Пламена Николова по bTV: Българското образование трябва да подготвя децата най-вече да се учат да учат
Исторически знанието преживява някакво развитие. Уменията на 21-ви век са различни от уменията на 20-ти век. Уменията на нашите деца, които те ще използват, когато станат на нашата възраст, ще бъдат съвсем други от това, което на нас сега ни е нужно. Ние буквално не можем да предвидим какво точно ще работят децата ни, когато порастнат. Следователно образователните системи трябва да са такива, че да ги подготвят най-вече на умението да учат, децата ни трябва да се учат да учат. Това е нещото, от което българското образование най-много се отдалечава.
Това сподели Пламена Николова от Национална мрежа за децата в интервю за bTV по повод първия учебен ден за учебната 2023/2024. В разговора за грамотността на учениците, сложността на учебния материал, за и против мобилните устройства в клас и участието на родителите в училищния живот се включиха още Мая Зафирова, директор на 140. СУ „Иван Богоров“, както бившият министър на образованието и преподавател в НБУ проф. Сергей Игнатов.
Факт е, че функционалната грамотност, която не задължително е свързана само с четенето и писането, не е на добро ниво. Факт е и че има огромно разслоение между децата в различните населени места и социалното положение на детето. Има абсолютно пряка зависимост между това къде се намира то в седми клас и какви шансове има като работещ възрастен. Трудно е да се постигнат системи, които са във всичките си части еднакво добре подготвящи децата, но поне за основното образование това трябва да се случва. Не може в 160 общини измежду 200 децата реално да са двойкаджии по математика и в същото време да имаме гениално справящи се на олимпиади деца. Това говори за абсолютюно ясна ножица в образованието на база регионални различия, каза още Пламена Николова.
Тя сподели и, че за съжаление мнението на децата не се взима под внимание, защото все още у нас няма добро разбиране какво е детското участие. Възможността да изразяваш мнението и тезите си, а да просто да казваш „всеки сам си преценя“ е умение, което трябва да се развива още преди училището.
Още за това трябва ли децата да са с телефони в клас, има ли връзка между това колко време ползваш мобилно устройство и фактическата дигитална грамотност, уменията за търсене на информация и чувствителността към фалшиви новини вижте във видеозапис от разговора в “Тази сутрин” по bTV.