Какво ще направите, ако научите, че вашето дете тормози друго дете?
Може ли спортът в училище да е достъпен и за децата с увреждания?
Защо в лафките няма здравословна храна или тя е с огромни надценки?
Това са част от въпросите, които младежите от Младежка мрежа “Мегафон” и над 260 ученици в залата на Voice It 2023 зададоха на екпертите и представителите на законодателната и изпълнителната власт, които се присъединиха в дискусиите за #Тормоз, #УчебнаПрограма и #СпортИЗдравословноХранене.
Вижте по-долу преглед на първата тема, която адресираха децата – Учебна програма – и какво отговориха политиците по важните за тях теми. В разговора участваха: Елисавета Белобрадова, зам.-председател на Комисията по образоавнието и член на Парламентарна група за децата на НМД, Емилия Иванова, ментор по програма “Училища за пример”на Задено в час, Денис и Еди от “Мегафон”.
Изследване на мегафонци показва, че учениците искат програмата да бъде по-интерактивна и по-интересна, да има часове по гражданско образование, лично и професионално развитие, спорт изкуства и музика, но форматът им да бъде обсъден със самите деца. Формат на часовете, който припознават като интересен, е дискусионният, за да могат да чуват различин гледни точки. Това споделиха Денис и Еди и попитаха:
– Какви са най-големите предизвикателства, които смятате, че стоят в момента в учебната програма?
– Възможно ли е да се въведат предмети, които да са насочени към отделните интереси на ученика и които да го подготвят за живота?
– Как да се промени образователната система така, че учениците да изкарват по-добри резултати на ДЗИ?
От отговорите на експертите стана ясно, че учителите също смятат учебната програма за натоварваща и с твърде голям обем.
Емилия Иванова: Има твърде много фактология без достатъчно време тя да бъде преработена, темите са разфокусирани и без интеграция между застъпването им в различните дисциплини и реално едно и също знание се застъпва в различни предмети по различно време без да бъдат направени съответните връзки.
Елисавета Белобрадова: У нас родителите и децата трудно могат да си представят удължена учебна година, но не случайно в другите държави учебната година продължава повече седмици и, ако искаме достатъчно време за качествено възприемане на материала, учебната година трябва да се удължи.
Емилия Иванова: Предмети, насочени към интересите на учениците, вече се въвеждат в училища, но по-важният въпрос е как да се преработят сега съществуващите дисциплини в такива с полезно съдържание. За пример бяха дадени часовете по гражданско образование, каквито и сега има, но те може би не са в най-удачния си вид.
Елисавета Белобрадова: Каквито и промени и програми да се въведат, учителите трябва да са добре подготвени предварително и да могат да ги приложат. За да има по-добри резултати на изпитите трябва всички заедно, като общество, да сме единодушни и фокусирани върху това какво знание точно изискваме и кои знания са важни за младите хора. Трябва да е ясно, че ниският резултат реално е средноаретметичния от всички оценки от цялата страна и проблемът е не че няма високи оценки, а че слабите преобладават. В България има много деца от уязвими групи, много бедни деца, които нямат достъп до качествено образование. Ако работим фокусирано с тези, които нямат достъп и помогнем на най-бедните, вкл. на тези, които имат езиков проблем – тогава цялостната оценка ще се вдигне.
Вижте какво попитаха младежите в темата #Тормоз и какво отговориха експертите и политиците.