„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2023 – юли 2024г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
Младежите изследваха гледната точка на връстници по въпроси, свързани с тема–“Детско правосъдие”, като събраха мнението на 40 младежи на възраст 14-18 години.
Попитахме респондентите какви са причините, поради които на хората им е трудно да сигнализират, когато видят, че се нарушават права на деца и млади хора. Най-често срещаните отговори са свързани със страх, че може този, който извършва нарушение да упражни агресия върху този, който сигнализира. Друг често срещан отговор е свързан с липсата на знание към кого могат да се обърнат в този момент.
„Трудно е за хората да подадат сигнал, защото се страхуват, че извършителят може да им причини нещо, трудно им е и защото смятат, че органите, които са отговорни за наказанията на извършителите няма да предприемат необходимите мерки, но за сметка на това свидетелят ще бъде разпитван многократно пред различни специалисти, което допълнително го тревожи, а и губи доста от ценното му време.“
Искахме да разберем към кого може да се обърне едно дете или млад човек, ако са нарушени правата му. Според младежите, към доверен възрастен – родител, учител, училищния психолог или към органите на реда. Друга често срещана асоциация е към детски омбудсман, ако съществува такъв.
За нас беше важно да разберем дали на изследваните лица им се е случвало да присъстват по време на ситуация, в която се нарушават правата на дете. Попитахме младежите как са постъпили в случай, че имат опит с подобни ситуации. Най-често срещаният отговор е заемане на неутрална позиция (липса на намеса), както и търсене на помощ от възрастен, който да се намеси.
На въпрос от какъв тип подкрепа имат нужда децата, които нарушават закона, най-често срещаният отговор е психологическа подкрепа, следвана от подкрепа от родител и учител.
„Тези деца имат нужда от родителска подкрепа, защото има голяма вероятност да бъдат нарушавани и техните права в семейството, затова след време въпросните деца от такива семейства да тормозят своите приятели и съученици, по начин, потъпкващ техните права и ценности, защото това е примерът, който те са виждали у дома“.
„Децата е добре да посещават психолог, за да може външен човек да работи с това проблемно дете и да се предотвратят бъдещи проблеми в класа или в квартала с останалите деца.“
„Може би и трябва повече да се говори за правата на децата в семейството, в училище, в социалните мрежи и да се знае, че ако на някое дете му бъдат нарушени правата, то ще има към кого да се обърне за адекватна подкрепа и адекватно взети мерки от страна на родителите, ръководството на дадена институция, полицията“.
Попитахме изследваните лица по какъв начин може да се помогне на децата, които участват в съдебен процес, така че да преодолеят притесненията си. Най-често срещаните отговори са присъствие на психолог, на възрастен, на когото детето има доверие, както и провеждане на изслушването/разпита в синя стая. Друг често срещан отговор е детето да бъде информирано относно правата му.
„Трябва да се даде необходимото време на детето, за да обмисли това, което му се е случило с помощта на психолози, за да се чувства по-спокойно и когато е готово да разкаже за случилото се“
„Добре е децата да се разпитват в т.нар. сини стаи за допълнителна безопасност, но хората, които отговарят за разпитите на тези деца да бъдат достатъчно добре обучени, за да проявяват емпатия към тези деца – жертви, да подхождат с необходимото уважение, внимание и спокойствие, за да предразположат децата, които така или иначе са пострадали сериозно вследствие на някаква ситуация“
„Никое дете не трябва да бъде допълнително обиждано или омаловажавано. Всяко дете трябва да знае, че то има права, които не трябва да бъдат нарушавани и да знае, че има на кого да разчита от страна на държавата“.
Статията написа екип от програма „Деца изследователи“