Днес, 12 август 2024 г., Национална мрежа за децата (НМД) входира по официален ред Позиция по съдържанието на Законопроект за допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) със сигнатура № 50-454-01-73, както и на ЗИД на Закона за закрила на детето (ЗЗДет.) със сигнатура № 50-454-01-61. Становището е адресирано до председателя на 50-то Народно събрание, Комисията по образованието и науката, Комисията по демографската политика, децата и семейството, както и до председателите на парламентарно представените партии.
НМД не подкрепя приетите законови допълнения. Те не отговарят на реалните проблеми на системата на образование в страната. Нито едно дете, учител или родител в България някога е сигнализирал към НМД или нашите над 130 организации членове, че в класната стая се провежда пропаганда, популяризиране или подстрекаване на „нетрадиционна сексуална ориентация“ и „полова идентичност, различна от биологичната“. „Обстоятелството, че с цитирания ЗИД не се адресират реално съществуващи в българската образователна система проблеми сочи, че зад приетите разпоредби навярно стои популистката подбуда и предизборното домогване за пореден път, посредством тема-плашило, българските родители и учители да бъдат истеризирани и разделени.“, се казва в Позицията.
За НМД особено притеснителна е и липсата на юридическа прецизност на приетите забранителни норми, което е предпоставка за тяхното произволно, превратно и противоричево прилагане. От новата учебна година всеки ученик, родител или учител може да бъде преследван и унижаван. Така например, ако един училищен психолог разговаря с тийнейджър, който споделя, че има „емоционално, романтично, сексуално или чувствено привличане“ към връстник от същия пол, то този разговор, на основание новоприетите разпоредби на ЗПУО, би могъл да бъде счетен валидно за „пропаганда, популяризиране или подстрекаване“ на „нетрадиционна сексуална ориентация“.
Тук именно е налице привръзката със Законопроекта за допълнение на ЗПУО със сигнатура № 50-454-01-73, чиято цел е добавянето на санкционна разпоредба към новоприетата в ал. 3 на чл. 11 от ЗПУО забрана. Съгласно цитирания законопроект, неспазването на въведените изцяло непрецизно и юридически несъвършено нови разпоредби би могло да влече „лишаване от право да се упражнява определена професия или дейност за срок до две години.“ Предвид гореприведените аргументи срещу забраната по същество, считаме скрепяването й с подобна санкция за особено опасно и предпоставящо множество бъдещи случаи на нарушаване правата на човека, стигматизация, виктимизация и насилие над деца и възрастни.
Относно ЗИД на ЗЗДет., сигнатура № 50-454-01-61 позицията на НМД е, че противоречи на Закона за защита от дискриминацията, Конституцията на РБ, Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи и Конвенцията на ООН за правата на детето. Законопроектът е компрометиран, поради неяснота и абстрактност, които предпоставят бъдещо абсолютно произволно, превратно и противоричево прилагане на проекторазпоредбите. Изцяло неясно е какво по същество попада в предмета на формулировката „обществени места, посещавани от деца в извънучебно време“.
Ежедневната работа на НМД показва еднозначно, че никъде в предучилищните и училищните заведения в Република България категорично не се провежда представяне или предлагане на „медицински дейности с методи или технологии за промяна на биологичния пол на деца“, респ. нищо по същество не налага нормирането на така предложения специфичен режим на особени забрани. Не ни е известно подобни процедури да се извършват с деца в кое да е медицинско заведение в страната. Нещо повече, що се касае хормоналното интервениране за промяна на пола – припомняме, че същото, поради причиняваната „детеродна неспособност“, в българското наказателно право се счита за причиняване на тежка телесна повреда, съгласно разпоредбата на чл. 128, ал. 2 от НК.
Смятаме, че народните представители създават нови проблеми в българската класна стая и гражданско общество, вместо приоритетно да разрешават съществуващите сериозни дефицити на образованието, за които ученици, родители, учители и граждански организации говорим от години. Сред тях са: приемане на стандарт за управление на качеството в образованието с цел преодоляване на огромните образователни неравенства в страната и осигуряване на равен достъп до качествено предучилищно и училищно образование за всички деца; превенция на отпадането в задължителното образование; въвеждане на компетентностен модел при подбора, подкрепата и атестацията на училищни директори; мерки срещу твърде ранното профилиране, явяващо се в ущърб на учениците; подобряване на образователната инфраструктура и ефективността на същата; развиването на социално-емоционални умения, дигитално-медийна грамотност, гражданско образование.
Децата са еднозначна ценност и не могат да бъдат повод за предизборен популизъм и демагогия. Нужна ни е по-малко политика на гърба на децата и страховете на родителите, и повече държавни политики в подкрепа на реалните нужди на децата и семействата с деца в страната.
НМД остава на разположение за експертно съдействие в тяхното планиране и прилагане.
Пълният документ вижте ТУК.