Рекорден брой желаещи да станат учители са кандидатствали до момента за програмата за професионално и лидерско развитие на фондация “Заедно в час”. От септември до днес интерес към програмата са проявили повече от 3000 души, което е значително повишение в сравнение с предходните години. Кандидатстването за настоящата година продължава до 10 февруари на сайта zaednovchas.bg.
“Заедно в час” вече 10 години работи за това всяко дете в България да има достъп до качествено образование и възможност да реализира потенциала си, независимо от средата, в която живее, и социално-икономическия си произход.
Организацията търси, обучава и развива способни и мотивирани професионалисти от различни сфери, които да работят дългосрочно за положителна промяна на образованието в България. Най-голям интерес към работата като учители с програмата на “Заедно в час” има от страна на завършващи студенти и професионалисти с опит между 5-10 години. Най-много кандидатстващи има от областите София и Пловдив. Следвани от Варна и Бургас, където се забелязва най-голямо повишаване на кандидатите в сравнение с минали години.
Всички кандидати за програмата на “Заедно в час” преминават през три етапа на подбор, преди да получат предложение за участие в програмата. Няма изискване кандидатите да имат учителска правоспособност – одобрените участници придобиват такава в рамките на програмата. Необходими са завършена минимум бакалавърска степен до 1 септември 2020 г., желание за работа с ученици, които имат нужда от повече подкрепа, и готовност за работа като учител на пълен работен ден за период от две години.
Участниците в програмата на “Заедно в час” получават специално разработени обучения, менторска подкрепа, учителска правоспособност, намиране на позиция в училище, възможности за кариерно развитие, полезни ресурси, финансови стимули, професионални контакти и силни приятелства. Обучителната програма на “Заедно в час” е специално разработена за ефективно преподаване с фокус върху нуждите на ученика и включва методи, които помагат на всички ученици да напредват, независимо от първоначалното им ниво. Обученията използват доказали се образователни модели и се адаптира спрямо контекста в България, както и на базата на 10-годишния опит на “Заедно в час”.
От следващата учебна година “Заедно в час” разширява обхвата си в страната и участниците в програмата на организацията ще могат да работят в училища партньори на “Заедно в час” в 20 области – Бургас, Варна, Велико Търново, Враца, Добрич, Ловеч, Монтана, Пазарджик, Перник, Плевен, Пловдив, Разград, Русе, Силистра, Сливен, София-град, София-област, Стара Загора, Търговище и Шумен. Започването на работа в регионите зависи от наличните позиции в училищата и профила на участниците в програмата.
В същото време намерението на просветното министерство да сформира корпус от 80 учители за проблемните райони у нас официално се провали. Само един педагог от Шумен е одобрен от МОН да преподава на уязвими ученици по програмата “Мотивирани учители”, чийто бюджет е 1.7 млн. лв.
Въпросната програмата бе пусната през 2019 г. от МОН заради повсеместната липса на достатъчно и добре подготвени преподаватели. По първия й модул се търсеха учители с поне 8 г. опит по математика, физика и информатика и информационни технологии. Целта бе те да бъдат изпратени да работят в училища с идентифицирани проблемни области, включително с ниски образователни резултати и ученици с нисък социален статус. Освен 300 лв. към възнагражденията, МОН предлагаше на престрашилите се и по 200 лв. на месец за покриване на наем или за възстановяване на транспортните разходи (за срок от 12 месеца, при 3-годишни договори, които одобрените следва да сключат с МОН).
До крайния срок за кандидатстване през май м.г. обаче по този модул на програмата кандидатстваха само 4-ма души. В резултат на това МОН удължи срока за подаване на документите, освен това увеличи до 500 лв. (т.е с още 200 лв.) сумата, която избраните учители да получават над заплатата си. Дори и този стимул обаче не е успял да мотивира учителите. След промяната в условията едва трима са пожелали да участват в програмата, а реално само един е избран да преподава в проблемен район. Става дума за учител от Шумен, който е подписал договор с МОН и е бил назначен в град Пордим, Плевенска област. Той ще получава допълнително заплащане от 500 лева към основното си трудово възнаграждение.
По другите два модула на програмата нещата изглеждат малко по-добре. 65 души (при квота от 100 места) бяха пожелали да се включат в частта за специалисти с висше образование, които да придобият професионална квалификация „учител“ по математика, физика, информатика, информационни технологии и чужди езици. За тях са планирани 1-годишни задочни обучения, всяко от които ще бъдат финансирани с по 1200 лв. След измененията тук, разширяващи възможностите за включване на специалисти (добавиха се и кандидати да станат учители по биология и химия, както и кандидати със степен „бакалавър“, а не само магистри), още 77 души са пожелали да придобият квалификация “учител”.
По третия модул пък 232-ма учители (при квота от 150 души) изявиха желание да придобият допълнителна квалификация, за да могат да преподават освен по своята специалност и по математика, физика, информатика, информационни технологии, чужд език и религии. След промените, желаещите са се увеличили с още 165 души. Най-голям интерес е имало за чужди езици (предимно английски език), математика и физика и астрономия.
След промените в програмата, по трите дейности са кандидатствали общо 556 души. От тях включени в нея са общо 310 души, показват данните на МОН. Одобрените специалисти за придобиване на квалификация „учител” и действащите учители, които искат да преподават по още един предмет, вече са включени в едногодишни обучения във висшите училища. Паралелно с едногодишното обучение за „учител”, 23 специалисти са назначени в училища, в които е имало недостиг от квалифицирани преподаватели.
Източници: novini.bg, segabg.com
Снимка: pixabay.com