Мануела Манолова, майка на деветокласничка, изпрати до Мрежа за децата отворено писмо, адресирано до Президента,Омбудсмана, МОН, МЗ и медии. В него тя призовава за незабавно отваряне на училищата, обръща внимание на факта, че се нарушават правата на децата и те се превръщат в основна жертва на пандемията, задава въпроси към управляващите във връзка с мерките и представя с факти и цифри щетите, нанесени върху образованието и здравето на децата:
„Уважаеми г-н Президент,
Обръщам се към Вас от позицията на средностатистически данъкоплатец, жител на София и родител на десетокласничка в езикова гимназия.
В предизборната си кампания Вие казахте, че децата са на училище. Излъгали са Ви – и преди, и след изборите дъщеря ми и всички нейни съученици са вкъщи, където е по-удобно да не бъдат забелязвани. В това положение са всички нейни връстници, както и преобладаващата част от класове 5-12, вече трета учебна година:
2019/2020 – от учебни 9.5 месеца, присъствени 5 (2-ри учебен срок изцяло дистанционен)
2020/2021 – от учебни 9.5 месеца, присъствени 2.5
2021/2022 – от учебни 2.3 месеца, присъствен 1, вече 5та седмица са вкъщи
Т.е. от месец март 2020, дъщеря ми и хиляди деца на нейната възраст са прекарали в дома си (топъл, студен, с каквито сме успяли интернет и техника) 78%(седемдесет и осем процента) от учебното време. В допълнение, много от тях са ограничени да посещават спортни занимания, школи по изкуства, езици и други допълнителни интереси(поради провеждане в училище, сборни групи, общи епидемиологични ограничения и т.н.). Не е тайна, че ние сме единствената Европейска държава, която изолира децата си – по принцип и за такъв дълъг период. Вече трета учебна година децата в Европа учат присъствено, основно благодарение на масово тестване, организирано своевременно и заплатено от държавата.
В момента очакваме нова заповед на МОН, която (по предварително изтекла в медиите и неофициално потвърдена информация) ще бъде поредното унижение и дискриминиране на възрастова група 11/12-19г, тъй като ще изисква:
– преболедуване през последните 12 месеца
– ваксинация
– антитела над 150 bau/ml
Останалите деца от класове 5-12 ще бъдат връщани ротационно – когато/ ако МОН осигури тестове и неясно на какъв принцип(ротацията във времето доказано лиши от присъствено обучение едни и същи випуски – поради тяхната „неприоритетност“). В същото време на частните училища ще бъде потвърдена възможността да тестват децата от 5-12 клас и да осигурят присъствено обучение, което от няколко седмици така или иначе неофициално се случва с личното разрешение на Министъра на образованието и в разрез със собствената му действащата заповед.
Дъщеря ми боледува преди 12.5 месеца, няма ваксина(защото тази ваксина не е в задължителния имунизационен календар), антителата й са 96 bau/ml, и е в държавно училище – аз нямам право да купя тест от аптеката, както ще се прави в частните училища, а държавата до този момент не е показала категорично, в цифри и срокове, че има намерение да го направи. Писменото ми запитване към МОН получи уклончив и неясен отговор КОГА и КОЛКО теста ще има, и за кои класове.
И така, г-н Президент, с поредната дългоочаквана заповед дъщеря ми отново остава вкъщи, заедно с много други свои връстници.
Съвсем НЕриторично Ви питам:
– Някой в този кабинет осъзнава ли, че системно се нарушават Конституцията на РБ и Конвенцията за правата на детето – по отношение на равнопоставен достъп до (присъствено) обучение, и възрастова група 11/12-19г биват дискриминирани за пореден път на основата на възраст, личен здравен статус и финансово състояние на семейството? В Република България УЧИЛИЩНОТО ОБУЧЕНИЕ до 10-ти клас все още е задължително, образованието е основно право, а заповедите на МОН го правят недостъпно в присъствената му форма. Държавата НЕ дава основни права, тя е длъжна да ги зачита.
– Кой ще понесе отговорността за това, че министърът на образованието обяви възрастова група 11/12-19г за основни разпространители на вируса, докато това не е твърдение нито на СЗО, нито се доказва от проучвания в другите Европейски държави? Кой ще понесе отговорността и ще се извини публично, че Министърът на образованието заяви как не е добре тези деца да тръгнат на училище, тъй като ще заразяват учителите си? „Искате да умрат още учители ли?“, попита той по време на „Властта говори! Открито“.
Нашите деца на възраст 11-19 г не са убийци, г-н Президент, и са толкова заразоносители и разпространители, колко Вие и аз, и смятам, че подобни презумпции, заключения и изказвания са подсъдни.
През изминалата седмица информирах Европейската комисия по образование за безпрецедентното системно лишаване от присъствено обучение на прогимназисти и гимназисти в България, в частност вече само на такива от държавните училища. Помолих и за представителни проучвания и данни как другите европейски страни успяха да осигурят присъствено обучение в изминалите две години; какви са пораженията върху физическото и психическо състояние на децата, социалните им умения, както и върху качеството на образование в резултат на толкова продължително дистанционно обучение. И Комисията, и регионалната служба на СЗО за Европа помолих по административен път да се свържат с министър Денков и да го подкрепят при осигуряването на тестове, тъй като той не се справя с тази задача, а в останалата част от Европа не е видно да има подобен проблем.
Г-н Президент, в последното си писмо до МОН отправих лична покана към министър Денков да ни гостува и да види как едно дете вече трета учебна година, по 6 астрономически часа на ден, прекарва в стаята си – от там присъства в час, подготвя домашните си, прави видео запис на лицеви опори и коремни преси, които да изпрати на учителя по физическо възпитание, рисува, слуша арии по музика, за което предупредих съседите, нерядко и се храни поради кратките междучасия, и вече остава по пижама. Сложи очила и методично се бори с килограмите, защото това се случва, когато прекараш 12 от 15.5 месеца в една стая, пред монитор. И Ви уверявам, че не е единствена, нито пък най-пострадалата – много родители споделят за нервни кризи, паник атаки, влошено общо здравословно състояние, подтиснатост и депресия у децата си.
Каня и Вас – да присъствате на един учебен час и да си представите приблизително: 11 изминали учебни месеца (изключила съм Коледна и пролетна ваканция, няколко национални празника) х средно 4.3 седмици/ месец х средно 32 учебни часа на седмица= 1538 такива учебни часа.
и да ми кажете – колко още според Вас може да издържи?“
Снимка: pixabay.com