„Деца изследователи“ е съвместна инициатива на Национална мрежа за децата и Eurochild. За периода ноември 2022 г. – септември 2023 г. екипи от младежи изследват шест значими теми, които самите те определиха като важни за тях и общността, в която живеят.
Младежите изследваха гледната точка на връстници по въпроси, свързани с тема–“Финанси”, като събраха мнението на 43 младежи на възраст 14-18 години.
На въпроса кога, според тях, е подходящо младите хора да имат възможност да работят, участниците представиха две различни гледни точки. Най-честите отговори са между 16-18 години, а обяснението е, че в този период децата съзряват и стартирането на работа подпомага тяхното личностно развитие и разширява мирогледа им.
„След навършване на 16г. Младите хора тепърва развиват личността си, в този план индивидуалността играе голяма роля, а е трудно да си самостоятелен, когато са финансово зависим от настойниците си.“
Другата група смята, че възрастта за стартиране на работа при тийнейджърите трябва да се понижи на 14-16 години.
След като на младежите им се дава възможност да работят, следва въпросът дали в България на непълнолетните се дава възможност за гъвкаво работно време. Най-често срещаната гледна точка е, че работодателите се съобразяват с академичните задължения на учениците. Има обаче и младежи, които споделят, че на някои работни места не се съобразяват с ученическите им задължеия. Изказват мнението, че понякога работодателите даже нарушават техните права и се възползват от тяхната възраст.
„Не, дори се налага непълнолетните да работят допълнително без заплащане“
Следващият въпрос, на който нашият изследователски екип търсеше отговор, е могат ли младежите в днешно време да планират финансите си. Отново наблюдаваме разделение между отговорите на участниците в проучването. Въпреки различията в представените гледни точки, анкетираните се обединяват около проблема, свързан с липсата на финансова грамотност сред младежите и трудностите при разпределяне на доходите си.
„Не, не смятам, защото в днешно време повечето младежи не са научени на спестяване и съответно няма да могат да спестяват парите от заплатите си за нещо смислено“
Интересуваше ни дали, според участниците, е важно в училище децата и младежите да развиват умения, свързани с това как да управляват финансовите си средства. По този въпрос най-често срещаният отговор, че това е важна тема за младите хора и биха искали да се включи в учебната програма. Това ще им помогне да развият умения да управляват средствата си, ще бъде полезно от практическа гледна точка за тяхното бъдеще и ще доведе до финансова независимост.
„Според мен, е много важно децата и младежите да развиват умения, свързани с това как да управляват финансовите си средства. Това е важно, защото финансовата грамотност е от ключово значение за постигане на финансова стабилност и успех в живота. Децата и младежите трябва да бъдат запознати с основните принципи на финансите, за да могат да вземат по-добри решения за своето бъдеще. Това ще им помогне да избягнат от дълговете и да постигнат финансова независимост.“
Последният въпрос, зададен на младежите, беше какви теми, свързани с управлението на личните финанси, биха желали да бъдат дискутирани в училище. Въпреки обширните интересни на юношите на тема „Финанси“, сред най-предпочитаните са: как да разпределят бюджета си и да управляват финансовите си средства; плащането на данъци и осигуровки; как се инвестират средства.
Статията написа Мартина Атанасова, част от екипа на „Деца изследователи“