В рамките на Годишната среща на Национална мрежа на децата организации от цяла България участваха в тематични работи групи, сред тях и за Образование. Над 30 експерти и десет младежи от програмата ни за детско и младежко участие се включиха в набелязването на най-приоритетните мерки, които искаме спешно да залегнат във Визията за семейна политика 2030. Правим преглед на най-важното от работната среща и за какви политики искат да се застъпваме пред институциите членовете на Мрежата.
Гергана Ефремова от Фондация „Заедно в час“ откри панел „Образование“ с кратко изложение на дейностите на Национална мрежа за децата, свързани с темата. Нестабилната политическа обстановка затрудни диалога с институциите, но Мрежата продължи да търси постоянен контакт с тях. През изминалата година изпратихме становища по актуални проблеми, казуси и решения, застъпихме се за промените в критериите за конкурсите за подбор на директори, работихме за приобщаването на децата-бежанци и продължихме да настояваме за реформа в грижите на децата в яслите.
Панелът продължи с презентация, изготвена от младежите от „Мегафон“, в която те представиха своята визия за перфектно училище. „Важно е да създадем благоприятна среда, в която да се чувстваме добре“, обясниха учениците. Мечтаната сграда има кът за почивка, спортни зали и училищен стол със здравословна храна. Относно младежкото участие те биха искали да видят ученически съвет, който да участва във взимането на решения в училището и организирането на събития. С усмивка казаха, че в перфектната учебна програма присъстват предмети като час за правата им, в който да изучават своите права и задължения, както и час по здравно и сексуално образование, в който свободно да задават въпросите си. „Може да не е перфектното училище, но ние ще го направим перфектно за нас“, обобщиха младежите.
След презентацията членовете се разделиха в работни групи по четири теми: „Всекидневен живот в детската градина и училище“, „Психично здраве и учебен климат“, „Знания и умения“ и „Приобщаване“. Всички екипи трябваше да отговори на един главен въпрос – какви конкретни мерки в подкрепа на семейството искаме като мрежа да видим в образованието.
Важните мерки, за които се съгласихме, че започваме да се застъпваме са следните.
Във всекидневния живот в училище и в детската градина:
– Достъпна среда (достъпна във всеки смисъл – физическа среда, финансови възможности.
– Всички да са единни, да са екип (да не се разделят на “двойкаджии” и “отличници”).
– Едносменен режим.
– Съвременни библиотеки.
– Подходящи места за хранене и отдих (учениците ядат в коридора, защото в стаите е забранено, а училищен стол – няма).
– Хубави тоалетни (достъпни и чисти).
– Гъвкави и разнообразни форми на детска грижа.
– Без телевизори и екрани в детските градини.
– Интегрирани ИФК в програмата на детските градини.
– До 15-18 деца в група с по 2-3 професионалисти в градините.
Знания и умения:
– Фокус в образованието да е създаването на умения.
– Привличане на професионалисти и практици от университети, бизнес, НПО, научни организации.
– Повече предмети за личностно развитие (презентиране, кариерно развитие).
– Квалификацията на учителите да бъде съобразена с особеностите на поколенията и да ги обучават за създаване на умения.
– Методи от неформалното обучение (интерактивни методи) да влязат във формалното образование.
– Развиване на лидерски умения на директорите.
– Насърчаване на гражданската активност в учениците.
– По-голям контрол от страна на неправителствения сектор към приемането и осъществяването на програми от МОН, включително при разходване на средствата.
– Рамка за качество за средно образование.
Психично здраве:
– По-голям брой психолози в училище.
– Конфиденциалност и професионализъм при психолозите.
– Групи за психологическа подкрепа на учители.
– Дискутиране на различни проблеми на училищен тормоз между ученици и училищния персонал.
– Информиране относно възможността за психологическа подкрепа.
– Теми в Час на класа, иницииран от учениците, свързан с различни теми.
Приобщаване:
– Работеща екипна подкрепа.
– Знания и умения за независим живот.
– Преподаватели с желание, готовност за самоусъвършенстване, сърдечност, смелост, с умения да приобщават.
– Достъпна и уютна среда във всички училища.
– Повече ресурсни учители и специалисти.
– Мотивирани и стимулирани учители (финансово и морално) според резултатите.
Зад набелязаните мерки стои опитът и експертизата на: Фондация „Заедно в час“, ФТИК, СНЦ “Дом на науката и техниката”, Фондация “Еврика”, БТЦ, Фондация “Децата в риск по света”, “Сдружение инициатива за развитие-Кърджали решава”, Асоциация Родители, Сдружение “Жанет” – Разград, Сдружение “Спина Бифида и Хидроцефалия”, Фондация “Център Надежда”, “Живот със синдром на Даун”, както и мнението на младежите от “Мегафон”.