Деца, участвали в програма за интеграция на българи и роми, изпълнявана в две училища в София и в Бухово, искат заниманията да продължат. Има опасност обаче начинанието да спре заради липса на пари. “Заедно в учене и игра” е проект на сдружението “Разнообразни и равни”.
Досега проектът е финансиран от “Ромски образователен фонд”, който подкрепя инициативи в Централна и Източна Европа за интеграцията на деца от ромски деца в училище. Парите, които организацията предоставя, се разпределят на квотен принцип за всяка държава. Бюджетът на програмата за България може би е изчерпан, вероятно защото някои други неправителствени организации са кандидатствали и са спечелили средствата, предположи пред “Дневник” председателят на “Разнообразни и равни” Радостин Манов. Това е причината за учебната 2013-2014 г. проектът да не може да бъде финансиран по тази програма. Сдружението ще се опита да продължи, като ще потърси средства от фондация “Тръст за социална алтернатива”, която се подпомага от фондация “Америка за България” или по оперативна програма “Човешки ресурси”.
За учебната 2012-2013 г. са похарчени 61 818 евро в училището “Отец Паисий” в квартал Бутунец и “Св. Кирил и Методий” в Бухово. Те са били избрани, защото деца в тях – българчета и ромчета, никога преди това не са участвали в подобен проект. Преподаватели по извънкласните дейности, финансирани по проекта, са били учителите от двете училища.
Допълнителна педагогическа помощ са получили 321 деца в смесени групи. От тях 40 – в предучилищна възраст, 257 – ученици от втори до осми клас. За всяко е бил съставен индивидуален социално-педагогически профил, на базата на който педагозите са се опитвали да решат образователните му проблеми при извънкласните занимания.
Освен допълнителни часове по български език и математика учениците са имали и занимания по социално включване, чиято цел е била да бъдат преодолени предразсъдъците за етническия произход на децата.
На въпроса от анкета в края на миналата учебна година дали искат да продължат със заниманията от 122 ученици 118 отговарят положително. На въпрос какво от програмата им е било най-полезно половината са отговорили “заниманията по български език”, почти толкова – математика. Дванайсет деца са отбелязали предмета “Обмен между култури”.
Много от учениците са казали, че допълнителната подготовка им е дала повече знания, а 52 – че са подобрили успеха си в училище. “Програмата за нас е успешна и това се вижда от количествените и качествените резултати”, допълва Радостин Монов, председател на сдружението “Разнообразни и равни”. Подобрение според него може да се търси в работата с родителите, като те бъдат включени в образователния процес чрез различни инициативи.
Сдружението има предложение от община Ботевград да разшири дейността си там, развивайки проекта на нейната територия в пет основни и три средни училища. Дейността на сдружението там ще се финансира по проект на “Тръст за социална алтернатива”.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: Мария Съботинова