Ще отнеме 70 години преди всички деца по света да имат достъп до начално училище. Това е изводът от доклад на ЮНЕСКО, въпреки че световните лидери обещаха да постигнат тази цел до 2015 г. Изследването отбелязва, че 57 милиона деца днес остават извън училище и при настоящия темп на развитие едва през 2086 г. достъп до образование ще имат и бедните момичета в селските райони в Африка, съобщава Дневник.
Авторът на доклада Полин Роуз определя данните като шокиращи. Липсата на образование за всички и ниското качество на много училища в по-бедните държави е описана като „глобална криза на образованието“. В бедните държави един на всеки четирима млади хора не може да прочете дори едно изчречение.
Изследването на ЮНЕСКО, публикувано в сряда в Адис Абеба, Етиопия, е годишният мониторингов доклад за обещанията на хилядолетието, направени от международната общност. В него експертите предупреждават, че все по-малко вероятно е да се спазят обещания като осигуряването на начално училище за всички деца и увеличаване на грамотността сред възрастните с 50%. Авторите отбелязват още, че финансовата помощ за образование по-скоро намалява, а не се увеличава и не е насочена към най-бедните държави с най-големи нужди.
Най-големият бенефициент на помощи за образование е Китай, който взима сума 77 пъти по-голяма от тази за Чад например.
Докладът се основава на данни от 2011 г., според които все още има 57 милиона деца, които дори нямат най-ниското ниво на образование.
Оптимистичен извод е, че все пак има 50% намаление на броя деца, отпаднали от училище, в сравнение с 2000 година.
Докладът отбелязва, че ако беше уловена първоначалната инерция, вероятно целта е можело да се постигне. Но от 2008 г. насам прогресът е спрял.
Страни като Индия, Виетнам, Етиопия и Танзания са регистрирали значителен напредък в разширяването на обхвата на образованието. Има подобрения и в качеството, като Виетнам е една от най-впечатляващо представителите се държави в изследването „Пиза“ на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, изпреварвайки САЩ.
Най-проблемни са регионите в Субсахарска Африка, особено в Западна Африка. Нигерия е страната където има най-голям брой деца без начално училище – по-висок, отколкото когато бяха направени обещанията в началото на хилядолетието. Около половината от липсата на достъп до училище се дължи на насилието и конфликтите.
Афганистан обаче, който преживя 35 размирни години, успява да отвори наново училищата. Според министъра на образованието кампанията по места ще гарантира, че до 2020 г. всички деца ще има къде да ходят на училище.
Докладът на ЮНЕСКО подчертава неравенството в достъпа до образование. Момичетата е по-вероятно да не ходят на училище, делът им е още по-голям в селските райони, сред семействата в неравностойно положение.
Именно затова момичетата от бедни селски райони най-бавно ще получат достъп до училище. Според ЮНЕСКО едва през 2086 всички деца ще има къде да учат. Това означава, че днес петгодишните деца, които не ходят на училище, ще имат вече внуци, когато ще е осигурен достъп до образование за всички. Едва през 2111 г. момичетата от бедни селски семейства ще имат достъп до средно образование, ако сегашният темп на развитие се запази.
Има големи различия между държавите по отношение на достъпа до училища. „Възможността да се осигури образование за по-заможните деца и за момчетата показва, че това може да се постигне и за бедните, и за момичетата“, обяснява Полин Роуз. „Това показва колко е важно да се фокусираме върху маргинализираните“, допълва тя.
Изследването подчертава и ниското качество на образованието в много бедни държави. Въпреки че са посещавали училище, 130 милиона деца остават неграмотни и не могат да смятат. Това означава, че една четвърт от младите хора в по-бедните държави са неграмотни и това има много големи последици за икономическото развитие и политическата стабилност.
Според доклада в някои държави средства, равни на около половината от разходите за образование, са били пропилени заради ниските стандарти. Годишно експертите изчисляват загуби от около 129 милиарда долара в световен мащаб.
Съществуват и практически пречки за образованието. В Танзания например едва 3.5% от децата имат учебници, а в Малави има класове от по 130 ученици. В Западна Африка има прекалено много учители с много ниско заплащане, временни договори и малко опит. Според доклада постигането на целта за начално образование за всички деца по света се нуждае от допъпнителни 26 милиарда долара годишно. Финансовата помощ за образование обаче е намаляла с по-бърз темп, отколкото общата помощ за развитие. „Шокиращо е, че в страните, където доходите са ниски, финансовата помощ е била най-много намалена“, казва Роуз.
Китай, който получава най-много средства, до голяма степен печели от стипендии от Германия и Япония. Вече се предприемат мерки за поставянето на нови цели след 2015 г.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: flickr/katerha