Четири предложения за промени в българското законодателство, основани на добрите чуждестранни практики за регулация на реклама на хазартни дейности, залагания и игри на шанс, предлага Национална мрежа за децата и Мрежа за правна помощ в писмо до Халил Летифов, председател на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта.
Работата на Национална мрежа за децата се ръководи от Конвенцията на ООН за правата на детето, а прилагането на Конвенцията изисква от България всички политики и законодателство, които засягат децата, да се изготвят, прилагат и наблюдават, като се отчитат най-добрите итереси на децата. Действащата нормативна уредба, регулираща хазарта и игрите на късмет и тяхната реклама, са в дисонанс с правата на децата, благоприятстват развитието на хазартни зависимости и не отразяват добрите практики и регулацията на хазарта в редица европейски държави. Предвид това обръщаме внимание на следните юрисдикции и начина, по който хазартната реклама е организирана:
Италия
В Италия рекламата на хазартни дейности и дейности по залагане е изцяло забранена, независимо дали става дума за пряка или непряка реклама по радио, телевизия, интернет или друг начин. Основание за приемането на подобен рестриктивен подход е защитата на потребителите и преодоляването на хазартните зависимости. Този режим е в сила от 01.01.2018 г. Конкретната разпоредба, въвеждаща забраната гласи, че: „Забранява се всяка форма на реклама, пряка и непряка, на хазарт, залагания или игри на шанс, свързани с парични награди, извършени във всеки случай и независимо от средствата за осъществяването си, включително посредством спонсорство на събития, спортни или културни мероприятия, телевизионни и радио- предавания, ежедневния или периодичния печат, публикации, билбордове или интернет. От 1 януари 2019 г. забраната за посоченото в този параграф се прилага и за спонсорство на събития, дейности, демонстрации, програми, продукти или услуги и на всички други форми на комуникация на промоционално съдържание, включително визуални и устни цитати и наслагване на име, марка, символи, дейност или продукти, чиято реклама, съгласно този член, е забранено.“
Предвидените санкции при неизпълнение на забраната са насочени към организатора на съответното мероприятие / излъчването и са под формата на глоба в размер на 5 % от стойността на спонсорството или рекламата, но не по-малко от 50 000 евро. Орган по осъществяване на контрола е италианският т. нар. Съвет за сигурни съобщения, като събраните средства са пренасочвани към Министерство на здравеопазването за подпомагане на програми за преодоляване на хазартни зависимости. След приемането на забраната е бил предвиден преходен период от половин година, по време на който да бъде обезпечено прекратяването на действалите договори за реклама и спонсорство към момента на приемане на закона.
Норвегия
Сходен подход на пълна забрана на реклама на хазартни и дейности по залагания е възприет и в Норвегия, където е разрешена рекламата на хазартни дейности и лотарии, единствено ако се осъществява от няколко специално лицензирани за целта дружества – в момента това са 2 държавни дружества. Подобен монопол на държавата върху хазартната дейност е с цел да се предпази населението от негативните последици на хазарта и риска от развиване на тежки зависимости. Орган на държавата, осъществяващ контрол, е националната комисия по хазарта, която отговаря за спазването на рекламата във всяка аудио-визуална среда. Същевременно с промените в закона за телевизионното и радиоизлъчване от миналата година следенето за спазването на подобни забрани се предоставя на норвежкия Съвет за медиите. В този контекст на телевизионните разпространители е бил предоставен срок до август 2022 г. да обезпечат, че всички излъчвани от тях предавания няма да съдържат подобна пряка или непряка реклама. Същата забрана се отнася до доставчиците на аудио-визуални услуги, на които се налага задължението да препятстват достъпа до съдържание, което нарушава забраната. Понастоящем едно от най-големите предизвикателства в страната е контролът над базираните в трета страна доставчици на аудио-визуално съдържание, което таргетира норвежкия пазар и норвежката аудитория в противоречие с постановените забрани. Същевременно обаче съвместните усилия на националния съвет за медиите и комисията по хазарта по мониторинг на цялото медийно съдържание в страната, в това число и онлайн платформи като Google и Facebook, дава резултат в това успешно да бъдат ограничавани офшорните компании, таргетиращи националния пазар. Пример за размера на налаганите санкции в страната срещу неспазването на забраната са глоби в размер на 137 000 евро на ден в случая на Trannel, равняващи се в цялост на санкция от 40 300 000 евро.
Албания
Oт държавите на Балканите внимание заслужава пълната забрана от 2019 г. не просто на реклама, но и на самите хазартни дейности, с изключение на националната лотария и казината в големите хотелски вериги. Подобна забрана е приета от албанския парламент след предложение на гилдията на спортните залагания за пълна забрана на всякаква реклама на осъществявания от тях бизнес. Редом с това действа пълна забрана за реклама на хазартни дейности във всяка форма, в това число и на спортни залагания по време на излъчването в национален ефир на национални и международни спортни прояви.
Косово
Сходен е примерът и на Косово, изцяло забраняващ хазартни дейности и тяхната реклама. Към държавите с пълна забрана на рекламите на хазартни дейности и игри на шанс се числят още Латвия и Молдова.
Друг подход, който се залага в част от останалите европейски държави, е частична забрана на реклама на залаганията и игрите на шанс, в това число и времевото й ограничение за определени часове, когато се предполага, че достъп до съдържанието й от страна на непълнолетни не може или е трудно да бъде осъществено. Пример за подобна политика е:
Кипър
Република Кипър частично забранява рекламата на хазарт от 6:00 до 23:00 часа. Не са позволени подобни реклами и по време на детски програми. Забраната обхваща още и осъществяването на всякакви залагания, в това число създаване на рекламни съобщения за подобряване на социалния статус, решаване на финансови и лични проблеми с помощта на хазарт. Забранява се привличането на известни личности, за да се покаже, че са постигнали успех благодарение на хазарта. Забранено е рекламирането му на непълнолетни.
Армения
Частична забрана на рекламата на хазарт има и в Армения. Забранява се (с изключение на лотарии) рекламирането на хазарт по телевизията, радиото и интернет. Рекламата извън сградите на игралните заведения не трябва да е на повече от 5 м от сградите. Такава реклама може да съдържа само собствена марка на доставчика. Лотарийните реклами са разрешени от 22:00 ч. до 07:00 ч. по радио канали и от 08:00 ч. до 20:00 ч. в интернет.
Белгия
Връщаме вниманието към Белгия, където хазартът и залаганията са забранени, с изключение в лицензирани казина, бинго зали, игрални зали, спортните залагания и националната лотария. Считано от 2018 г. е приета Наредба, съгласно която организаторите на залагания могат да рекламират единствено на собствените си уебсайтове или посредством лични съобщения. Тази забрана е отменена от 2020 г. и понастоящем се очаква приемането на следващи нормативни изменения. Независимо от това обаче и сега е в сила пълна забрана на рекламата на онлайн казина, увеселителни зали и букмейкъри по време на спортни събития и предавания, чиято аудитория включва непълнолетни. Разпоредба предвижда допускане само на 1 реклама на игра на шанс за всеки рекламен слот и то единствено след 20 часа. Органите в Белгия, овластени с правомощията да налагат санкции в случай на нарушения, са националния Съвет на медиите в случаите, когато рекламата е по радио или телевизия, федералната комисия по хазарта относно обща реклама на хазарт и залагания, и Комисията за защита на потребителите в случаите, когато рекламата е агресивна, подвеждаща или може да въведе в заблуждение потребителя. Паралелно в рекламния сектор функционира независимият орган за саморегулация – Жури за етични практики в сферата на рекламата.
Останалите държави, възприели частична забрана на рекламата на хазарт и игри на шанс, са Полша, Нидерландия, Испания, Чехия, Великобритания.
На това основание, от Мрежата за правна помощ и Национална мрежа за децата застъпваме становището, че Законът за хазарта и Законът за здравето следва да бъдат ревизирани с цел да доближат страната ни до прогресивните законодателни решения, които ограничават рекламата на хазарт и залагания, за да предпазват обществото от хазартни зависимости и неограничения достъп на непълнолетни до тях. В тази насока предлагаме следните законови промени, които да бъдат обсъдени и да се имат предвид:
- Увеличаване на възрастта на гражданите, които имат право да залагат, от 18 на 21 години, тъй като има ученици, които са над 18-годишна възраст и е необходимо да се ограничи хазартните залагания в училище.
- Пълната забрана на пряка реклама на хазартни игри и забраната за непряка реклама, в това число спонсорство и продуктово позициониране в часовия диапазон от 06.00 ч. до 23.00 часа, както и пълна забрана на външната реклама.
- Предоставяне на контролните функции на контрола върху рекламата в СЕМ, така, както е по Закона за здравето във връзка с рекламата на алкохол.
- Ясно разграничаване между понятията “пряка“ и „непряка“ реклама. Разпоредбата на чл. 10, ал. 2 от Закона за хазарта предвижда изключително широк набор от информация, съобщаването на която води до практическа пряка реклама. Това е така, защото когато се съобщи съвкупността от тези данни – наименованията и условията на игрите, включително награди, отстъпки, бонуси, коефициенти и безплатни залози, регистрираната търговска марка на организатора, а при провеждане на мероприятие и наименованието на организатора, се получава струпване на информация, чието насищане практически води до изпразване от съдържание на забраната за пряка реклама.
Използвани източници:
- https://www.gazzettaufficiale.it/eli/id/2018/07/13/18G00112/sg
- https://www.epra.org/events/webinar-nr-2-gambling-and-betting-advertising
- https://www.epra.org/news_items/online-gambling-advertising-and-self-regulation-a-first-pan-european-code
- Anagnostaras, Les Jeux Sont Faits? Mutual Recognition and the Specificities of OnlineGambling (2012) 37 European Law Review 191
- Doukas, In a Bet there is a Fool and a State Monopoly: Are the Odds Stacked against Cross-Border Gambling? (2011) 36 European Law Review 242
- https://lawstrust.com/en/autor/klymenko/regulation-gambling-advertising-europe
- https://www.gamblinginsider.com/news/19191/kindred-brand-trannel-has-nok-12m-fine-reinstated-by-the-norwegian-regulator
- https://www.reuters.com/article/us-albania-gambling-ban-idUSKCN1MZ2GR
- https://www.gamblingnews.com/news/norwegian-media-authority-orders-5-tv-distributors-to-halt-foreign-gambling-ads/
Снимка: unsplash.com