Според анализ, на служебното правителство, близо 25% от децата не се включват в учебния процес и не са достатъчно ангажирани, както с тяхното социално общуване със своите връстници, така и по отношение на учебния материал и усвояване на знанията”. Това каза министър-председателят Стефан Янев на среща на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.”Направихме днешното събитие по една тема, която е изключително важна, според мен. Мисля, че всички ние трябва да споделим нашата отговорност и да търсим практически решения в областта на образованието и включването на децата в предучилищна и училищна възраст. В хода на разискването ще се опитаме да разгледаме в дълбочина съществуващия механизъм как можем да подобрим ангажираността както на държавата, така и на родителите и учениците”, заяви премиерът.По думите му се търси дългосрочно решение, тъй като “това е изключително важен проблем, който е свързан с бъдещето на нацията”.
“Служебното правителство не отстъпва от ясно заявения ангажимент учебната година да започне в класната стая, а не от дома – пред компютъра. За децата, отпадащи от училище, носят отговорност и всички институции – областни и общински управи. Затова благодаря за големия интерес към събитието. Трябва да направим всичко възможно децата от рисковите региони да бъдат задържани в училищната среда”, допълни министърът на труда и социалната политика Гълъб Донев.
В същото време МОН съобщи, че от 16 септември започват традиционните обиколки по домовете на учениците, които не са записани или не са се явили в училище в първия учебен ден. Това беше решено на заседание на Координационното звено по Механизма за взаимодействие по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система.
Сформирани са 1335 екипа, които ще търсят децата вкъщи. В тях се включват 19 915 преподаватели, социални работници, полицаи, представители на общините и областните управи, регионалните управления на образованието и регионалните здравни инспекции.
Досега обходите се правеха през октомври и ноември. Тази година те започват месец по-рано. Целта е децата да прекарат максимално дълго време в училище.
През септември и октомври предстои да бъдат посетени над 20 500 деца. Освен да убеждават родителите за ползата от образованието, екипите по обхват могат да им предложат подкрепа за намиране на работа и социално подпомагане. В някои случаи експертите могат да съдействат на семействата дори за адресна регистрация.
„Екипите за обхват ще бъдат допълнително обучени да правят интегрирана оценка на потребностите на децата и учениците“, обясни министърът на образованието и науката проф. Николай Денков. Очаква се до 20 септември да бъдат обучени първите 140 експерти, а до 30 октомври – всички останали.
За последните три учебни години по Механизма обратно в системата са върнати над 61 734 деца, от които 2665 са отпаднали отново. Други 25 299 са новоотпаднали и необхванати от учебната 2017-2018 година насам.
Анализът на МОН показва, че в момента близо една четвърт от записаните в предучилищно или училищно образование са в риск от отпадане. Този дял се е увеличил заради дългите периоди на дистанционно обучение през последните две учебни години. Най-големи са рисковите групи в Пловдив, Сливен, Стара Загора, София-град, София-област, Бургас и Пазарджик. В Шумен, Ямбол и в столицата процентът на необхванатите в образователната система се е увеличил от 10% на 13%.
Източник: dariknews.bg, МОН