Национална мрежа за децата изразява настоящата позиция поради възникването на предизвикателства при предоставянето на социални услуги за деца и семейства в следствие на приетите в началото на 2016 г. промени в Закона за социално подпомагане (ЗСП) и през м. ноември 2016 г. промени в Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП). С нормативните промени беше въведен регламент за изготвяне на индивидуални мултидисциплинарни оценки на потребностите на всички потребители на социални услуги, както и индивидуални планове за подкрепа. Промените бяха последвани от разпространено от Агенцията за социално подпомагане (АСП) Методическо ръководство за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа и индивидуален план за подкрепа и ползване на социални услуги,
Методическото ръководство възложи на всички доставчици на услугите Център за обществена подкрепа (ЦОП), Център за социална рехабилитация и интеграция (ЦСРИ) и Дневен център (ДЦ) да изготвят индивидуални оценки на потребностите от подкрепа и съобразени с тях индивидуални планове за подкрепа за всички лица, които желаят да ползват социални услуги, след получаване на насочени направления от дирекциите „Социално подпомагане“.
Много от организациите, членуващи в НМД, са доставчици на социални услуги за деца, като за това са преминали през съответните процедури и лицензиране към Държавната агенция за закрила на детето и регистрация в АСП. Тези организации изпълняват своята дейност в съответствие с принципите на Конвенцията на ООН за правата на детето и основните приоритети на Закона за закрила на детето и подзаконовите разпоредби, свързани с неговото прилагане (Правилник за прилагане на ЗЗД, Наредба за критериите и стандартите за социалните услуги за деца и др.). Също така, те са сключили договори с общините, в които ясно са описани приоритетите на услугите, които са им възложени и създадени в резултат на идентифицираните от общините потребности за този вид услуги за подкрепа към децата и техните семейства.
Организациите години наред развиват капацитета на екипите си в посока пряка работа с деца и семейства и нямат съответния ресурс за работа с възрастни лица от различни рискови групи. Въпреки това, много от тях са получили направления за изготвяне на оценки и индивидуални планове за лица, които не попадат в целевите групи на услугите и не представляват обект на програмите им за работа. Получават се крайно неуместни ситуации, в които услуги, специализирани единствено в подкрепата на деца, получават направления за оценка на възрастни хора с психични заболявания или хора, нуждаещи се от настаняване в домове за стари хора. Считаме, че възлагането на тази дейност ще доведе както до намаляване качеството и достъпа на децата и родителите до услугите, които са развити, за да отговорят именно на техните нужди и създава риск за редуциране работата с редовните потребители, така и до не задоволяване потребностите на възрастните, за които са необходими други услуги, отговарящи на техните потребности. Въвеждането на дейността предполага и цялостна реорганизация, промяна на графиците на работа и пренасочване и без това на ограничените ресурси на услугите към дейности, за които професионалистите нямат ресурс. Финансовите стандарти за тези услуги не достигат дори за редовната им дейност, а с въвеждането на новата методика се възлага изпълнението на допълнителна дейност и разширяването на периметъра на действие като се обхващат общини, които нямат развити услуги, но по никакъв начин не се увеличава ресурса на доставчиците.
Национална мрежа за децата категорично се противопоставя на тези промени и счита, че услугите за деца и родители следва да обслужват предимно и само основната си целева група, а не да поемат допълнителни функции, за които те нямат ресурс. Против сме тези промени, с които се прехвърля отговорността за изготвяне на оценка за определяне на индивидуалната нужда от подкрепа и план за нейното посрещане към доставчиците на услуги, без това да е обвързано с промени в методики за определяне на численост на персонала и финансовия ресурс на доставчиците. Редът за провеждане на мултидисциплинарна оценка, който е разписан в Методическото ръководство, има потенциала да затрудни значително достъпа до социални услуги на най-тежките групи в нужда. Качеството на услугите ще бъде безвъзвратно загубено, както и загубата за системата и услугите на компетентни професионалисти, натоварени допълнително с несвойствени им задачи.
В тази връзка, нашето предложение е да бъдат направени законодателни промени, с които да се променят регламентите в чл. 16 на ЗСП и в членовете в ППЗСП, които регламентират извършването на оценка и индивидуален план за потребителите на социални услуги. Проблемът не е в самото наличие на оценка и план, а в начина на тяхното прилагане. Задължителните изисквания следва да се отнасят към структурата на оценката и плана, а не към начините на нейното изготвяне, тъй като това елиминира възможностите за прилагане на индивидуален подход.
Предлагаме също така в спешен порядък да бъде издадено указателно писмо от страна на Агенцията за социално подпомагане към дирекциите „Социално подпомагане“, в което да бъде посочено изрично, че направления за мултидисциплинарна оценка на възрастни лица според новото Методическо ръководство не могат да бъдат насочвани към специализираните услуги за деца. Организациите – членове на Национална мрежа за децата считат, че тези направления следва да бъдат насочвани към услуги, които са профилирани за възрастни лица и имат необходимата експертиза.
Предлагаме свикването на работна група към Министерството на труда и социалната политика, която да разработи регламент за предоставянето на социални услуги по начин, който отговаря на потребностите на потребителите и на модерните разбирания за социалната работа. Тя следва да изясни и издаде регламент за профилирането по възраст и целеви групи и специализацията на всички услуги, както подкрепящи, така и резидентни.
Национална мрежа за децата остава надежден и предвидим партньор, с готовност да партнира по оптимизирането на мрежата от социални услуги за деца и семейства в страната. Заявяваме своята готовност да участваме във всички свързани с това обсъждания.
Пълен текст на становището (DOCx, 54 KB)
Снимка: stockvault.net