В рамките на месец май младежите изследваха една от най-важните за тях теми – образование. Те проведоха анкета сред учители, в която мнението си по въпроса споделиха 43 души. От обобщените отговори на петте основни въпроса по темата произлезе мнението на анкетираните, с което ще ви запознаем.
Интересуваше ни какво представлява диференцираното преподаване. Най-често срещаната асоциация е преподаване, което е съобразено с индивидуалните възможности и интереси на всяко дете. Друга често срещана асоциация е, че това е подход, който провокира интереса на различни групи ученици и не е базиран на когнитивни постижения или сходен интерес към образованието.
„В класната стая има различни деца – някои „говорят“ с лекота езика на различните предмети, други – имат нужда от повече подкрепа, трети се справят с материала, но не им е интересно или възможно да остават задълго в училищна среда. Всички те изискват отношение, мислене и подход, който да е базиран на тези особености. В противен случай все по-често ще се вижда колко е лесно да отпадаш от образователната система или чисто и просто да я мразиш“.
Интересуваше ни кои са онези методи, които, самите учители определят като иновативни. Най-често срещаните отговори тук са работа по групи, по време на която има възможност за сътрудничество и взаимопомощ; методи, които комбинират наука и изкуство, както и такива, които правят връзка между теория и практика.
„Повече свобода за учителя от гледна точка на заложения материал в учебните програми, учебното съдържание да бъде с повече практическа насоченост. Това ще работи в полза както на учителя, така и на ученика и е ключов фактор за задържането на онези учители, които могат да променят системата отвътре. Едни по-свободни в професионален план хора със сигурност ще са по-адекватни на нуждите на своите ученици“.
Попитахме респондентите по какъв начин влияе дигитализацията на днешното образование. Въпреки че отчитат, че може да има вредни страни, учителите отбелязват, че дигитализацията улеснява учебния процес. Като примери в тази посока, най-често са посочени – бързият достъп до нова и интересна информация; синхронно и асинхронно обучение от разстояние; подкрепа за иновативни и практически дейности; осигуряване на възможност за смесено обучение в педагогическата практика.
„И ги приемам, и ми са в повече, но във времето, в което живеем, са част и от живота, и от образованието. Определено улесняват“.
Беше ни важно да разберем дали изследваните лица смятат, че смисленото детско и младежкото участие подпомага позиционирането на ученика в центъра на образователната система. Най-често срещаният отговор е положителен, а аргументите са, че без смислено участие се обезсмисля самият образователен процес, както и че детето може да е център само ако има глас по всички теми, които влияят на живота му/й. Друг често срещан отговор е, че ролята на учителя в 21 век е по-скоро да придружава, да се вслушва и да моделира подхода си спрямо различните ученици, с които работи.
Статията написа екип на програма „Деца изследователи“
„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2023 – септември 2024г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.