Съветът за електронни медии (СЕМ) представи резултати от социологическо проучване за потреблението на медийно съдържание от деца. Данните бяха изнесени в рамките на кръгла маса на тема „Децата и медиите“, в която участие взеха представители на Държавната агенция за закрила на детето, Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори – АБРО, Българската национална телевизия, Българското национално радио, Национална мрежа за децата, УНИЦЕФ България, Сдружение за споделено учене ЕЛА, психолози и експерти.
Сред основните заключения от изследването е, че най-често използваното електронно устройство от деца 0-18 г. е смартфонът. Мобилните устройства (смартфон, таблет, компютър, лаптоп) се ползват най-вече за гледане на видеа (92%), филми и/или сериали (61%) и за чатове, писане с приятели (34%). Най-често използваните социални мрежи са YouTube, Facebook, TikTok и Instagram, като с увеличаване на възрастта на децата, родителите стават все по-малко запознати със съдържанието, което потребяват децата им, независимо за кое устройство става дума.
Устройствата в еждневието на децата
Очаквано – децата от 0-2 и от 3-5 години използват най-често телевизор, а тези от 6-12 и 13-18 години използват най-често смартфон.
44% от децата на възраст 0-18 години имат телевизор в детската стая. Разгледани по демографски характеристики, телевизор в детската стая имат: 39% от децата на възраст 0-2 години; 38% от децата от 3 до 5 години; 41% сред 6 до 12 години и 51% от децата на възраст 13-18 години.
77% от децата на възраст 0-2 години гледат телевизия. Заедно с горните данни става ясно и че над ⅓ имат телевизор в детската стая (39%). Най-често (29%), родителите на деца до 2 години излагат детето си на говор/музика или друг шум, който се излъчва от телевизор, 18% – на бял шум, а 13% – на говор/ музика/ друг шум излъчвани от компютър/ таблет/ смартфон.
Причините, поради които родителите излагат децата си на шум, са свързани най-често с това детето да се успокои, да спре да плаче или да заспи.
▪ За да спре да плаче – 21%.
▪ За да се успокои – 16%.
▪ За да заспи – 19%.
▪ За да спи по-продължително време – 6%.
▪ За да свиква с говор/шум – 6%.
▪ 42% не излагат детето си на говор/музика или друг шум, който се излъчва от компютър/ таблет/ смартфон.
Докато гледат телевизия, децата най-често избират музикални клипове – 54.9%, игрален филм или сериал – 47.2%, реалити предаване – 27.1%, анимационен филм и научно популярни филми – сътветно 25.3% и 22.3%. Данните са средни за цялата възрастове група 0-18 години.
Докато са в Интернет болшинството, 98% от децата на възраст 0-18 години, използват мрежата за гледане на клипове, филми и образователни видеа. Най-често в Интернет децата гледат:
▪ Музикални клипове -75%;
▪ Клипoве в TikTok – 69%;
▪ Игрален филм или сериал в онлайн платформа – 42%;
▪ Образователни видеа – 42%.
83% от децата на възраст от 0 до 18 години използват електронни устройства като смартфон, таблет или компютър. Средната възраст, на която децата започват да използват смартфон, таблет или компютър, е 5 години и 9 месеца. Средната възраст, на която те придобиват собствен смартфон, таблет или компютър е 8 години. Таблица 24 представя средната възраст на която децата са започнали да използват електронни устройства, по възрастови групи.
Повече от половината – 59% от децата, притежават собствено устройство. Разгледано по възрастови групи: 92% от децата на възраст 13-18 години притежават собствен смартфон; 60% от децата 6-12 години притежават собствен смартфон. Собствен мобилен телефон иват и близо четвърт (24%) от 3 до 5-годинишните.
Собствен компютър притежават 74% от децата – 99% от тези на възраст 13-18 години; 68% от 6 до 12 години и 25% от децата от 3 до 5.
Средното време, в което децата от 0 до 18 години използват смартфон в рамките на деня, е 2 часа и 45 минути. Компютър използват по 2 часа дневно. Най-често децата използват смартфон, таблет и/или компютър в часовите диапазони 15:00 – 19:59 часа (41%) и 20:00-24:00 часа (33%).
Знаят ли родителите какво гледат децата през екраните
Най-често децата от 0 до 18 години използват смартфон/ таблет/ компютър/ лаптоп за гледане на видеа – 92%. 61% от децата използват често или много често тези устройства за гледане на филми и/или сериали. За чатове и писане с приятели – 34% от децата. Разгледани по демографски характеристики, най-висок е делът на децата на възраст 13-18 години, които използват мобилни устройства за чатове, писане с приятели (80%).
Болшинството (81%) от родителите на деца от 0 до 18 години смятат, че са напълно или по-скоро запознати със съдържанието, което детето им гледа по телевизията. С най-нисък дял на запознатост са родителите на деца от 13 до 18 години (67%). При останалите екранни устройства – болшинството (87%) от родителите на деца от 0 до 18 години смятат, че са запознати със съдържанието, което техните деца потребяват докато използват смартфон/ таблет/ компютър/ лаптоп. Най-запознати са родителите на децата от 0-2 години (98%), 3-5 години (98%) и децата от 6-12 години (98%). Най-малко запознати са родителите на децата от 13 до 18 години – 21%.
За достъпване на съдържание в Интернет децата на възраст 0-18 години най-често използват смартфон – 79%; 13% използват таблет, а 6% използват компютър.
Съгласно данните от проучването, 90% от децата от всички възрастови групи използват YouTube. Следват: TikTok (70%), V-Box (64%), Facebook (41%), Instagram (37%), YouTube Kids (27%) и др.
При YouTube с най-висок дял са децата на възраст 13-18 години – 99% от тях използват платформата. С най-нисък дял са децата на възраст от 3 до 5 години (66%).
При TikTok с най-висок дял са децата на възраст 13-18 години. 97% от тях използват платформата. С най-нисък дял са децата на възраст от 3 до 5 години (30%) и децата на възраст 0-2 години (46%).
За V-Box с най-висок дял са децата на възраст 13-18 години. 91% от тях използват платформата, както и 71% от децата на възраст от 6 до 12 години.
При Facebook с най-висок дял са децата на възраст 13-18 години – 87%, както и при Instagram – 83%.
Накартко данните сочат, че по-големите деца, тези от 13 до 18 години, най-често използват:
▪ YouTube -99%;
▪ TikTok – 97%;
▪ V-Box – 91%;
▪ Facebook – 87%;
▪ Instagram – 83% и други
Те също така използват и платформи като Tinder, OnlyFans и BeReal – мрежи, в които децата могат да бъдат свидетели на неподходящо съдържание. При това с възрастовите групи процентът на използващи тези платформи нараства, а потребители на платформите има дори в групата от 3 до 5 години – 2.2% споделят, че използват социалната мрежа Tinder. При 13-18-годишните използването е: 15% на Tinder, 9.8% за BeReal и 8.7% за OnlyFans.
Родителският контрол и какво мислят възрастните
Приблизително 34% от родителите споделят, че използват приложения за родителски контрол по отношение на екранните устройства, които тяхното дете използва. Най-често такива приложения използват родителите на децата на възраст 6-12 години (36%). Приблизително половината – 49% не ги използват, а 17% от родителите не знаят за тях.
Съгласно декларациите на родителите, медийното съдържание през електронните устройства в най-голяма степен помага на развитието на социалните умения на детето им (средна стойност 2,74). 47% от родителите смятат, че медийното съдържание много или в голяма степен помага за развитие на социалните умения на детето им. На обратното мнение са 21% от родителите – те смятат, че медийното съдържание вреди на социалните умения на детето им.
На второ място родителите смятат, че медийното съдържание помага за креативността на детето. 42% от родителите смятат, че медийното съдържание много или по-скоро помага за креативността на детето. На трето място родителите мислят, че медийното съдържание оказва положително влияние върху способността на детето да учи – 43% от родителите. Най-ниско оценено е влиянието на медийното съдържание върху физическата активност на детето. Повече от половината (55%) от родителите смятат, че потребяваното от децата им медийно съдържание много или по-скоро вреди на физическата активност на детето им.
Родителите също споделят, че много често или често, тяхното дете вижда съдържание, което не е препоръчително за неговата възраст, например такова със сексуално съдържание, на продукти за възрастни като цигари, алкохол, хазарт и други, докато:
▪ Гледа телевизия – 32%;
▪ Гледа видеа в онлайн платформи -16%;
▪ Играе на мобилни устройства или конзола – 13%.
Както и при неподходящите реклами, тук също прави впечатление, че са високи дяловете на родителите, които не могат да преценят дали децата им виждат съдържание с неподходящо съдържание, докато гледат видеа в онлайн платформи (37%) или играят на мобилни устройства или конзоли (42%).
Родителите поставят комбинация от следните правила, които е необходимо да се спазват от децата им, когато използват електронни устройства с достъп до Интернет:
- 44% от родителите поставят правило за това колко време на ден е позволено да се използват електронни устройства.
- 40% поставят правила относно това каква информация е позволено да споделят в Интернет.
- 40% поставят правила по кое време на деня е разрешено да се използват смартфон/ таблет/ компютър/ лаптоп.
- 35% поставят правила относно това кои сайтове могат да посещават децата.
- при 21% от децата има правила с кого е позволено да се общува в Интернет
- 16% от родителите на деца от 0 до 18 години не поставят правила на своите деца относно това какво съдържание да потребяват в Интернет

Още много данни за използването на устройства, включително анализирани по демографски характеристики като населено място, степен на образование и възраст, може да видите в пълното изследване за обществените нагласи, оценка на потреблението на медийно съдържание и неговото въздействие върху децата. Анализът е изготвен от агенция “Сова Харис” по поръчка на СЕМ и обхваща 1 305 деца на възраст 3-18 години; 1 305 родители на деца на възраст 3-18 години и 230 родители на деца на възраст 0-2 години. Пълното изследване вижте тук: https://www.cem.bg/files/1708017204_analiz_prouchvane.pdf







