Европейската социална харта, или наричана още „Социалната конституция на Европа“, поставя специален акцент върху защитата на уязвимите лица като възрастни хора, деца, хора с увреждания и мигранти. Чрез нея човека – гражданин на ЕС вече е поставен в центъра на дейността на Европейските общности. Тя утвърждава ролята на ЕС като общност на страни и граждани, като пространство на свобода, сигурност и справедливост и засилва значението европейското гражданство. Чрез Хартата ЕС се утвърждава не само
като икономическа, а и като социална и политическа общност.
В България Хартата е ратифицирана със закон и приета от 38-о Народно събрание на 29.03.2000 г.
Никой друг правен инструмент на общоевропейско ниво не може да осигури толкова обширна и пълна защита на социалните права, както тази, предвидена от Хартата, която също така служи като отправна точка в правото на Европейския съюз; повечето от социалните права в Хартата на основните права на ЕС се основават на съответните членове от Европейската социална харта. Член 151 от Договора за функционирането на ЕС изрично указва, че при преследването на посочените в него цели Съюзът трябва да се ръководи от Европейската социална харта. Пълният текст на Хартата вижте
тук.
Основни права според Хартата:
Ревизираната европейска социална харта гарантира правата и свободите, които се отнасят за всички лица в техния ежедневен живот.
Основните права, заложени в Хартата, които всички притежаваме, са:
- жилище
- здравеопазване
- образование
- заетост
- правна и социална закрила
- движение
- недискриминация
Повече за всяко едно от правата вижте тук.
Какво трябва да знаем за Европейския комитет за социални права?
Европейският комитет по социални права (ЕКСП) е регионален орган за правата на човека, който наблюдава защитата на важен кръг икономически и социални правa. Това е органът, отговарящ за мониторинга на спазването на Хартата от ратифициралите я държави. Хартата е жив и динамичен инструмент за правата на човека, който Комитетът тълкува в светлината на изменящите се социални условия и на други международни инструменти за защита правата на човека.
Комитетът се състои от 15 независими и безпристрастни членове, които се избират от Комитета на министрите към Съвета на Европа за период от шест години, с лимит от два мандата. Изготвените от ЕКСП заключения са обект на разглеждане от Правителствения комитет по Европейската социална харта. В случай на продължително и/или сериозно нарушаване на разпоредби от Хартата, Правителственият комитет може да гласува предупреждение, а при по-тежките случаи – да изготви предложение за препоръка, която на свой ред се гласува от Комитета на министрите на Съвета на Европа.
Какви са предимствата на колективното производство пред Европейския комитет по социални права?
Европейският комитет за социални права е важен международен мониторингов механизъм по правата на човека, който често е предпочитан пред други механизми поради възможността за подаване на колективни жалби. В последните години се наблюдава значително увеличение на колективните жалби към Комитета, като към момента те са 223.
Предимствата на колективното производство пред Комитета са:
- то е безплатно
- не се изисква предварително изчерпване на вътрешноправните средства за защита
- защита на самоличността на жертвите
- дава възможност Комитетът да предложи оценка на елементи от действащото законодателство в страната
- има задължителност (все повече национални съдилища, вкл. български такива, се позовават на решения на ЕКСП в своята практика
- производството е сравнително бързо
- то концентрира значително медийно и обществено внимание
Вижте
тук пълния списък с жалби в сборника с практики на ЕКСП по колективни жалби.
Като положителен пример за колективна жалба посочваме успеха на Европейския младежки форум (ЕМФ) от 2017 г., който показва значимостта на производствата пред Европейския комитет за социални права (ЕКСП). ЕМФ подадоха колективна жалба срещу Белгия пред ЕКСП, във връзка с неплатените младежки стажове, позовавайки се на Европейската социална харта. Производството приключи с успех за Европейския младежки форум през 2021 г. и доведе до придобилата голяма популярност в цяла Европа кампания за забрана на неплатените стажове – инициативат
а #BanUnpaidInterships. Това, на свой ред, резултира в призиви за спешното приемане на директива на ЕС за заплащане на стажовете, отправени от Европейската комисия през 2022 г. и от Европейския парламент през юни 2023 г. Очаква се приемането на директива, гарантираща достойни възнаграждения за стажантите. Тази кауза показва на практика важността на производствата пред ЕКСП за мобилизирането на общности и застъпничеството за промяна в цяла Европа. Пълният текст на отвореното писмо на ЕМФ вижте
тук.
Припомняме, че в началото на 2023 г. Мрежата за правна помощ на Национална мрежа за децата, чрез международната коалиция
Eurochild, инициира предявяването на
колективен иск срещу България пред Европейския комитет за социални права в Страсбург за установяване на нарушения на ревизираната Европейска социална харта. Проблемите, изведени в жалбата се отнасят до липсата на места в детските градини в гр. София и други населени места и липсата на адекватен достъп до образование и грижи в ранна детска възраст в цялата страна. През м. февруари 2023 г. Съветът на Европа обяви публично образуването на делото Eurochild срещу България, а през октомври миналата година Европейският комитет постанови решение, с което допусна иска до фазата на разглеждане по същество. Следващата стъпка е Национална мрежа за децата да представи, чрез Eurochild, писмени бележки по делото в срок до 15.03.2024 г.
Настоящият материал е част от комуникационна кампания, посветена на върховенството на правото и детските права, организирана по проект „ENROLL – ангажиране на младежи и възрастни в граждански активизъм в областта на върховенството на правото на местно ниво“.