„Кризата в образованието засяга най-много уязвимите деца и е основен двигател за бедността и неравенството“, заяви представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн. „Макар че учебната криза е глобално предизвикателство, не е невъзможно да я преодолеем. Доказателствата показват, че за сумата от 10 до 15 долара на дете можем да осигурим наваксващо обучение и да укрепим образователните системи, за да помогнем на всяко дете да усвои основополагащи умения“, допълни тя.
Мария Александрова от България, застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование, е единственият младеж от Европа, която участва в директна дискусия с Генералния секретар на ООН Антониу Гутериш за ролята на младите хора в трансформирането на образованието. Тя подчерта, че за да се случи истинска трансформация на образованието, трябва да обърнем поглед към най-уязвимите общности (самата тя е млад човек с увреждане). Мария цитира данни на УНИЦЕФ, според които 129 милиона момичета по света са извън училище, а дори тези, които са в училище, се сблъскват с редица стереотипи. Застъпникът на УНИЦЕФ за приобщаващо образование подчерта и нуждата от политики в подкрепа на децата с увреждания. „Аз бях сред малцината късметлии, които могат да посещават училище, но за децата с увреждания е 49% по-вероятно никога да не са посещавали училище. Дори в училище се сблъсквах с дискриминация и непрекъснато съмнение дали бих завършила средното си образование. Сега съм горд студент в университет благодарение на подкрепата на моето семейство. Но моят случай трябва да е нормата, а не изключение. Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал“, заяви Мария Александрова пред световните лидери. По думите й, за да гарантират, че това ще се случи, правителствата трябва да въведат политики за равнопоставеност на половете и в подкрепа на децата с увреждания, които вземат предвид индивидуалните нужди на учениците, изкореняват съществуващите стереотипи, осигуряват сигурна учебна среда и овластяват младите хора, като ги включват в процеса по вземане на решения. Тя участва и в дискусии на високо ниво, свързани с психичното здраве на младите хора и с процесите на дигитализация на образованието.