Независимо дали сте обучител, специалист на първа линия, настойник или работите по изграждане или прилагане на политики, тези ресурси от проекта GUIDE са създадени, за да подкрепят вашата ежедневна работа.
В цяла Европа хиляди непридружени деца пристигат всяка година, търсейки сигурност и по-добро бъдеще. Настойниците играят решаваща роля в живота им, като гарантират, че правата на децата са защитени и че те имат достъп до образование, здравеопазване, жилище и емоционална подкрепа. Но настойничеството може да бъде сложна отговорност, особено когато децата са изправени пред допълнителни предизвикателства като увреждания или травма.
Проектът GUIDE (Supporting Guardians of Unaccompanied Children) стартира през 2024 г., за да помогне на настойниците да предоставят качествена подкрепа на децата. Като обединява партньори от България, Гърция, Италия, Полша, Словакия и Белгия, проектът разработи набор от практически инструменти с обща цел: да укрепи настойничеството и да подобри живота на непридружените деца, поставяйки техните нужди в центъра. Настойниците имат нужда от подкрепа – трябва да бъдат чути, да могат да придобиват необходимите умения и подкрепа от своите колеги, да знаят къде да отидат и с кого да разговарят.
Националните наръчници за обучители и карти на услугите, насоките за кръгове за споделяне и националните оценки на настойническите системи са достъпни на английски и на съответния национален език на страната, върху която се фокусират.
1. Национални наръчници за обучители
Тези наръчници са създадени въз основа на рамката на GUIDE Training of Trainers и са адаптирани към реалността на всяка държава. Те предоставят стъпка по стъпка насоки за онези, които се подготвят да обучават настойници, включително методи, упражнения и примери от практиката.
Базирани на методологията на Агенцията на ЕС за основни права, те се фокусират върху реализирането на най-добрия интерес на детето. Всеки наръчник отразява националното законодателство, културния контекст, местните предизвикателства и адаптирани казуси, което ги прави директно приложими. Обучителите ще намерят инструменти за укрепване на уменията на настойниците в области като закрила на детето, комуникация и сътрудничество с институции.
Национални наръчници:
-
България: (на български) | (на английски)
-
Гърция: (на гръцки) | (на английски)
-
Италия: (на италиански) | (на английски)
-
Полша: (на полски) | (на английски) | (на украински)
-
Словакия: (на словашки) | (на английски) | (на украински)
2. Национални карти на доставчици на услуги
Да се намерят подходящи услуги за непридружени деца в непозната страна, с непозната система и език, може да бъде предизвикателство.
Националните карти предлагат ясно структурирана и ориентирана към нуждите информация за ключови организации и контакти в различни сектори, включително:
-
жилищно настаняване и приемна грижа;
-
здравеопазване и психично здраве;
-
образование и интеграция;
-
правна и социална закрила.
Например, в Полша картата включва всичко – от общински служби и приюти до организации, специализирани в подкрепа при аутизъм или травма. Това улеснява настойниците да свържат децата с необходимата подкрепа възможно най-бързо.
Национални карти:
-
България: [на български] | [на английски]
-
Гърция: [на гръцки] | [на английски]
-
Италия: [на италиански] | [на английски]
-
Полша: [на полски] | [на английски] | [на украински]
-
Словакия: [на словашки] | [на английски] | [на украински]
3. Насоки за кръгове за споделяне
Настойниците често носят голяма отговорност и те също имат нужда от подкрепа. Проектът GUIDE създаде пространство, в което настойниците могат да се свързват, да обменят опит и да получават подкрепа чрез кръгове за споделяне.
За да подкрепят тази дейност, партньорите разработиха специални Насоки за кръгове за споделяне, съдържащи практически съвети, инструкции и разяснения.
Насоките включват:
-
обяснение на модела ACI (Внимание, Разбиране, Намерение) за подобряване на уменията за слушане;
-
стъпка по стъпка инструкции за организиране и провеждане на кръг – от откриващи дейности до заключителни размисли;
-
творчески методи като разказване на истории или изкуство за изразяване на емоции;
-
практически насоки за културна чувствителност и грижа, информирана от травмата.
Тези насоки са преведени на всички езици на проекта, което ги прави достъпни за фасилитатори навсякъде: английски, арабски, български, гръцки, италиански, полски, словашки, украински.
4. Национални оценки на настойническите системи
Последният продукт на проекта – Национални оценки на настойническите системи – има за цел да подкрепи кампанията за повишаване на осведомеността и застъпничеството. Докладите предоставят актуална картина на това как настойничеството и свързаните услуги са организирани във всяка партньорска държава.
Докладите подчертават националното законодателство и институционалните рамки за настойничество, очертават основни предизвикателства и пропуски – като недостиг на обучени настойници или неравен достъп до услуги за психично здраве – и предлагат конкретни препоръки за подобряване на достъпността, наличността и качеството на подкрепата.
За доставчиците на услуги и политиците тези оценки са ценен инструмент за разбиране на силните и слабите страни на текущите системи и за определяне на областите, в които са най-неотложни реформите.
Национални оценки:
-
България: [на български] | [на английски]
-
Гърция: [на гръцки] | [на английски]
-
Италия: [на италиански] | [на английски]
-
Полша: [на полски] | [на английски]
-
Словакия: [на словашки] | [на английски]
Какво следва?
Проектът GUIDE не спира до създаването на материали. След приключване на националните обучения партньорите организират кръгове за споделяне във всяка държава, като създават безопасни групи за взаимна подкрепа, където настойниците могат да споделят предизвикателства и решения.
Едновременно с това кръгли маси ще съберат международни и местни власти, настойници и експерти, за да разработят конкретни препоръки за укрепване на настойническите системи, включително практически стъпки за подобряване на политиките, свързани с настойничеството в цяла Европа.


