Единност, толерантност, доброволчество, преосмисляне на ценностите са част от стъпките, предложени в есетата на ученици от цялата страна
Първата по рода си Младежка пътна карта за развитие на България, създадена от победителите в програмата „Силен старт с Пощенска банка“, беше представена на 18 април на официална церемония.
Седмото издание на програмата се осъществи в партньорство с Български дарителски форум, фондация „Пайдея“, асоциация „Родители“ и Национална мрежа за децата и с медийната подкрепа на Vesti.bg и списание „Мениджър“.
За учениците „силният старт“ на България, обобщен в 20 стъпки, започва с пренареждане на приоритетите на управляващите и осигуряване на качествено образование, възможности за професионална реализация на младите хора, както и създаване на активно и силно гражданско общество.
Сред идеите на участниците в тазгодишното издание на програмата намират място и предложения за опазване на околната среда, развитие на селското стопанство и туризма.
Авторите на най-добрите есета на тема „Моят силен старт за България започва с…“ получиха еднократна стипендия в размер на 1000 лв. в рамките на програмата, проведена под патронажа на Министерство на образованието, младежта и науката за 7-ма поредна година.
В конкурса бяха отличени гимназисти от 25 града в страната.
Сред победителите най-много са учениците от София с 10 спечелили есета, следвани от градовете Варна и Русе – с по 5 есета. Наградени има и от Плевен, Бургас, Сандански, Своге и др.
„Нашето най-голямо „благодаря“ е за всички ученици, които участваха в това издание на „Силен старт“. Техният ентусиазъм и свежи идеи ме правят уверен, че пред България предстои светло бъдеще и че ще бъде управлявана от хора с големи надежди и мечти, които освен това имат и конкретни планове как да ги приложат и реализират на практика“, заяви Антъни Хасиотис, главен изпълнителен директор на Пощенска банка.
20-те стъпки, включени в младежката пътна карта за развитие на България:
1. Качествено образование
„Високият стандарт на живот в някои страни сега е резултат от приоритетите в миналото. Ако искаме да имаме богата, просперираща държава утре, трябва да имаме добра образователна система днес.
Вярвам, че училището е призвано да ни направи можещи, знаещи, мислещи, успели хора, способни да се справят с предизвикателствата на съвременния свят. Вярвам, че без знания, адекватни на времето, в което живеем, сме обречени на бедност и застой. Вярвам, че силният старт за България днес започва с качественото образование.“ – Марина Йорданова, 8 клас, ГПЧЕ „Йоан Екзарх“, Варна
2. Индивидуален подход в образованието
„Би било много хубаво, ако нашите управляващи се вслушват малко повече в тези, които влизат в клас – учители и ученици. Само така бихме могли да си осигурим интегрирано образование, което да стимулира творческото мислене и свободното израстване на отделния човек. Те трябва да ни чуят! Ние не сме съдове, които могат да се пълнят до безкрайност с всякаква информация. Искаме знания и умения,които ще ни помогнат сами да вземаме решения в живота и да се справяме!“ – Иван Колев, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I“, Ловеч
3. Професионална реализация на младите хора
„Стажовете и доброволчеството са много голяма възможност за хората, които искат да се докажат… Предложението ми е да бъде създаден регистър на социално активните, заети с доброволческа дейност, и отличените и класирани на престижни места ученици и студенти, който постоянно да се актуализира, за да могат работодателите ни да проверяват дали кандидатите за добрите работни места са изявени личности с мнение, талант, хъс и ентусиазъм за работа.“ – Мария Стоянова, 12 клас, ЕГ, Благоевград
4. Грижа за децата
„Важното е не просто да подминаваме проблема, а да говорим за него… Търпението, разбирането и подадената ръка не трябва да бъдат просто отчаян опит за утешение на съвестта ни, а нещо, което идва от сърцето на всеки един от нас. Ние можем да не се сещаме за децата с увреждания само по празниците… защото те са там и през останалото време. В малките селца, в покрайнините на градовете, в ъгълчетата на цивилизацията, където сме ги скрили и забравили.“ – Любка Милчева, 10 клас, ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“, Велико Търново
5. Силно гражданско общество
„Съвременната демократична система на управление, неизменно заложена в принципите на Европейския съюз, от който е част и България, може да прояви същността си, само ако населението на държавата съставлява действащо гражданско общество.
Тъкмо това е и една от основните задачи на днешното училищно образование – да култивира в учениците способност за получаване на адекватна информация, нейното осмисляне и на базата на това, правилно и аргументирано отстояване на лична позиция.“ – Теодора Тодорова, 9 клас, МГ „Гео Милев“, Плевен
6. Работещи закони и справедливост
„Не можем и не бива да чакаме Европа да ни нареди да спазваме законите си. Сами трябва да го направим – като се подчиняваме на единните норми, които законодателите създават. Личният морал в спазването на закона е едната страна на решенето. Другата е подкрепата на този морал от държавните институции.“ Константин Сакаян, 8 клас, Първа АЕГ, София
7. Отговорно управление
„Различни правителства по време на своето управление издигат своите приоритети – земеделие, туризъм, инфраструктура… Това е чудесно, но нито един от тези приоритети не би довел до успех България, без да се вземе предвид най-ценното – човешкият потенциал.“ – Марина Йорданова, 8 клас, ГПЧЕ „Йоан Екзарх“, Варна
8. Доброволчество
„…то е едва познато, синоним на глупост и загуба на време. Хората са твърде ангажирани да свързват двата края, че да дарят част от своите усилия, за да помогнат на някого, а дори и на себе си.
2011 г., обявена за Европейска година на доброволчеството, обърна известно внимание върху липсата на подобни дейности у нас – едва 6% от населението е заето с това, докато в страни като Великобритания, Холандия, Швеция над 40% се занимават активно с доброволен труд. Реално, доброволчеството не е просто подкрепа, то е добиване на знания и умения, истинско удовлетворение и щастие“ – Моника Кирова, 12 клас, ПМГ „Иван Вазов“, Димитровград
9. Толерантност
„…нека да започнем от малките неща. Нека да започнем от самите себе си. Например можем да бъдем по-внимателни – за да предотвратим неприятни злополуки; по-толерантни – за да не бъдем обидени и огорчени; по-отстъпчиви, когато шофираме, за да няма невинни човешки жертви; по-човечни – за да няма нещастни деца в социалните домове… Толкова ми се иска, да бъдем по-добри и отговорни!“ – Иван Колев, 9 клас, ГЧЕ „Екзарх Йосиф I“, Ловеч
10. Гражданска инициативност
„Това означава за мен силен старт – да взема нещата в свои ръце и да действам, а не да чакам някой друг да го направи. Да изградя сама бъдещето си… Единственият начин нещо да се промени е ние да го променим.“ – Иванна Георгиева, 9 клас, 164 ГПИЕ, София
11. Единност
„Все се чудя защо страната ни има толкова големи успехи в индивидуалните спортове и толкова по-малки в колективните. Може би ни липсва способността да работим в екип. Да бъдем част от едно ново общество, което е толерантно към отделния човек и постоянно му показва, че се нуждае от него, че цени идеите му.“ – Мартин Славов, 8 клас, ПМГ „Иван Вазов“, Димитровград
12. Преосмисляне на ценностите
„Ключът е в нас – ние сме способни да дадем старт, в който водещите ценности няма да са презадоволеното парично състояние или външният вид на някоя поп-фолк дива, видяна по телевизията.“ – Гергана Николова, 10 клас, ПМГ, Враца
13. Грижа за природата
„Успешното начало за моята България е свързано с умението да заявим себе си пред света. Много бих искала всеки млад човек на моята възраст да осъзнае колко красива и неповторима е нашата природа. Да се грижи за нейното опазване. Да бъде посланик на нейната прелест и да я представя пред света с гордост и достойнство.“ – Катрин Стоянова, 8 клас, ГПЗЕ, Сливен
14. Развитие на селското стопанство
„… аз избирам моят силен старт за България да започне с програма с национално значение под наслов: „Земя търси фермер“! … Това е една разумна, мощна крачка напред за постигане на висок жизнен стандарт на база модерно, високотехнологично, конкурентноспособно, съобразено с европейските норми, изцяло екологично селско стопанство.“ – Калина Цветанова, 11 клас, МГ „Гео Милев“, Плевен
15. Развитие на туризма
„България е една добре пазена тайна. Ние българите трябва да опознаем добре страната си, за да открием скрития й потенциал. Разполагаме със съкровища, които да извадим на повърхността и от които да се възползваме. Въпрос на амбиция и новаторство е да превърнем нашата „пустиня“ в оазис.“ – Росен Атанасов, 11 клас
16. Възраждане на производството и насърчаване на предприемачеството
„Понеже благоденствието на едно общество се базира на способността му да създава продукти и услуги, в основата на което е оптималното използване на ресурсите, младите хора, които имат необходимите качества на характера, трябва да преминават и през обучение по предприемаческа култура. Какво е бизнесът и как да успеем? Как да работим за себе си, а не за заплата? Как да създаваме заетост и за други хора и да им осигурим хляба? Отговорите на тези въпроси знаят обикновено само учениците от финансово-стопанските гимназии, но ми се струва, че е важно да бъдат научени от всички.“ – Полина Грозданова, 12 клас, ФСГ „Васил Левски“, Монтана
17. Финансова и потребителска култура
„Това незаслужено потребление доведе до кризата. Можеше ли да бъде предотвратено? Вероятно, да! Ако масата хора знаеха как работят парите, как им влияят медиите, как да определят потребностите си, как да открояват реалните от изкуствено инспирираните и как да ги удовлетворяват, как самите те да печелят. Затова моят силен старт за България започва с изграждане на финансова грамотност, потребителско възпитание, медийна култура и предприемачески познания на учениците. Тези жизненоважни знания и умения ще помогнат на хората да избегнат рисковете и да се справят с трудностите.“ – Полина Грозданова, 12 клас, ФСГ „Васил Левски“, Монтана
18. Високи технологии
„Перфектният заместител на тетрадки и учебници е електронният четец… Младото поколение все по-често е укорявано, че не чете! Едва ли има обаче ученик, който би се отказал да прочете книга на електронен четец! Тръгвайки от занимателната „игра“, той би стигнал естествено до удовлетворението да чете художествена или научна литература…“ – Яна Боозова, 9 клас, ВТГ „Г. С. Раковски“, Варна
19. Позитивно мислене
„Вече две десетилетия българинът си седи на дивана, превключва различните канали на телевизора, за да покаже, че разбира демокрацията, плюе по екрана, когато се натъкне на някой политик с тлъсти предизборни обещания, подплатени с мазна озъбена усмивка, и си повтаря „Няма да гласувам. Всички са еднакви“. По тази причина, когато някоя партийка от недоправковци седне „на трона“, същият тоя българин готовностно ѝ приписва вината за всички възможни човешки проблеми, като се тръгне от постоянното увеличение цените на цигарите и се стигне до факта, че вече трета седмица го боли зъб и не му минава.“ – Екатерина Пейчева, 11 клас, Първа АЕГ, София
20. Да останем тук!
„Смятам, че нашето успешно развитие започва с възпитанието ни в най-ранна детска възраст, защото, ако тогава заобичаме България, ще заобичаме и работата по възстановяването на един добър начин на живот в нашата родина.“ – Мария Стоянова, 12 клас, ЕГ, Благоевград
Източник: vesti.bg