Видеоклип с агресия на малолетно дете срещу друго беше разпространен в социалните мрежи. Във видеото се вижда как момче нанася побой на момиче със специални образователни потребности. Друго момче е заснело нападението с мобилния си телефон. Случката е от неделя и е станала в градската градина на Кубрат. Децата са от различни училища в града.
Пред Би Ти Ви директорът на СУ “Христо Ботев” в града Росица Христова изрази възмущение от публикуването на клипа с агресията. “Има проблем, но разрешаването на проблемите не става чрез публикуване на видеоматериали и снимки на насилие сред деца, а става чрез съвместното действия на всички институции. Това, което са си позволили да направят наши съграждани, като публикуват материала в интернет, без да уведомят институции, според мен ще предизвика допълнителна вълна от насилие”, коментира директорката.
Тя уточни, че момчето от нейното училище расте в социално слабо и не особено стабилно семейство и с него работят училищни психолози от години.
Момичето от клипа е добре физически, но психически не, особено след публикуването на видеото в интернет, казаха педагозите от центъра, в който то се обучава. “С детето работи психолог, ще овладеем ситуацията”, вярва директорът на центъра Добринка Добрева.
Заснемането и насилие между децата и пускането на клипа по мрежите не е нещо ново, въпросът е, че тук имаме дете с увреждания, което допълнително повдига много въпроси, коментира пред “Дневник” психологът Младен Владимиров.
“Разпространяването на видеозаписа или снимките в мрежата се нарича “вторична виктимизация”, за да може приятелският кръг, видял процеса на тормоз и не унижил достатъчно детето, да го унижи допълнително. В интернет може да стигне до милиони потребители, които обаче нямат онзи морален ценностен филтър, заради който да докладват подобни видеа. И понеже в интернет сме анонимни и можем да извадим целия си набор от низки страсти и мръсотия, там всеки може да коментира гневно, да се опитва да оправдава и насилника, на това дете оттук насетне ще му е още трудно, особено ако му се вижда лицето, защото ще бъде разпознаваемо един път като жертва, един път като лице със специални образователни потребности”, каза психологът.
По думите му и насилникът, и жертвата имат нужда от помощ, и двете деца са жертва и трябва да се намери начин да бъдат приобщени.
“На детето насилник някой е трябвало да му покаже социално приемливи начини за издигане на собственото его, а не да търси този уродлив начин да се заяви през това поведение. Няма как да пребиеш едно момиче и да изглеждаш големия мъжкар, но явно е неговата детска глава с неговия скромен детски поведенчески репертоар и емоционално отреагиране и вероятно наблюдавайки насилствени модели в семейството си, то е решило, че това е най-лесното. И когато е нахъсано, мотивирано от приятелския кръг, се чувства герой”, коментира Владимиров.
Според него много важна е и ролята на свидетелите – както тези, които са непосредствено на мястото, така и тези, които лайкват видеото в интернет и го коментират. “Проблем на цялото ни общество е, че приемаме насилието като норма в регулацията на човешките взаимоотношения и като начин да се самоутвърдиш. Една изкривена народопсихология, в която се връщаме към онези примитивни времена, в които щом си с увреждания и не можеш да ходиш на война, значи си негоден да бъдеш изобщо част от племето и обществото. Ако променим това примитивно мислене, може би ще успеем и да приобщим децата със специални образователни потребности, социално занемарените деца, децата от ромската общност или с увреждания, деца от проблемни семейства, обект на домашно насилие, защото с всичките тези деца трябва да се работи”, заяви Владимиров.
Той посъветва потребителите, които попаднат на подобно съдържание в мрежата, първо да сезират администраторите на социалната мрежа, за да бъде спряно и изтрито. “Защото по този начин и ние ставаме участници в насилието и правим т.нар. вторична виктимизация”, каза психологът, който има 15-годишен опит в системата на българското образование.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com