Екипът на СУ „Темелко Ненков“ в Перник залага на мотивирането на своите възпитаници „Децата са сетивни и веднага разбират кой ги харесва и кой не, и отговарят със същото.“ Това разказва директорът на СУ „Темелко Ненков“ в Перник Марин Никодимов.
В училището учат 417 ученици, като 96% от тях са от социално уязвими групи. Имаме две подготвителни групи и започваме да събираме децата от кварталите още от 5-годишна възраст“, казва той. По този начин те не само по-бързо се социализират и свикват с училището като образователна институция, но и си създават редица навици. Директорът разказва, че няма дете, на което да не знаят каква му е съдбата, или таково, което не е обхванато от образователната система. А в случай че има – защо не е обхванато.
Персоналът, който работи в училището, е от 43 души. Има пълна целодневна организация от I до IV клас. Не правят сборни групи, защото е важно с всяка отделна група да работи учител и възпитател. Учениците изпитват затруднения с българския език, затова се нуждаят от повече помощ в процеса на ограмотяване. Марин Никодимов отбелязва, че колегите му никога не са го питали защо трябва да ходят по махалите, и не са му казвали, че това не е тяхна работа. Добре осъзнават, че в длъжностната им характеристика влиза и задължението да общуват с родителитеи да ги убеждават в ползите от образованието. Прецизно избира хората, с които работи, и внимателно им обяснява естеството на работата с децата от социално уязвимите групи. Види ли и капка предубеденост у човека отсреща, не му дава шанс.
Никодимов е категоричен, че основният проблем в „Темелко Ненков“ не са децата, а родителите. „Виждаме с очите си как бедността и неграмотността възпроизвеждат бедност и неграмотност. Какво ли не сме опитвали – с проекти, с „Училище за родители“, допълва още той. 90% от майките и бащите на учениците му нямат средно образование. Забранил е на учителите да искат пари от семействата, и купуват помагала и учебни тетрадки от бюджета на училището. Освен това отделят средства и за храна.
„Проучваме учениците си – знаем кои са сираци, полусираци, социално слаби, и заедно с едно общинско предприятие и БЧК всяка година им осигуряваме обяд. – разказва директорът. И допълва: – Министър Вълчев, като икономист, осмисли системата на делегираните бюджети. Опитва се да я направи функционална. Преди имаше проста формула – брой ученици по брой пари. Не може да мериш една духовна среда по този начин.“
Родителите идват в училището само по хубави поводи, като спортни състезания и концерти. За да приобщат майките и татковците към живота в училище, започват да организират прояви, в които всички да бъдат заедно – ученици, учители и родители. Такива са например Дните на спортните предизвикателства. Сред любимите на всички са щафетните игри „Мама, татко и аз“. Играят и волейбол и футбол, като съревнованията са между отбора на малките (учениците) и отбора на големите (смесен тим от учители и родители). Садят цветя, правят мартеници и се опитват да се забавляват заедно, прекарвайки повече време в училище. Всяка година правят по един театрален спектакъл, на който децата от оркестъра изнасят концерт. Учениците в „Темелко Ненков“ най-много обичат ударните инструменти, а учителя си по музика направо обожават. „На тържеството по случай края на годината най-много се усеща духът на училището“, казва директорът. Но с тъга отбелязва, че има родители, които дори и тогава не смятат за нужно да дойдат да видят как детето им се е постарало. „Няма да видите разтревожени родители в двора на училището, притеснени за това как децата им ще се представят на НВО след VII клас. Да не говорим, че често пускаме автобуса и събираме децата, за да се явяват на изпита. Но те не са виновни, виновни са възрастните“, категоричен е директорът.
От началото на тази година пернишкото „Темелко Ненков“ от обединено става средно, като идеята е десетокласниците да продължат обучението си в своето училище. Директорът посочва, че целта е да затворят цикъла и учениците им да завършат не само с диплома, но и с професионални квалификация. „Искаме да им дадем хляб в ръцете“, казва той. Предлагат им професии, които веднага след завършване на средното образование могат да започнат да практикуват – шлосери за момчетата и шивачки за момичетата. „В тези професии няма нищо витиевато – цехове колкото искаш, работа с машини има достатъчно“, отбелязва Никодимов.
Целият цикъл в училището още не е изминат, но първият випуск, който сега завършва първа квалификационна степен в X клас, ще продължи образованието си в родното школо. Ръководството предвижда в XI и XII клас професионалните възможности на учениците да бъдат разширени. Момичетата ще учат за моделиери, а момчетата ще работят вече с по-сложни машини от досега познатите. Директорът отбелязва, че през годините са запазили базата си. В училището има всичко необходимо за професионалното квалифициране на учениците – стругове, настолни бормашини и шивашки машини. „Тогава, когато техникумите разпродаваха, ние не изкарахме нищо от училището. В същото време, обзаведохме шивашки кабинет с чисто нови машини“, разказва той. „Темелко Ненков“ е сред първите у нас, които започват да предлагат ранно кариерно ориентиране.
Директорът разказва как през 2002 г. въвеждат професионални паралелки след VI клас. Тогава в страната има само още две такива – в Самоков и в пловдивския квартал „Столипиново“. Първоначално децата са учили дърводелство, но не след дълго ръководството на училището решава професионалните паралелки да бъдат в областта на шлосерство и металообработване, тъй като учебната им база е по-подходяща за това. „Целта е тези деца да се чувстват равностойни както в образованието, така и в живота“, категоричен е Никодимов.
В училището има уникално по рода си грънчарско ателие. „Имаме майстори грънчари от нашите деца, които вече са големи, но се връщат да работят при нас“, пояснява директорът. В ателието има всичко необходимо – колело, пещ, материали. Учениците редовно правят изложби. Тяхно дело са и сувенирите за чуждите групи, които се подаряват на фестивала на кукерите „Сурва“. Проф. Емил Попов редовно води студенти от Художествената академия да им показва как учениците от СУ „Темелко Ненков“ работят с глина. Вече имат 13 – 14-годишна история в това отношение. Базата е толкова модерна и богата, че приложници от областта ходят в училището, за да пекат изделията си. Грънчарското колело, с което разполагат, е автентично. В началото са имали електрическо, но са решили да възстановят традиционното бусменско – крачно. Взели са мострата от музея в Перник и по негов образец са направили свое, с което сега работят. „Това, което сме разбрали, е, че е много важно да намериш мотив, заради който децата да останат в училище – трябва да има нещо, което да им бъде интересно да правят“, казва Никодимов. Почти няма дете, което да не иска да участва в заниманията по интереси в грънчарското ателие. Клубовете са два, но вече са пълни. Въпреки това не са спрели нито един ученик, който иска да се занимава с това.
„Не държим на броя – стига детето да иска, правим всичко възможно да може да го прави. Колкото повече време стоят в училище и по-малко в квартала, толкова по-добре и за тях, и за нас“, категоричен е той. През учебната 2019/2020 г. отпадналите ученици са двама, а миналата – трима. Причините за това се крият във вътрешната и външната миграция. „Много рядко разрешаваме дете, което е тук, на наша територия, да не идва и да не посещава часовете“, строго отбелязва Никодимов.
По време на обучението от разстояние 93 ученици не са имали достъп нито до устройство, нито до интернет. Шестима учители със защитни облекла са обикаляли по домовете на децата и са носили учебния материал и заданията към него на хартиен носител. За малките ученици далеч от училището е било най-трудно. „Те най-много страдаха, че не могат да идват на училище, защото тази сграда като условия и отношение е съвсем различно от мястото, където живеят. Много често казвам весело лято и приятна ваканция и не си давам сметка къде ги пращам“, с горчивина казва директорът. С необхванатите от дистанционното обучение ученици сега ще работят през лятото. Директорът посочва, че това не е ново за тях, защото и досега през ваканцията винаги работят с определени ученици, за да наваксват.
Източник: Уницеф
Снимка: www.pixabey.com