Проектът „Училището като център общността“ е насочен към развиването на училището като общност и превръщането му в отворен и многофункционален център, който създава, поддържа и свързва общността от ученици, учители, родители и други участници в обществения живот на дадено населено място.
В първата фаза на проекта от юни 2014 г. до юни 2016 г. участваха 13 училища от цялата страна: СОУ „Васил Левски“, гр. Вълчи дол; ОУ „Иван Вазов“, гр. Горна Оряховица; ОУ „Неофит Рилски“, с. Дерманци; Хуманитарна гимназия „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Добрич; СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Игнатиево; ОУ „Васил Левски“, с. Караджово; СОУ „Бачо Киро“, гр. Павликени; СОУ „Нешо Бончев“, гр. Панагюрище; ОУ „Добри Войников“, с. Победа; ОУ „Васил Левски“, гр. Правец; ОУ „Н.Й.Вапцаров“, с. Селановци; ОУ „Димитър Петров“, гр. Сливен и 26 СОУ „Йордан Йовков“, гр. София.
Проведената през лятото на 2016 година независима външна оценка показа, че основните постигнати резултати са:
– проведени над 30 обучения за учители и/или родители;
– организирани и осъществени 80 различни инициативи с участието на ученици, родители и местна общност;
– създадени са редица нови или затвърдени стари партньорства с местни общини, други учебни заведения, местен бизнес и/или неправителствени организации;
– увеличена активност на родителите в училищния живот;
– по – добри връзки с местната общност и по-добра учебна атмосфера.
През есента на 2016 г. стартира втората фаза на проекта, която е предвидена да продължи до юни 2018 година и в която се включиха още 20 училища от страната: ОУ Христо Ботев, с. Търнава; СУ “Любен Каравелов”, гр. Варна; ПГ по облекло „Станка Николица Спасо-Еленина“, гр. Разград; СУ „Св. Климент Охридски“, с. Тишевица; ОУ „Васил Левски“, гр. Бургас; НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“, гр. Бургас; ПГЛПЕХТ, гр. Ямбол; ОУ „Петко Рачев Славейков“, гр. Бургас; СУ „Христо Ботев“, гр. Кубрат; ОУ „ Св. св. Кирил и Методий”, гр. Враца; I ОУ „Васил Левски”, гр. Вълчедръм; 1 СУ „Св. Седмочисленици“, гр. Търговище; 4 ОУ „Иван Вазов”, гр. Търговище; ОУ „Св. Климент Охридски“, гр. Кърджали; ОУ „Пейо Крачолов Яворов“, гр. Кърджали; НУ ‘Цани Гинчев“, гр. Лясковец; 1-во ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Гоце Делчев; ОУ „Христо Ботев“, с. Крайници; ОУ „Димитър Благоев”, гр. Велико Търново; ОУ „Антон Страшимиров“ с. Бохот.
Основните усилия през периода ще бъдат насочени към развиване и прилагане на ресурсни материали, които биха позволили споделяне на ноу-хау, обучения, добри практики и прилагане на философията за „общностно“ училище на практика, както и създаване и прилагане на цялостна система за мониторинг и оценка на работата на терен, проектната интервенция и въздействието върху общността.
Дългосрочната визия, към която се стремим, е развиване на мрежа от общностни училища, които съвместно да работят за развиването на училището като общност и промяната му от училище с високи стандарти към училище с високо качество. На практика, за нас, тази промяна означава преминаване от ситуация, в която се отсяват най-добрите ученици към такава, в която се обучават всякакви ученици; от подготовка за съревнование към подготовка за учене през целия живот. Училище, в което децата и младите хора не се движат по предначертан от възрастните път, а се учат как да откриват, да правят избори и да понасят последствията от тях.
Съгласно методологията на Международният център за качество на работата на общностните училища (International Centre for Excellence of Community Schools), училището като център в общността е ориентирано към подобряване на дейността си в 10 ключови области:
• Лидерство – доброто лидерство изгражда капацитета на целия училищен екип, за да може училището да се развива и подобрява постоянно.
• Партньорство – успешното училище изгражда здрави партньорски взаимоотношения с други организации и професионалисти от цялата общественост.
• Социално включване – училището създава условия и възможности за всички обучаващи се, независимо от техния пол, религия, етнос, социален произход, приходи на семейството, физически възможности или сексуална ориентация.
• Услуги – училището предлага и/или работи в Мрежа с широк спектър от услуги като подкрепа за семействата, обучителни възможности за възрастни, здравни и социални грижи и др.
• Доброволчество – училището насърчава учениците да се включват в обществения живот чрез различни доброволчески инициативи и привлича техните родители и семейства да участват в такива събития заедно със своите деца.
• Учене през целия живот – училището предлага различни курсове за преквалификация, допълнителна квалификация, валидиране на знания и други форми на обучение, чрез които учениците и техните семейства са ангажирани заедно в образователния процес.
• Развитие на общността – училището помага на местни групи и организации да развият своя потенциал за действие, за да предложат качествени услуги на общността и/или да развиват и мобилизират общността да идентифицира и решава различни проблеми.
• Включване на родителите и семейството – училището привлича родителите и семейството към образователния процес, за да могат те да участват във взимането на важни решения, да дават идеи за развитието на общността и да подкрепят пълноценно своите деца и техните учители.
• Училищна култура – към всички образователни процеси се прилагат демократични принципи, като се насърчава активното и творческо участие на ученици, учители, родители, семейство като партньори в развитието на общността и училището.
• Смислено учене – училището създава възможности за използването на формални и неформални образователни методи. То предлага подход към материала, който спомага ученето да бъде активно, интерактивно и осмислено.
За контакти:
Стефан Лазаров, [email protected], 0885 458 007