С много позитивна обратна връзка от организациите в Мрежата затворихме третия последен ден от Годишната среща на Национална мрежа на децата. След работата в тематични работни групи по мерките, които искаме да видим в Стратегията за семейна политика 2030 отделихме време за обучения, групи за обмен на опит и взаимно учене в четири теми: Дигитален маркетинг за гражданския сектор, Мотивация за дарителство в гражданския сектор, Губим ли секторът информационната война и Деца застъпници на човешки права – възможности и предизвикателства.
И да, запомнихме препоръката – на следващата годишна среща сесиите да са последователни, а не паралелни, за да може всеки да се включи във всяко обучение, защото всички са интересни и много полезни. Ето най-важното от темите, които покрихме.
“Губи ли гражданският сектор в България информационната война” беше темата на друг панел от Годишната среща. Той беше посветен на феномени като „хибридна война“, „фалшиви новини“, „дезинформация“, „мисинформация“, с които все по-често се сблъскваме, както и на системното демонизиране на гражданския сектор. В този модул Георги Еленков, координатор на Мрежата за правна помощ на НМД, посочи с примери по какво качествено се различава дезинформацията от фалшивата новина. Мръсна дума ли е вече „НПО“ за широката общественост и губи ли действително гражданският сектор в България информационната война и как българските неправителствени организации най-сетне успешно да отвърнат на дезинформационния удар – това бяха другите теми в панела. Панелът включваше теоретична част, практикум и дискусии, посветени на ключови понятия като „хибридна агресия“, „дезинформация“, „мисинформация“, „тролове“, „интегрални схеми“, „склонност за потвърждаване“ и др.; изследване на десетки исторически примери на фалшиви новини и дезинформация, вкл. на най-актуалните „активни мероприятия“ срещу гражданския сектор на български политици и инфлуенсъри през 2023 г.; как да разпознаем и разобличим трол / бот в 3 стъпки, и струва ли си усилието да водим спор с трол / бот; как да говорим със своите семейство и близки за дезинформацията; как да използваме най-успешно комуникационните канали на своята организация, за да противодействаме на дезинформацията и хибридната агресия и още много.
В темата “Дигитален маркетинг за граждански организации” Жюстин Томс, експерт в областта на дигиталния маркетинг и PR-а, проведе обучение за добрите практики в поддържането на онлайн комуникационните канали на организациите – сайт и профили в социалните мрежи. Проведохме дискусия на тема „Как Мрежата да говори на по-виско глас“ чрез по-активна подкрепа на общността към позициите на НМД в социалните мрежи и кои са живите истории и реалните примери от практиката на организациите, с които можем да работим за онагледяване на проблемите, на постигнатите успехи, както и при медиен интерес. В сесията участваха експерти от организациите в Мрежата, които най-често са ангажирани с комуникации и PR за дейността и се интересуват от предимствата на дигиталния маркетинг като инструмент в работата на неправителствения сектор.
През последните години Европа и останалия свят бе ударен от редица кризи като Ковид 19 и войната в Украйна. Много от средствата по различни европейски проекти бяха насочени за справяне с кризите разтърсващи ЕС. Това насочи човешкия ресурс на голяма част от неправителствените организации да търсят алтернативи, за да продължават да подпомагат работата си. Така фондонабирането се превърна в един от важните и ключови сегменти в организациите. Уменията да стигаш до корпоративния свят и индивидуалния дарител се превърнаха в много ценни за развитието на гражданския сектор. Точно тази тема беше застъпена в сесията “Мотивация за дарителство в гражданския сектор”. Бяха разгледани основни практически подходи към целия процес на фондонабиране, цялостната комуникация с бизнеса и индивидуалните дарители, как да комуникираме с бизнеса, как да представяме каузите си, какви подходи са доказали във времето като успешни, какви действия да избягваме, как предварително да проучваме и изграждаме профили на компании и индивидуални дарители, близки до каузите на организацията. В срещата беше представена и другата гледна точка – на компаниите дарители. Взеха участие представители на корпоративния сектор, които споделиха важните критерии и послания при избор на кауза или социален проект. Благодарим на Деница Коларска, старши специалист Корпоративна социална отговорност и вътрешни комуникации в А1, Екатерина Анчева, ръководител отдел Идентичност и комуникации в UniCredit Bulbank и Александър Иванов от Комитета по корпоративна социана отговорност на Hewlett Packard – България за готовността, с която се включиха и ценните съвети, които ни дадоха за това какво мотивира бизнеса за корпоративно дарителство.
В четвъртата тема – “Деца застъпници на човешки права – възможности и предизвикателства” участваха младежите от програма “Мегафон”. Те работиха върху умения за застъпничество на международно ниво, по теми, които самите те разпознават като важни. Дискутираха доклада, който програма „Мегафон“ създаде по темата смислено детско и младежко участие в училищна среда, разказаха за представянето му пред Комитета по правата на детето на ООН като част от пилотен проект „Настояще и бъдеще: тласък за овластяването на децата правозащитници в България“, който се реализира в партньорство с Child Rights Connect и Ноу-хау център за алтернативни грижи. Водещи на обучението бяха Кристина Ненова, координатор „Детско участие“ на НМД и младежи от програма „Мегафон“.
Беше ни приятно заедно, много полезно и свършихме и много работа. Благодарим, Мрежа!