Отворена позиция на Национална мрежа за децата по повод становищата на Българския футболен съюз и футболни клубове
Ние от Национална мрежа за децата категорично смятаме, че противопоставянето на обсъжданото ограничаване на фактическата реклама на хазарт и възможностите на децата за спорт е спекулативно и опитва да манипулира общественото мнение. Недопустимо е България да бъде държава, в която възможността на децата да спортуват се плаща с пропилени човешки съдби.
България е страна, в която се играе много хазарт. Ние сме трети в Европа по дял на парите в хазарт от БВП[1]. За последните две години броят на регистрираните сайтове за онлайн залози у нас е нараснал с 170%. Както се оказва, обаче, хазартът не е само в рекламата, с която се сблъскваме десетки пъти на ден. Според Българския футболен съюз, „В България повече от две трети от клубовете както на професионално, така и на аматьорско ниво, съществуват именно благодарение на финансиране от бранша“[2].
Тези данни на БФС алармират за спешната нужда от цялостна политика за развиване на детския спорт и детските спортни клубове от най-ранна възраст, а заедно с това и подходящи условия за спорт и игри на открито и закрито, особено в малките населени места и центровете на големите градове. В този смисъл, подкрепяме позицията на Българския футболен съюз по отношение на необходимостта от държавна поликита за подкрепа на детския спорт.
Защото днес повече от всякога спортът започва да е неразривно свързан не със здраве, а с хазарт.
Подчертаваме, че забраната на рекламата на хазарт е първо и преди всичко грижа за здравето на децата в България. Децата са особено уязвима рискова група по отношение на рекламите на хазарт, които фактически представят залагането като бърз начин за печелене на пари, победа и успешност. Категорични са данните по отношение на психологическия и социалния ефект от заливащата реклама на хазартни игри. Хазартната зависимост е болестно състояние. Вредите, причинени от хазарта, са сравними с вредите, дължащи се на тежко депресивно разстройство и злоупотреба с алкохол и зависимост и са значително по-високи от вредите, нанесени на индивида поради разстройство на наркотичната зависимост[3]. Тя води до влошаване на психичното здраве и повишени нива на престъпност. Именно затова, например, Италия забранява всякаква реклама на хазарт през 2018 година след като свързва разпространението на рекламата на хазарт с огромното нарастване на броя на хазартно зависимите. Италия е пример как може да се развиват едни от най-успешните футболни клубове и първенство, както и да са в топ 5 на олимпийските страни-медалисти от десетилетия, без това да е обвързано с реклама на хазарт.
Ако за хазартния бизнес е важно да подкрепя спорта и приема това за своя социално отговорна кауза, то няма пречка да продължи да го прави с или без възможност да обявява своето участие върху екипи, с които играят деца. В противен случай става дума само и единствено за реклама и насърчаване на деца да участват в залагания – нещо, което е изрично забранено от закона.
Въпросът, който трябва да решим днес, е дали искаме да бъдем България, в която плащаме спорта с мъката на децата и семействата, или искаме да имаме държава, в която хазартът не е ежедневие за хората под 18 години – но възможностите да спортуват са част от всеки техен ден.
[1] Данни на Центъра за изследване на демокрацията
[2] Позиция на БФС относно обсъжданите законодателни промени по отношение на рекламиране на хазартни и бетинг платформи
[3] СЗО, 2018
Още по темата ТУК