Обобщение на най-важните неща, които засягат бизнеса, гимназиите, родителите и децата, които се интересуват от дуалната форма на професионалното образование. Освен това можете да прочетете и как работи системата в три от страните, където тя се е развивала в продължение на стотици години:
1. За бизнеса – топката е във вашето поле
Най-важният играч в развитието на дуалното обучение е бизнесът. Самите фирми трябва да поемат голяма част от инициативата за започване на паралелка по специалността, която им е нужна. Първо, трябва да се провери дали има близко училище, което подготвя ученици за тази професия, и да се говори с него. Една фирма рядко може да приеме цяла паралелка – дори и големите приемат 5-10 ученици, а за да има дуална форма, един цял клас трябва да се обучава по една и съща програма. Това означава, че е нужно да бъдат създадени междуфирмени партньорства. След това училището и компанията изработват план-график за провеждане на практическото обучение, а компаниите определят наставници, които да обучават на работните места учениците. Минимумът е 1 наставник на всеки 5 обучаеми. Компаниите подписват трудов договор с ученика и му заплащат възнаграждение в размер 90% от минималната работна заплата спрямо положения труд.
2. За учениците и родителите – пътят към университет и кариерно развитие е отворен
Най-значимите позитиви за учениците в дуална програма са, че тя ще им позволи да редуват теория и практика. Работата в реална работна среда от 16-годишна възраст също е безценен опит – на учениците им се доверяват сложни и скъпи машини, те работят наравно с по-опитни колеги и имат възможността да започнат работа веднага след завършването, без да губят време в допълнителна подготовка. Ако решат, обаче, винаги могат да продължат и с висше образование. Ще получават и възнаграждение, с което ще могат да подпомагат семейния бюджет. Голямото предимство на дуалното обучение е, че за много кратко време, ако положиш успешно изпитите, получаваш диплома за завършено средно образование, от една страна, а от друга – свидетелство за професионална квалификация с придобита трета степен. Фирмите също така инвестират в тези ученици. Компания, която работи по швейцарския проект, вече дава допълнителни стипендии например.
Разбира се, рискове също съществуват – прекаленото профилиране може да означава, че в един момент уменията на ученика не са адекватни за нуждите на пазара на труда. Освен това никога не знаеш дали ще случиш на работодател.
3. За учителите и директорите – нужна е не по-малка инициативност
Ако работата на бизнеса е да поиска определени кадри, то тази на училището е да предложи подготовката им. Учителите и директорите на професионалните гимназии трябва да осигурят учители по теория и практика на професията, които заедно с представителите на компаниите да изработят нови учебни програми, както и програма за практическо обучение по съответната професия. След това трябва да осъществят приема на учениците, а в края на обучението им – да проведат изпитите. Според Петя Евтимова от ДОМИНО учителите също имат притеснения – най-вече за броя им часове в училище. „Действително намаляват част от часовете им на заетост в училището, но те се компенсират с вече новите им задължения да следят какво се случва с практическото обучение във фирмите“, обяснява Евтимова.
4. Какво предлагат трите чуждестранни програми?
Проектът ДОМИНО предлага семинари за изготвяне на учебна документация и обучение на учители и наставници от фирмите. Освен това се предоставят застраховки на учениците, стипендии за тях, както и покриване на разходите за реклама и администрация. От Австрийската камара пък помагат и при изготвянето на проектоспоразумения, проектодоговори и друга необходима документация. Планът е скоро тази дейност да бъде унифицирана измежду трите проекта. Немската камара също предлага свой собствен пакет услуги „Клъстър дуално професионално обучение“, както и пилотно обучение по професия „фирмен мениджър“ в Националната финансово-стопанска гимназия в София. Освен това се предлагат курсове за допълнителна квалификация съвместно с българо-немските центрове за професионално обучение, както и сертификация по стандартите за качество на Асоцияацията на германските търговско-индустриални камари.
А ето как работи дуалното обучение в три от страните, в които то се е развивало с
Германия
Безспорно Германия е страната, където системата за дуално обучение не само постига най-големи резултати, но и може да бъде описана като най-мащабната, защото обслужва над две трети от завършващите всяка година 2.4 млн. души. Германските ученици прекарват между две и четири години по дуални програми, като за някои професии курсовете могат да бъдат дори по-кратки. Специфично за системата е тясното профилиране – веднъж постъпили в дуална форма на обучение, повечето общообразователни предмети отпадат, а преподаването залага на теорията в училище (1-2 дни в седмицата) и на практическата работа (3-4 дни в седмицата) на място в компанията. Професиите, по които могат да се обучават учениците, не са само технически, а и административни, като федералното правителство е одобрило списък с над 350, по които може да се предлага обучение. Успешното приключване на програмите гарантира получаването на сертификат от браншовите камари на съответната област, който е високо ценен от бъдещите работодатели. На институционално равнище федералното правителство е отговорно за създаването на макрорамката – определянето на професиите и общите правила за изпитване и сертифициране на завършващите. Освен това то плаща за създаването и поддържането на центрове за обучение на обучители. На местно ниво се създават учебните планове, а компаниите предлагат промените – кои професионални направления трябва да бъдат добавени, кои да отпаднат, осигуряват практическите обучения за учениците и разпределят финансовите средства. Резултатите са показателни – германската икономика продължава да е конкурентоспособна на международно ниво, а младежката безработица в страната за 2015 г. е средно 7% при 20% за ЕС и около 49% за Гърция.
Австрия
Австрийската система наподобява германската, но има и своите специфики. Най-сериозната разлика е, че в страната има два типа професионално обучение, като и двата започват след завършването на 9-годишното задължително образование. Първият тип професионално обучение е чиракуването във фирми, които най-често се занимават с търговия, занаяти и туризъм. Професионалното обучение на стажантите продължава между 2 и 4 години, а компаниите осигуряват учениците пенсионно, здравно, срещу злополуки и в случай на загуба на работното място – точно като обикновени служители. Стажантите посещават и задължителни часове, като могат да избират как и кога – предлага им се възможност за целогодишно учене по 1-2 дена на седмица, сезонно учене или интензивни курсове за по няколко седмици, в зависимост от изискването на индустрията. Близо 40% от учещите поемат по този път. Други 40% пък се насочват към професионално училище или колеж, където пропорцията между учене и работа е малко по-различна. Само 20% от учениците продължават в общообразователни гимназии. Близо една трета от висшия мениджмънт в Австрия са завършили като последна степен на обучение дуалната. Въпросите, които се отнасят до бизнеса и компаниите, се регулират от федералното министерство на икономиката и труда, а педагогическите въпроси попадат в обсега на министерството за образование, наука и култура. Институции като стопанската камара имат важно значение като свързващо звено между правителството и бизнеса. В Австрия младежката безработица през миналата година е била около 10.6%, двойно по-ниска от средната за ЕС, а сред тези, завършили дуална система на обучение – между 3 и 6%.
Швейцария
Системата за дуално обучение в конфедерацията е една от най-добре финансираните в световен мащаб, като към 2011 г. Швейцария е инвестирала 95% повече в професионалното образование от средното ниво за страните от ОИСР. В допълнение към това самите компании допринасят за финансирането – 41% от общите разходи по дуалното професионално образование идват от тях. Но, изглежда, инвестицията си струва, защото до 4 години след включването на фирма в системата тя вече започва да отчита печалба върху инвестицията си. Обучението и сертифицирането на специалисти – учители и наставници – е централизирано в швейцарския Федерален институт за професионално образование (SFIVET). Принципите, които управляват съдържанието и стандартите на учебната програма, са включени в наредби, които се обсъждат и преразглеждат по предложения както на индустрията, така и на ученици, родители и учители. Кантоните (регионите) имат водеща роля при администрацията и свързването на училищата с бизнеса, а професионалните организации отговарят за сертифицирането, обучението на педагози и изграждането на стандарти. Резултатите от взаимодействието между държавата, професионалните организации и бизнеса е, че само 5% от учениците в курсове с дуален начин на преподаване не са способни да си намерят стаж. През 2015 г. само 6.4% от швейцарските младежи между 16- и 24-годишна възраст са били безработни.
Източник: capital.bg
Снимка: freeimages.com