември 2022, в последствие удължена до 31 юни 2023, като сега отново се поставя въпросът за нуждата от нейното удължаване за поне още една година. При това към нея трябва да бъдат включени медиаторите към детските градини, тъй като експертите там са назначени по проект „Активно приобщаване“, който също приключва на 31 юни 2023 г.
“Необходимо е да се намери начин за устойчиво финансиране на образователните медиатори от държавния бюджет, което да не е на принципа на националните програми или проекти, а да дава сигурност на медиаторите и директорите.” – такава е позицията на “Амалипе” по казуса.
В публикацията на Центъра ще намерите много ясно изложени гледните точки на участниците в срещата в МОН, както и конкретните трудности, които училищата срещат в това да назначават медиатори от бюджетите си. Към този момент проблемът е следния – от министерството все още не са взели решение дали да бъде продължена националната програма, а до нейния край остава малко време. Експертите от ведомството по-скоро търсят начин да прехвърлят отговорността за заплащането на образователните медиатори към училищата, макар да са наясно, че по този начин ще бъдат съкратени мнозина. Най-тежко ще бъде положението в етнически смесените училища, които не получават средства за работа с уязвими групи, както и в селските училища с малък брой ученици.
Снимка: Център “Амалипе”