Отворено писмо до родители, учители и управляващи
Връщането на над 57% от децата от 1. до 4. клас в училище днес е голямата ни победа като граждански организации. Ние още от лятото на 2021 алармираме за необходимостта от подготовка на системата, така че децата да не бъдат затваряни. Радостни сме от факта, че днес училищните дворове са пълни с деца и че учителите и родителите проявиха отговорно отношение да осигуряват безопасното присъствено образование.
С настоящото отворено писмо се обръщаме се към българската общественост и искаме да поздравим учителите и родителите, които днес заедно направиха възможно връщането в клас на част от децата в начален етап на образование.
Още в първия ден на повечето места тестването премина гладко и приключи в рамките на половин час. Убедени сме, че с изграждането на рутина, процесът ще се подобри и ускори, а родителите, готови да дадат съгласие за тестване на децата им за достъп до присъствено обучение, ще се увеличават.
В същото време, докато стотици учители и родители тестваха деца в класните стаи, министърът на образованието и науката проф. Никой Денков си позволи да обвини родители, учители и граждански организации в безотговорност в интервю, излъчено в сряда, 10 ноември, 2021 г., в сутрешния блок на Българската национална телевизия. В ефира на обществената телевизия проф. Денков заяви: „Много е лесно да се критикува със задна дата, но никой нямаше да приеме мерките, които са в сила сега, преди 15 септември“. Това не отговаря на истината.
Първият разговор между представители на МОН и МЗ и неправителствения сектор за намиране на начини за връщането на децата в училище и нормализирането на учебния процес чрез въвеждане на регулярно тестване се проведе още през февруари 2021. Тогава подобна организация беше определена като невъзможна да се случи от здравния министър проф.Костадин Ангелов поради това, че щадящи тестове не се внасят в България и няма финансиране за такава мярка.
Както неведнъж сме ви информирали, с напредване на годината пет неправителствени организации изготвихме “Предложение за въвеждане на мерки, осигуряващи оптимално провеждане на присъствена учебна година” и то беше изпратено на вниманието на Президента, Министър-председателя, Министъра на здравеопазването и Министъра на образованието и науката на 20 юли 2021 г. Можете да прочетете пълния му текст ТУК. Предложението беше разработено на база актуалния към онзи момент технически доклад на Европейския център за контрол на заболяванията (ECDC), анализиращ разпространението на COVID-19 в училищата и сред децата при преобладаващо засягане от Делта варианта, и включваше приложение на маски, безплатни тестове за ученици и учители и мерки за повишаване на ваксинационния обхват сред педагогическия и непедагогически персонал в училищата и др.
Предложението ни беше тези мерки да се вземат преди началото на учебната година, да бъдат обезпечени организационно и финансово, и всички засегнати да бъдат предварително и подробно информирани за тях. Припомнихме и изложихме предложенията си отново на среща с екипа на министър Денков на 18 август 2021г. Срещата се проведе в парламента, по инициатива на една от парламентарните групи, и на нея депутатите се ангажираха да лобират за осигуряване на целеви средства за закупуване на тестове за нуждите на МОН. Такива средства бяха заложени при актуализацията на бюджета на Министерството на здравеопазването.
На 30 август 2021, в деня на протест за присъствено образование, който подкрепихме, министър Денков събра ангажирани граждански организации, защитаващи позиции в целия спектър – от училище без никакви мерки, до крайни ограничения с цел минимизиране на рисковете в клас. Там отново припомнихме предложенията си и повдигнахме въпроса за осигуряването на щадящи тестове за децата.
Нищо от предложеното от нас не се възприе към онзи момент.
През целия период от юли до настоящия момент двамата министри, отговорни за осигуряването на безопасна, присъствена учебна година, противопоставяха различните граждански групи и оправдаваха бездействието си с това, че няма пълно единодушие между тях. И двамата министри пренебрегнаха задължението, породено от заеманите позиции, да взимат навременни, правно легитимни решения, основани на научни доказателства – дори когато за тях няма пълна обществена подкрепа. Правителството и Президентът като цяло загърбиха нуждата от проактивна, позитивна и основана на наука комуникация с гражданите.
Голямата новина днес, е че по официални данни от МОН в училищата, в които има осигурени тестове, се връщат 57% от децата в начален етап. Това е най-достоверният отговор на въпроса – колко родители подкрепят мерките за присъствено обучение, въпреки видимото нежелание на институциите те да сработят.
Накрая ние настояваме да се предприемат мерки по следните 3 въпроса:
- Министерството на здравеопазването незабавно да организира закупуване на допълнителни тестове и да бъде оповестено кога децата от 5 до 12 клас също ще могат да се върнат към присъствено обучение.
- Да се осигурят достатъчен брой тестове, подходящи за употреба от деца със СОП, от типа четка/близалка;
- Да бъдат отворени частните детски занимални, детските центрове и кооперативите, които предлагат единствен вариант за грижа на децата под 7 г. и техните семейства, но продължават да бъдат затворени, докато в същото време общинските детски градини са отворени, въпреки че в тях традиционно има по-голям брой деца в една група;
- Да се прилага пълните възможности на държавните и контролни органи, така че възрастните да поемат своята отговорност и ангажимент по отношение на контрола над разпространението на COVID-19 у нас, свързан със зелените сертификати и насърчаването на ваксинацията, които към момента са недостатъчни и плахи.
Снимка: unsplash.com