Европейският център за профилактика и контрол върху заболяванията (European Centre for Disease Prevention and Control – ECDC) публикува втора актуализация на доклад „COVID-19 при децата и ролята на училището при предаване на вируса“.
Докладът представя актуална информация за ролята на децата при предаването на SARS-CoV-2 и мястото на училищата в пандемията от COVID-19, като се фокусира по-специално върху опита в страните от ЕС / ЕИП от началото на пандемията. Изводите в доклада се основават на и актуализират доказателства, представени в предишните доклади на ECDC по тази тема, публикувани през август 2020 г. и декември 2020 г.
Като се има предвид, че децата ще бъдат най-голямата неваксинирана популационна група в ЕС / ЕИП до есента на 2021 г., наложително е да има висока степен на готовност в образователната система за предстоящата учебна година.
Докладът препоръчва мерките в училищни условия да включват предотвратяване на пренаселеността, особено при по-големите възрастови групи, напр. чрез отдалечаване на класната стая, разпределени часове на пристигане, отмяна на някои дейности на закрито. Засилена хигиена (миене на ръце, защита на дихателни пътища), почистване, вентилация, маски за лице при определени обстоятелства е за определени възрастови групи. Прилагането на мерките трябва винаги да бъде съобразено с възрастта на учениците, психосоциалното им развитие и въздействието на мерките върху обучителния процес.
Подчертава се и важността за създаване на стратегии за своевременно тестване на симптоматични случаи, за да се осигури изолиране на случаите, проследяване и карантина на техните контакти. Когато се установят положителни случаи, училището трябва да бъде информирано, да се започне проследяване на контактите в съответствие с действащите указания и да се обмисли комуникация и тестване на близки контакти, в идеалния случай с бързи диагностични тестове.
Общият консенсус остава, че решението за затваряне на училища за контрол на пандемията COVID-19 трябва да се използва само в краен случай. Отрицателното физическо, психическо и образователно въздействие на проактивното затваряне на училищата върху децата, както и икономическото въздействие върху обществото в по-голяма степен, вероятно би надвишило ползите.
Източник: ecdc.europa.eu
Превод на български език на извадки от доклада: Боряна Маринкова
Снимка: scx.hu