На 3 юни 2016 г. в София се проведе деветнадесето редовно заседание на Комитета за наблюдение на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2007 – 2013 г. и пето редовно заседание на Комитета за наблюдение на програмата за периода 2014 -2020 г.
Заседанието бе открито от министъра на труда и социалната политика Зорница Русинова и представителя на Европейската комисия, Аурелио Сесилио, началник на отдел B/5 „Румъния, България“ към ГД „Заетост, социални въпроси и приобщаване“.
Министър Русинова акцентира на почти стопроцентовото усвояване на предвидените за България средства от 2.3 милиарда лева и падането на безработицата в България през април до 7.1 % в сравнение с 8.7 %, което е средното ниво за Европейския съюз. Аурелио Сесилио направи връзка с необходимостта от разглеждане на безработицата като структурен проблем и високият процент деца и хора, живеещи в бедност и риск от социално изключване. Той отчете напредъка в областта на деинституционализацията за деца, но призова за повече фокус върху превенцията, както и по-активни действия в областта на хората с увреждания и възрастните хора и активна интеграция на пазара на труда.
Участниците бяха поканени да допринесат и към консултацията на Комисията относно Европейския социален стълб като представителството на Комисията организира и специално събитие по темата на 20 юни, на което всички заинтересовани могат да научат повече за концепцията и да дадат обратна връзка за това как тя може да бъде подобрена.
По време на заседанието бяха представени доклади за изпълнението на двете програми за 2014 г. и 2015 г., оценка на изпълнението на инициативата за Младежката заетост, както и бяха одобрени следните операции:
- Специализация в здравеопазването с допустим кандидат Министерства на здравеопазването на стойност 5.5 милиона лева с цел повишаване професионалния капацитет на обучаващите се лекари – специализанти; с очаквана дата на обявяване юли 2016 г.;
- Обучение на възрастни, преминали курсове за ограмотяване с допустим кандидат Агенция по заетостта на стойност 10 милиона лева насочена към интеграция на лица в трудоспособна възраст с основно и по-ниско образование;
- Предоставяне на услуги в дома чрез ваучери с допустим кандидат Агенция по заетостта на стойност 5 милиона лева и целяща улесняване на достъпа до заетост на безработни лица чрез предоставяне на услуги в дома на потребителя;
- Специфични обучения за заети лица с обш размер 10 милиона лева. Операцията е насочена към работодатели и цели повишаване адаптивността на наетия персонал и създаване на условия за устойчива заетост
- Специализирани обучения за служителите от МТСП на стойност 2 милиона лева с допустим кандидат МТСП и партньор ЦРЧРРИ;
- Активно включване / Активни с общ бюджет по ос 1 и ос 2 20 милиона лева и очаквана дата на обявяване юни/юли 2016 г. Операцията е отворена и за неправителествени организации целта на операцията е насърчаване на възможностите за подобряване качеството на живот на хората с увреждания и техните семейства и повишаване на мотивацията им за независим и самостоятелен начин на живот. примерните допустими дейности включват посреднически услуги на пазара на труда, професионално информиране и консултиране, обучение за повишаване или придобиване на професионална квалификация, осигуряване на заетост на лицатаа, полагащи грижи за зависими членове или на хората с увреждания за период до 6 месеца, адаптиране и оборудване на работни места за лица с увреждания; и в рамките на ос 2 – интегрирани подходи за насърчаване участие на пазара на труда; предоставяне на подкрепящи иновативни услуги, подобряване достъпа до здравеопазване и промоция на здраве, обучения, мотивационна и/или психологическа подкрепа и инициативи за информиране.
- Развитие на националната система за оценка на компетенциите на стойност 2.5 млн с допустим кандидат МТСП, като анализите и стандартите ще бъдат разработвани за пет ключови за икономиката сектори.
- Ваучери за заети лица на стойност 50 милиона лева с допустим кандидат Агенция по заетостта.
- Подкрепа за предприемачество на стойност 5 милиона лева, където допустими кандидати могат да бъдат НПО, търговски дружества, социални партньори и др. Очакваната дата за обявяване на процедурата е юли 2016 г.
- Развитие на социалното предприемачество на стойност 15 млн. лева, отново насочена към широк кръг заинтересовани страни и с очаквана дата за обявяване на процедурата юни 2016 г.
- Повишаване капацитета на служителите в сферата на закрила на детето, социалните услуги и социалното подпомагане с основен кандидат Агенция за социално подпомагане и на стойност 28 милиона лева. Като част от операцията се предвижда структуриране на областни координиращи звена в подкрепа на политиката по де-я на деца и възрастни, обособявавне на екипи за специализирана подкрепа и кризисна интервенция съгласно потребностите по места и сформиране на два специализирани екипа към Дирекции „Социално подпомагане“ София и Бургас, които ще работят по нов модел за закрила на деца и възрастни в кризисна интервенция. По приоритетна ос 3 ще бъдат сформирани 28 областни мобилни екипа за индивидуална работа на място с уязвими групи, специализирана подкрепа и обучения за служителите на АСП, изготвяне на анализи за областните и общинските стратегии за развитие на социалните услуги.
- Заедно срещу насилието на стойност 1 милион лева с допустим кандитат МТСП и насочена към подпомагане на прилагането на скоро ратифицираната от България Конвенция на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие (т.нар. Истанбулска конвенция).
Допълнително, по време на заседанието, бе решено над 6 милиона лева по схемата „Независим живот“ да бъдат насочени към общините, в които има най-голяма потребност от лични и социални асистенти и домашни помощници, поради неусвоен финансов ресурс след изтичане на допълнителния срок (9.05.2016 г.) за подаване на проектни предложения от общините.
Освен конкретни коментари по операцията, свързана с домашното насилие (прецизиране на целта, тъй като операцията не подкрепя развиване на услуги; отпадане на дейността, свързана с национално представителното изследване, тъй като това се прави в момента от фондация „Партньори“, разглеждане на темата като част от анализите и прегледа на законодателството не само през обхвата на МТСП, а всички секторни политики и др.), Дани Колева от Национална мрежа за децата направи и два общи коментара както следва:
• Наблюдава се продължаване на тенденцията от предходния планов период голямата част от средствата по Оперативните програми да бъдат разпределяни между институциите чрез директно предоставяне на средства и да се подценява процедурата за конкурентен подбор на проекти от различни заинтересовани страни. Това оставя впечатление, че програмите се използват за системно финансиране на основните системи на пазара на труда, образованието и социалните услуги, измествайки ангажимента на държавния бюджет, както и че 3 Примери за това са развитието с приемната грижа и проекта „Социална включване“, подкрепен и от Международната банка за възстановяване и развитие.
• Също така, прави впечатление, че има редица операции, свързани с обучения – особено в сферата на закрилата на децата, социалното включване, домашното насилие и работата на служителите на АСП и МТСП, като общата сума, изчислена от документите, раздадени по време на заседанието, е над 70 милиона лева. В същото време, това, което Национална мрежа за децата вижда и получава като обратна връзка от страна на организациите – членове, е че обученията не могат да решат системните проблеми – висока натовареност на работещите в системата за закрила, липсата на изисквания за специализирано висше образование и професионални стандарти, качествена подготовка, супервизия и подкрепа. Това повдига въпроса до колко ефективно ще бъдат изразходени средтвата от оперативната програма и необходимостта инвестирането на структурните фондове да бъде обвързано с коннкретни реформи и резултати в политиките.
Представителят на ЕК, Аурелио Сесилио, направи и коментар свързан с употребата на Де минимис и необходимостта от оценка на използването му за да не се допуска използването, където това не е необходимо.
На края на срещата беше представен и напредъка по отношение изпълнението на предварителните условия, които са частично изпълнени. Крайните срокове за националната стратегическа рамка и политиката за приобщаване на ромите, както и наличие на мерки за ефективно прилагане на законодателството на ЕС за обществените поръчки в областта на фондовете са декември 2016 г.
Снимка: pixabay.com