Skip links

Разработване на методика за работа на педагогическите съветници

Държавната агенция за закрила на детето предложи на Министерството на образованието и науката да бъде разработена съвместно методика за работа и да се регламентира ясно дейността на педагогическите съветници в училищата, тяхната роля, връзките и взаимодействието им с органите за закрила на детето, родителите, МКБППМН и др. Необходимо е и да се направи преглед на действащата нормативна уредба, с цел изменението и допълнението й, във връзка с професионалното обучение на ученици с обучителни затруднения, които учат интегрирано в масови училища и не са с умствена изостаналост и да се разработи методика за учебния план, по който се обучават тези деца, както и за покриване на държавните образователни изисквания от дете със СОП.

Предложенията са в резултат на 21 проверки в образователни институции, извършени от началото на 2014 г. от Главна дирекция „Контрол по правата на детето”.

Инспекторите на ДАЗД констатират пропуски и нарушения, свързани с липсата на регламентиран ред във вътрешните правила на учебните заведения за действие при сигнал за насилие над дете или инцидент, както и реда за подаване на жалби и сигнали. Очертава се и тенденция за увеличаване на броя на деца в детски заведения и ученици в първи клас, които проявяват нетипично и агресивно поведение и педагозите срещат сериозни затруднения в работата. Не е разработена документацията и не са предприети действия, които се изискват по Механизма за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците в училище.

Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини – не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случаи, при които става известно, че дете се нуждае от закрила.

Според инспекторите на ГДКПД, персоналът на образователните институции все още няма умения и познания за да идентифицира „дете в риск”, както и не разпознава органите за закрила на детето като партньори. Прилагат се наказания преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие. Налагат са неоснователни санкции и се използват методи на въздействие, които травмират децата и нарушават личното им достойнство. Това е нарушение на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета и Етичния кодекс на работещите с деца.

При проверките в образователните институции са открити нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. При липса на ресурс и невъзможност ръководството на учебното заведение да се справи със създалата се ситуация, не е търсено съдействие на външни специалисти за справяне с проблема – отдел за закрила на детето или център за обществена подкрепа.

Установен е занижен контрол от страна на директорите по отношение задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазване на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда – ОУ „А. Кънчев” – гр. Русе, СОУ „Иван Момчилов” – гр. Елена.

В голяма част от проверените учебни заведения липсва документация, удостоверяваща работата на педагогическия съветник с ученици, родители и учители – методи на работа и постигнати резултати.

Източник: sacp.government.bg

Снимка: freeimages.com/iprole

Разгледай
Слайд