Национална мрежа за децата представи единадесетото издание на мониторинговия доклад „Бележник: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?” Среден 3.18 е общата оценка за работата на държавата и институциите през 2021. Какво ни казват оценките по области в Бележник 2022?
Участие на децата – Оценката на темата e 3.08
Участието на децата все още не се разпознава нито като тяхно право, нито като инструмент за подобряване на политиките за деца. През втората година на пандемията (и трета учебна) възможностите за включването им в различни форми на консултации и допитвания беше още по-ограничена. Анализите на въздействието на изолацията върху децата ясно показва, че решенията, които влияят пряко на живота им, са вземани без допитване до тяхното мнение, което води до чувство за разочарование и омаловажаване от възрастните. Все още се отчита недостатъчно разбиране на специалистите, работещи с деца, включително и учителите, за смисъла и целите на детското участие и гражданското образование.
Благосъстояние на децата – Оценката на темата e 3.04
Политическата криза през 2021 г. не позволи развиването на никакви последователни политики за изкореняване на детската бедност и социалното изключване. Националната стратегия за детето не беше приета, но стана част от коалиционното споразумение на правителството, сформирано в края на годината, като даде политическа заявка за ясен ангажимент на държавата за изпълнение на задълженията към децата. В контекста на поредицата от кризи – пандемична, политическа, а в началото на 2022 г. – бежанска и военна, колапсът на всички системи и особено закрилата на детето, стана очевиден. Следваща крачка в тази посока трябва да бъде реформата във всички сфери, ангажирани с детското благосъстояние, повишаване на ефективността на междусекторната работа, подобряване на механизмите за събиране на данни и анализ, както и категоричен приоритет за прекъсване на поколенческата бедност.
Семейна среда и алтернативни грижи – Оценката на темата e 3.09
И през тази година продължиха бавните процеси на деинституционализация. Не бяха закрити последните четири големи дома от стар тип, поради забавяне в изграждането на новите услуги и неефективни процеси на национално и общинско ниво. Продължават системните проблеми, свързани с приемната грижа и осиновяването, около които има както бюрократични трудности, така и чисто комуникационни такива, свързани с негативния им образ в обществото. Опасенията за вторична институционализация и неуспеха на системата да подкрепи израстването на децата в семейна или близка до семейната среда, показват спешна необходимост от изработване на цялостна визия за семейна политика и подкрепа на децата и родителите.
Закрила на детето от всички форми на насилие – Оценката на темата е 3.07
Проблемът с липсата на единна система за регистриране на случаи на насилие над деца става все по-остър и очевиден, като блокира възможностите за пълноценен анализ на ситуацията и разработване на адекватни политики за превенция и закрила. Кризисната ситуация извежда на показ липсата на цялостна държавна визия и политика за координирано институционално адресиране на насилието над деца. Все още няма достатъчно на брой и достъпни общи и специализирани услуги за деца, пострадали от насилие, а енергийната криза в края на годината постави под въпрос и функционирането на наличните. В същото време случаите на насилие срещу и между деца нарастват прогресивно и стават все по-публично тиражирани. Има остра нужда от спазване на етичните кодекси и поведение на медиите, които стават рупор на изключително негативни послания спрямо децата, нарушават правата им и поставят фокус единствено върху санкциите и наказанията, но не и върху необходимостта от превенция и подкрепа.
Правосъдие за деца – Оценката на темата е 3.28
Поради политическата криза, продължила през цялата 2021 г., не беше възможно да се работи по-активно застъпничество за приемане на ново законодателство в областта на детското правосъдие и придвижване на Закона за възпитателните мерки спрямо лицата, извършили като непълнолетни престъпления или административни нарушения. С формирането на ново правителство в началото на 2022 г. беше заявен ясен ангажимент от министъра на правосъдието, че проблемът е разпознат като ключов и неговото решаване е критично важно. Очакваме в кратък срок да бъдат направени необходимите постъпления за отмяна на остарелия Закон за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни.
Ранно детско развитие – Оценката на темата е 3.32
И през изминалата година не бяха направени постъпления за възобновяване на работата и приемане на Стратегия за ранно детско развитие, която е от ключово значение за създаването на споделено разбиране по темата. Майчиното и детското здраве все още се адресират твърде повърхностно и частично, не съществуват достатъчно на брой и широкодостъпни подкрепящи услуги, което би предотвратило редица от проблемите на детското здраве и развитие в зародиш. Като основен проблем се очертават огромните регионални и етнически диспропорции, които предпоставят изключително неблагоприятна житейска перспектива за много деца. Няма устойчиво финансиране в областта на ранната детска интервенция, а кадровата политика по отношение на всички специалисти, работещи в сферата на ранното детство, практически липсва.
Детско здраве – Оценката на темата е 3.17
Политиките на държавата не поставят достатъчно ясен фокус върху детското здраве, което е видно по липсата на отделна педиатрична стратегия, която да обхваща всичките му аспекти. Отсъства изобщо регионална насоченост на здравните политики за преодоляване на проблемите с достъпа до здравеопазване, детската смъртност и уязвимостта на определени групи. Здравните услуги за редки и хронични заболявания са силно централизирани в столицата и големите градове. В страната живеят много деца, които получават здравна грижа едва когато здравето им е сериозно влошено. И през 2021 г. не беше изготвен цялостен анализ на нуждите на детското здравеопазване, на който да се базира и заданието за изграждане на Национална педиатрична болница, макар че нейното създаване залегна в коалиционното споразумение на правителството, заедно с осигуреното финансиране.
Образование – Оценката на темата е 3.65
Продължаващата пандемия задълбочи и без това силните неравенства в достъпа и качеството на образованието, но не се забелязва желание у отговорните институции да изследват и противодействат на причините за това. През 2021 г. в разрез с всички препоръки на световните и европейските здравни организации, българските ученици отново прекараха огромна част от учебното си време в дистанционно обучение. В следствие на това мотивацията, чувството за принадлежност и ефективността на научаването спаднаха още повече както за учениците, така и за учителите. Не се наблюдава и реален фокус върху ефикасни мерки за преодоляване на дефицитите, създадени от ненужно дългата изолация. Няма заявка за разпознаване на важността и качествено интегриране на различни интердисциплинарни теми като дигитално-медийната грамотност и здравното и сексуално образование в общия учебен план.
Спорт, култура и свободно време – Оценката на темата е 2.98
Културата и изкуството все още не се използват като инструменти за постигане на учебни цели. Липсва цялостна политика за развиване на детския спорт и детските спортни клубове от най-ранна възраст, а заедно с това и подходящи условия за спорт и игри на открито и закрито, особено в малките населени места и центровете на големите градове.