Ние от Национална мрежа за децата приветстваме решението на Националния оперативен щаб и здравните власти за връщане на част от учениците от 5 до 12 клас в присъствена форма на обучение на ротационен принцип от 4 февруари. Смятаме, че твърде дългият период на дистанционно обучение, в който учениците бяха поставени поради липса на по-строги ограничителни мерки за възрастните, е висока цена за овладяване на вируса, която в нашето общество платиха децата и уязвимите групи. Присъствената форма на обучение без съмнение е най-добрата за децата и младежите и трябва да бъде избирана и защитавана приоритетно при всяка възможност, като тежестта на ограниченията се поема от останалата част от обществото.
Тъй като моментното състояние на заболеваемостта и разпространението на вируса в България позволява разхлабване на мерките, сме на мнение, че предвид твърде различната структура на училищата в страната, следва да се даде локална автономия на училищата да преценят колко и кои класове да върнат в присъствено обучение едновременно.
В преобладаваща част от училищата в България, особено в тези в селските райони и малките градове випуските се състоят от една или две паралелки, като много училища, в това число професионални гимназии, не превишават 100 ученици, разпределени в маломерни паралелки. Средният брой на децата в една паралелка според данни НСИ е 21 деца. В същото време поради спецификите на демографията извън големите градове, често училищата разполагат с достатъчно голяма материална база и сграден фонд на фона на малък брой ученици и това им позволява по-добра организация и изолация на различните групи една от друга, за разлика от училищата в големите градове, където паралелките са големи и използват всички помещения, дори и на две смени.
Всички тези обстоятелства позволяват връщането на повече паралелки едновременно, при неотменимо условие за спазване на всички противоепидемични мерки и строга организация за непресичане на потоците и изолация на випуските един от друг, както и запазване на здравето на преподавателите. За родителите, които имат притеснения за здравето на семействата и децата си, остава отворена възможността да изберат ОЕСР за своите деца във всеки един момент.
В същото време следва да се вземе предвид, че учениците от 6 и 9 клас следва да се върнат присъствено едва в началото на март, което е непропорционално дълъг период в дистанционно обучение спрямо останалите класове. Ако междувременно се стигне до ново затваряне по някаква причина, има риск тази група да остане в ДО без ясна перспектива кога то ще приключи. Призоваваме да се помисли за възможност тези класове да се върнат по-рано на училище като за целта всяка община направи анализ и предостави за ползване помещения в други сгради, като например читалища, училища с по-голям сграден фонд, който не се е използва (например бившите техникуми, които имат много голяма материална база), аудитории в университетите и прочее.
Призоваваме и да се гарантира и обезпечи работата на учителите, като се вземат предвид спецификите на този хибриден модел на обучение – да се осигурят подходящи условия, помещения, подкрепа за постоянното преминаване от реално към виртуално обучение и обратното в рамките на един ден и на няколко последователни учебни часа.
Смятаме, че гъвкавият подход и насърчаване на автономията на училищата следва да бъде водещ принцип в успешното управление на образованието, както за справяне с обичайните предизвикателства, така и в настоящата безпрецедентна ситуация на пандемия, в която за първи път в модерната история на страната ни и на света имаме задължението и мисията особено фокусирано и активно да се погрижим за психическото и физическо здраве и благополучие на цяло поколение деца.