Защо училището трябва да бъде много свързано с темата за тормоза онлайн и в жива среда и да участва активно в разрешаването на конфликти?
“Децата се държат по много различен начин в училище и вкъщи. За да можем да реагираме навреме трябва да имаме достатъчно информация как то се държи у дома и как в клас. Не винаги родителите могат да разпознаят, че детето им е подложено на тормоз. Или пък е тормозещ”. Това каза Милена Гунчева, председател на Националната асоциация на медиаторите, в рубриката “Училището, което искаме” на предаването “Социална мрежа” по Nova News, в което Национална мрежа за децата партнира заедно с Асоциация “Родители”.
Националната асоциация на медиаторите обучава учители за медиатори – важна задача, защото децата често не знаят как да се справят с конфликтите и най-близкият възрастен в училищна среда, който може да им помогне, е именно преподавателят. Често самите педагози не знаят как да отиграят конкретна ситуация. Ето защо от няколко години по Програма “Европа” на Столичната община неправителствената организация подкрепя учители и ученици в методи за ненасилствена комуникация. Работи се в час на класа, а с децата, които прояват интерес и талантекипът на асоциацията работи допълнително за овладяване на техники по медиация в конфликти ситуации. Така децата стават медиатори и са способни да участват в поддържането на спокойна училищна среда като сами съдействат на своите връстници в предизвикателни ситуации.
Асоциацията на медиаторите обучава и учители и така създава мрежа от медиатори педагози, подготвени за това как да разрешават конфликти ситуации между децата. Преподавателите помагат както научениците, с които работят, така и на колеги преподаватели в другите училища.
Децата могат много фино да сменят външния си облик в зависимост от това какво очакват родителите от тях. Така нерядко се случва в училище те да проявяват една различна своя същност, която у дома не могат да разкрият, защото се стараят да отговарят на очакванията на родителите си. Именно тогава училището и педагозите могат да бъдат подкрепата за двете страни, които имат нужда от подкрепа – и тези, които са тормозени, и тези, които тормозят.
“Училището е точното място, където можем да работим именно за превенция. Не бива да бъдем бърза помощ. Превенцията как децата да се справят с насилието и езика на омразата е изключително важна. Проблемите и конфликтите са част от живота и ние не можем да ги крием от децата. Но можем да ги научим как да се справят с тях. Мястото на това научаване е и училището”, смята Милена Гунчева.
Успешното сътрудничество по училищна медиация между Столичната община Националната асоциация на медиаторите навлиза във втори етап на дейности в подкрепа на учители и ученици. Два столични района – Лозенец и Слатина, участват в дейностите по инициативата „С медиация срещу насилието и езика на омразата – в училище и в общността“, като вече е факт наскоро учредената мрежа от медиатори-педагози и беше открит и Център по медиация в столичния район „Слатина“.