Организацията работи за демократизиране на филантропията и обединява хора, които искат да правят нещо повече от това да ходят на работа. Каузите за децата привличат най-много дарители, казват от сдружението.
Ефтим Ефтимов е един от тримата основатели на сдружението „1 процент промяна“. Организацията помага на различни каузи, като обединява дарители чрез различни каузи всеки месец. Тяхната основна цел е демократизацията на филантропията – всеки един човек в България да се ангажира с разнообразни каузи, които да подкрепя редовно.
Как възникна идеята за организацията?
Започнахме през 2015 година и вече седма година работим в подкрепа на различни каузи в България. Стартирахме като група приятели с желание да връщат обратно в обществото и да правят нещо още по-значимо в допълнение на ходене на работа в своето ежедневие. Огледахме се за организации, които да припознаем, на които да даряваме не само време, но и средства. Тогава видяхме, че не успяваме да намерим пълен пакет от нещата, които търсим – прозрачност, предвидимост, разнообразие на каузите. Зададохме си въпроса: „Защо да не напрвим организация за подобни на нас хора, които искат да помагат и да връщат обратно в обществото чрез лесен модел?“ От друга страна, самият аз имах опит в стартиране на технологични платформи, които да обединяват големи групи хора. Този опит помогна в това да накараме много хора да се обединят около една обща идея.
Казахте хора като мен. Активни хора ли имахте предвид?
Това са хора, млади и на средна възраст, които припознават нуждата да дават обратно в обществото, които се оглеждат около себе си и виждат организации, решаващи определени социални въпроси и искат да им помогнат. Така започна идеята за сдружението. В началото нямахме никакъв опит и се наложи да се учим в движение. Липсваше ни знание за определени социални сектори и конкретните нужди в тях. Винаги сме знаели, че искаме да има лесен модел, по който да се дари, да е много прозрачно, да има хубава технологична платформа зад сдружението. Това и направихме!р
Практиката е по една кауза на месец. Как избирате коя кауза да е с приоритет?
Най-важното при избора на кауза за нас е да отговаря на четирите критерия на сдружението. Първият е да е конкретна и измерима – да е Х пари за Х време, които ще се реализират и ще постигнат конкретен ефект. Ние не участваме в каузи, които са част от нещо по-голямо, защото не знаем дали ще успеят да се съберат всичките пари, а искаме реализацията да зависи от нас. Второто нещо е да можем да я реализираме на момента, а не след една година например. Моделът, по който работим, защото ние сами изпълняваме каузите си, е да съберем парите от 1 до 31 число и още в началото на следващия месец да направим изпълнение. Третото правило е каузата да е с дългосрочен ефект. Ако е за възрастни хора, не купуваме храна или текущи материали, които ще се изполват в рамките на няколко месеца, а след това ще трябва да търсят някой друг да им помогне, а подсигуряваме оборудване или ремонтираме помещения, с идеята това да служи за много години напред. Четвъртото – приоритизираме каузи от бенефициенти и дарители, които са от групата на „1 процент промяна“. Ако дарител е припознал някоя кауза и ни я препоръча, ние ще я приоритизираме пред друга от човек или организация, които не познаваме.
Основното, което прави нашата организация, е да изгражда навик за дарение у хората. Възможността да им даваме разнообразни каузи всеки месец и да ги срещаме с различна история ни помага много в това. Нашите дарители не подкрепят еднотипни теми, напротив. Това, което те харесват в нас, е, че им даваме възможността системно да се запознаят с различни теми.
Инициативите варират – има за деца, животни, възрастни хора, специализирани екипи. Кои привличат по-голямо внимание?
Около 1/3 от каузите, които сме направили в нашата история, са били за деца. Това не ги прави по-малко разнообразни – за образование, за ремонт и оборудване на библиотека или като тази на Веско – помагаме на едно конкретно семейство в неговата лична борба. Истината е, че детските каузи се припознават най-добре от всички. По принцип често хората имат специфична тема, която им е по-близка до сърцето – животни, възрастни хора или природа. Това е нещо, което виждаме често, но се опитваме да премахнем разделението. Идеята ни е регулярност на даренията и хората да припознаят всички каузи като свои.
Дългогодишна кауза, която подкрепяте, е „Помагаме на Веско“. Какво ви мотивира да продължите с нея? Гневни ли сте на държавата, че не помага на хора като Веско?
Гневни на държавата не сме. Ние се опитваме да гледаме на нещата от положителната страна – не толкова да сочим с пръст, колкото да видим как можем да помогнем като организация. Случаят с Веско е много интересен. Както споменах, в началото нямахме много опит как да избираме каузите. Тук говорим за едно много силно лично взаимоотношение между нас и семейството, кауза, която всички в организацията припознахме. Това е сума, която не бих казал, че е символична, напротив, знаем много добре по какъв начин помагаме и как се изолзват средствата, които даваме. Не сме гневни на държавата, по-скоро сме приели, че нашата роля – не само на организацията, но и на всички дарители, е да покриваме такъв тип ситуации.
Кое е най-спешното, което държавата трябва да направи за децата?
Първото, което държавата трябва да даде не само на децата, но и на абсолютно всички отрасли, за да работят, е да даде стабилност и предвидимост. Виждали сме в предишни моменти, че когато държавата е стабилна, има четиригодишен хоризонт, в който може да взима някакви решения. Това е ситуацията, в която ще може да се помага. Всичко останало е работа на парче, краткосрочно решение, което ще изгаси някакъв текущ пожар, но няма да реши проблемите дългосрочно.
Конкретно като тема, която сме припознали като организация, е тази за образованието и достъпа до него. Това е сферата, която считаме, че има най-дългосрочен ефект върху цялостното развитие на хората и държавата. Основна тема за нас и организациите, с които си партнираме, много от тях – ваши членове, е как да се популярзира регулярното дарителство. Ние имаме един термин, който използваме вътрешно – наш прочит на ‚демократизация на филантропията‘. С него обозначаваме идеята всеки един човек в България, без значение от статуса и богатството си, да покрепя и да се ангажира с разнообразни каузи, съответно множество от хора да избират на къде да се насочат тези средства. От наша гледна точка има много неща, с които държавата може да помогне в тази сфера, вкючително работа по подобряване на имиджа на бранша, развиване на стандарти и други. Ние водим разговор с различни организации в сектора, но на първо място ни е нужна стабилност.
Повлия ли Ковид пандемията и икономическата криза на даренията?
Ние не видяхме спад в ангажираността на хората и това много ни радва. Цялостно чухме, че в сектора е станало по-трудно предвид затварянето. Работата на много организации, които работят на терен се преобърна на 180 градуса, което повлия и на тяхното въздействие. От гледна точка на даренията – по-скоро не, даже има движение с противоположен знак. Българинът, по наше виждане, е склонен да дарява значително, когато има спешна кауза. Той реагира много бързо и емоционално и е склонен да отдели средства и време. От тази гледна точка, тези кризи имат обединяващ ефект – различни групи хора да правят добро. Колкото до икономическата криза – ако разполагаемите доходи на хората падат, това, което имат възможност да дарят, също ще намалее.
В началото сте събирали по-малки суми, сега са близо три пъти повече. Стават ли хората по-съпричастни?
Това, което наблюдаваме, е, че обществото става по-съпричастно. Не толкова хората, ангажирани с дарения, се увеличават, а броят и видовете каузи, които подкрепят на годишна база. Преди дарителят си е припознавал само една кауза и е дарявал веднъж годишно. В момента хората, които са основната дарителска група, са припознали няколко организации, склонни са да даряват на всички тях едновременно и да ангажират обкръжението си, когато има спешност. Нашата амбиция е „1 процент промяна“ да нарастне като брой дарители и суми. За следващите три години се надяваме отново да утроим размера на даренията, които получаваме на месечна база. Целта е да стигнем 40-50 хиляди лева годишно и да преминем психологическата граница от 1000 дарителя на месец. Това ще ни позволи да се ангажираме с каузи, които имат по-голям ефект в съответната сфера.
Кой е най-големят Ви успех до момента?
От една страна, най-големият ни успех е, че екипът, който стартира организацията през 2015 година, продължава да работи неуморно заедно за развитието й. Разбира се, вече е пораснал, има хора, които работят на пълен работен ден и много повече доброволци. Един от големите успехи в личен план е, че мотивацията ни въобще не се е загубила, напротив – в момента е по-голяма от всякога.
От гледна точка на самата работа – партньорствата и добрия професионален начин на работа с бенефициентите. Мисля, че сме успели да се докажем като много предвидим, прозрачен, лесен за работа партньор, а върху имиджа на организацията няма и белег на съмнение за това, което правим. В този сектор доверието е много важно, ние стартирахме с него и продължава да е това, на което разчитаме.
Какво все още не сте успели да направите?
Не сме успяли да разширим организацията, колкото желаем. В момента работим с група около 200 редовни дарители всеки месец. Амбициите ни са много по-големи и вече видяхме, че с повече работа и усилия, има възможност в хората в България да се създаде навик да се прави добро регулярно, а не спорадично. Българинът по душа е добър, но спорадичността прави сектора непредвидим. На базата на наученото искаме да направим организацията още по-разпознаваема и да достигнем до повече дарители, за да подкрепяме по-големи каузи и това, което правим, да има по-голям ефект върху обществото.
По какъв начин членството ви в Национална мрежа за децата ви е полезно?
Членството ни в Национална мрежа за децата е не само полезно, но и силно необходимо, защото сме група от млади хора, които продължават да се учат в сектора. Едно от нещата, които припознаваме в Мрежата, е идеята за създаване на общност, която да работи заедно, а не организациите да работят в изолация. Ние сме сравнително нов член, но планираме да бъдем активни и да се ангажираме със събития и програми. Както казах, 1/3 от каузите, които подкрепяме на годишна база, са свързани с деца. До момента сме работили с организации, членове на Мрежата, но искаме да засилим това партньорство.