Предоставянето на подкрепа за подобряване на жилищните условия от подготвени за целта жилищни медиатори е инициатива на Хабитат България/Фондация „Подслон за човечеството“ и три партньорски организации Клуб на НСО – Търговище, Фондация „Здраве и социално развитие”- София и НЧ „Васил Левски 1965” – гр. Кюстендил. Този тип услуга за уязвими групи от населението е нова и досега не е прилагана в България. Разработването и пилотното предлагане на услугата се реализира в рамките на проект „За по-добри жилища“, финансиран по Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на ЕИП 2009-2014 г.
Основният акцент на проекта е предоставянето на знания и подкрепа на общности с ниски доходи за подобряване на жилищните условия, в които живеят. От февруари до май 2014 г. Хабитат България и партньори разработиха основните параметри на новата услуга, която ще бъде предоставяна за период от 6 месеца в трите пилотни региона – Кюстендил, Търговище и София. Ролята на жилищния медиатор ще бъде да консултира и подкрепя клиентите в процеса на подобряване на техните домове или решаването на други текущи проблеми, свързани с жилището и средата на живот. Основна целева група на проекта са семейства с ниски доходи, вкл. ромски семейства, живеещи при лоши жилищни условия. С осъществяването на проекта се цели да се подмогнат нуждаещите се семейства, така че в дългосрочен план да преодолеят икономическите и социалните неравенства и да станат по-адаптивни към променящата се икономическа и социална среда.
Между 21 – 23 май 2014 г. в гр. София се проведе обучение за бъдещите жилищни медиатори. Целта на обучението беше да се дадат основни знания на потенциалните жилищни медиатори и техните супервайзори – жилищните консултанти от трите партньорски организации по места, необходими за качественото и компетентно осъществяване на тяхната бъдеща роля. Общо 14 човека от 4 региона на страната бяха обучени, като една част от тях ще бъдат наети почасово за пилотния период. Обучението беше изцяло практически насочено.
В първия ден се изясниха някои основни параметри при проучването на жилищните нужди на клиентите и процедурата по предоставяне на услугата, разгледана беше длъжностната характеристика на жилищните медиатори и се обсъдиха техните бъдещи роли и отговорности. През вторият ден последваха няколко обучителни модула, водени от префесионалисти в съответните области.
В последния ден беше дадена важна и полезна информация относно нормативната база и процедурите за постигане на законност на жилищата и защо това е необходимост и предпоставка за подобряване на жизнената среда. Участниците имаха възможност и да упражнят практически процеса на намиране и консултиране на клиенти.
Услугата жилищен медиатор ще се предлага пилотно в три региона – Кюстендил, Търговище и София за период от 6 месеца. Резултатите от нея ще бъдат обобщени и анализирани.Ще се търси реализация и в други райони на страната, а в дългосрочен план и утвърждаване и сертифициране на услугата като нова социална услуга за уязвими групи от населението.
Снимка: flickr/marc falardeau