„Извършването на престъпления от деца само по себе си е много сериозен проблем и симптом и изисква ангажирана, отговорна, професионална намеса, която да включва както ограничаване, така и подкрепа, защото ако има възможност да се спре криминализирането на един човек, то е във възрастта преди навършване на пълнолетие.“
проф. д-р Нели Петрова, правно-дискусионен форум на Мрежата за правна помощ на НМД, „LexTalks 2023: Престъпление и наказание“
Права на децата, пострадали от престъпления и/или свидетели на престъпления
През 2023 г. беше отбелязан напредък в областта на защитата на правата на децата, пострадали от престъпления и/или свидетели на престъпления. Бяха приети дългоочаквани промени, с които се въведе в по-голяма пълнота Директива 2012/29/ЕС на Европейския парламент за установяване на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления.
В Закона за подпомагане и финансова компенсация на пострадали от престъпления бяха приети промени, чрез които списъкът на процесуалните права на пострадалите деца беше разширен. Бяха добавени допълнителни права, имащи за цел да гарантират по-ефективно правосъдие за децата жертви, както следва:
- Пострадалите от престъпления имат право на индивидуална оценка.
- Когато пострадалият е дете, задължително се приема, че са налице специфични нужди от защита.
- Органите на МВР или следователите, установили първоначален контакт с пострадалия, извършват без излишно забавяне индивидуалната оценка на основата на разговор с лицето.
- Нормира се правото на децата да бъдат придружавани от лице по техен избор по време на извършването на процесуално-следствените действия.
- Налице е специфичен ред за провеждане на разпит на децата свидетели със специфични нужда от защита – в присъствие на педагог или психолог, а при необходимост – и в присъствието на родителя, настойника или попечителя.
В България продължава да няма единен стандарт за работа с деца в съдебни и извънсъдебни производства, по който да бъдат обучавани и да получават специализация експертите, работещи в сферата на детското правосъдие. Реалността в съдебна зала по дела с деца жертви показва твърде много случаи на непознаване и неспазване на съдебно-следствените действия с деца и незачитане на процесуалните права и най-добри интереси на децата жертви. Демонстрира се и неразбиране на необходимостта да се избегне повторната виктимизация и допълнителното травматизиране на пострадалите. Продължават да се насрочват разпити на деца жертви в съдебна зала, а не в специализираните помещения за разпит или изслушване на деца при наличието на изградени около 70 сини стаи в страната. На децата жертви често не се предоставят психологическа подкрепа и услуги по рехабилитация и социализация.
Права на децата, заподозрени или обвинени в извършване на престъпления
49-ото НС най-сетне прие промени в НПК, касаещ процесуалните гаранции за децата – заподозрени или обвиняеми в рамките на наказателното производство. Процесуалните права на обвиняемите непълнолетни се разшириха. Добавени бяха право на медицински преглед, характеристика за установяване на личностните особености, защита на правото на личен и семеен живот на непълнолетния и др.
Права на децата в системата на борба срещу противообществените прояви
Реформа в системата на борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и за осъществяване на по-добра превенция на детската криминализация не се случи за поредна година. Т.нар. система на борба срещу противообществените прояви остава неспособна да осъществи ефективно адресиране на детската криминализация. По данни на НСИ в 20% от случаите на противообществени прояви децата извършители са поставяни под надзора на обществени възпитатели – т.е. на общински служители без нужното обучение, специализация, ресурси и мониторинг. В близо 45% от случаите противообществените прояви са адресирани единствено с неефективната мярка предупреждение.
Същевременно в България продължават да действат 3 институции със строг ограничителен режим, в които се интернират деца на различна възраст и с разнородна тежест на деянията. На много места в страната не се използват възстановителни практики, липсва синхрон между правосъдната, социалната, здравната и образователната система. Институциите отказват да вземат под внимание, че настаняване в институция от затворен тип на деца, извършители на престъпления, наред с деца избягали от вкъщи или жертви на наркотична зависимост и сексуална експлоатация е рисков фактор за криминализация. През 2022 г. непълнолетните извършители на престъпления (14–17 г.) са 3343, като осъдените са 868. Броят на осъдените младежи от 18 до 24 години обаче рязко нараства до 5394. Тази статистика показва, че в много случаи криминализирането на децата до 18-годишна възраст не е регистрирано и спряно успешно, а едва след пълнолетието им държавата за първи път ги „вижда“, вече обаче третирайки ги като обект на наказателна репресия.
Децата и родителските конфликти
През 2023 г. бяха приети промени в Закона за медиацията и в Гражданския процесуален кодекс, които предвиждат задължителна медиация в редица граждански производства. По семейните дела съдиите са оправомощени с индивидуална преценка дали да задължат страните да вземат участие в първа среща с медиатор. “Бележник 2024” оценява с положителен знак частичното въвеждане на задължителна семейна медиация като напредък в развитието на семейното право. Остават обаче нерешени сериозните проблеми, свързани с неизпълнението на режима на лични отношения с детето, както и с неефективните превенция и адресиране на родителското отчуждение и на силно ескалирали родителски конфликти. Свидетели сме на случаи, в които деца биват опредметявани и употребявани от родители и близки в нескончаеми родителски
войни и грозна надпревара за доказване на по-висок родителски капацитет.
Сред препоръките в областта са:
- Да се въведат строги професионални стандарти за подбор, поддържане на квалификацията, конкурентно кариерно развитие и атестация за всички групи държавни служители от системата на правосъдие за деца.
- Да се осигури въвеждането в пълнота на Директива 2012/29/ЕС на ЕП за установяване на минимални стандарти за правата, подкрепата и защитата на жертвите на престъпления.
- Да се укрепи системата на закрила, така че тя да бъде способна да осигурява на малолетните извършители ефективна превенция, закрила и корективно-възпитателна подкрепа.
- Да се приемат мерки за превенция и ефективно адресиране на родителското отчуждение и на силно ескалирали родителски конфликти. Да се квалифицира родителското отчуждение като форма на насилие.
- Да се въведе обучение на магистрати, разследващи органи, съдебни заседатели върху специфични предизвикателства на работата с деца жертви и деца извършители на престъпления.
- Да се гарантира, съгласно препоръките на КПДООН, достъп на всички деца до: 1. поверителни, съобразени с децата и независими механизми за подаване на оплаквания в училище, в системата на приемна грижа, заведенията за алтернативни грижи и местата за задържане и за съобщаване за всички форми на насилие, злоупотреба, дискриминация и др. нарушения на техните права.
Кратка версия на “Бележник 2024” е достъпна в сайта на Национална мрежа за децата тук.
Още данни вижте на страниците на „Бележник 2024“.
Тaзи публикация е създадена в рамките на инициатива „Демокрация, с правата на децата“ , финансирана от Европейския съюз и фондация „Институт Отворено общество – София“ (ИООС). Изразените възгледи и мнения са единствено на автора и не отразяват непременно тези на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA) или на ИООС. Нито Европейският съюз, нито EACEA, нито ИООС могат да бъдат държани отговорни за тях.