ЮНЕСКО и Световната здравна организация (СЗО) изготвиха глобални стандарти за училищата за насърчаване на детското здраве, които се очаква да обхванат 1,9 млрд. деца по света.
Тяхната цел е да превърнат училищата в здравословна среда за живот, обучение и работа. Данни на СЗО показват, че 570 млн. деца по света не са имали питейна вода в училище през 2016 г., а за 40 години затлъстяването се е повишило десетократно от 11 млн. до 124 млн. деца и юноши.
Пандемията от COVID-19 предизвика значително повишени нива на стрес, тревожност и други психични проблеми сред децата и е оставила без училищна храна приблизително 365 млн. деца в начален етап.
„Училищата играят жизненоважна роля за здравето на учениците, семействата и общността, и връзката между образованието и здравето никога не е била по-очевидна“, коментира Тедрос Гебрейесус, генерален директор на СЗО.
Осемте глобални стандарта, изготвени от СЗО и ЮНЕСКО, имат за цел да гарантират, че всички училища залагат на развитието на житейски, когнитивни и социално-емоционални умения при децата, които да ги подготвят за здравословен начин на живот.
Първоначално тези глобални стандарти ще бъдат приложени в Ботсвана, Египет, Етиопия, Кения и Парагвай.
„Образованието и здравето са взаимно зависими основни човешки права от съществено значение за социалното и икономическото развитие“, подчертава генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азули. По думите му училище, което не насърчава здравето, не е приемливо.
ЮНЕСКО и СЗО ще работят и с правителствата, за да дадат възможност на страните да адаптират стандартите към техния специфичен контекст.
По данни на СЗО училищните програми за здраве и хранене имат значително въздействие. Осигуряването на храна и здравни услуги, особено в районите с ниски доходи, където анемията е често срещана, могат да доведат до 2,5 години допълнително обучение при децата.
Освен това предлагането на здравословна храна в училище увеличава средно дела на записване с 9%, посещаемостта с 8% и намалява анемията при юношите с до 20%.
Възможността за безплатен скрининг на очите увеличава с 5% вероятността учениците да успеят да преминат тестовете по четене и математика.
Цялостното обучение по сексуално здраве на свой ред насърчава по-здравословно поведение и намалява честотата на ХИВ инфекциите и случаите на бременност при юноши.
Насоките на СЗО, ЮНЕСКО и УНИЦЕФ за насърчаване на детското здраве в училищата за първи път са приети през 1995 г. от над 90 страни по света. Малко са държавите обаче, които адаптират образователните си системи, за да включват дейности по промоция на здравето.
Такива са дейностите, които ангажират в обществена дискусия медици, учители, учителски синдикати, ученици и родители, която да превърне училището в едно по-здравословно място.
Други такива дейности са програмите за здравословно хранене и безопасност на храните, възможностите за физическо възпитание и отдих, програмите за консултиране, социална подкрепа и укрепване на психичното здраве, както и програмите в подкрепа на здравето на училищния персонал.
Източник: puls.bg
Снимка: pixabay.com