51% ръст на обработените случаи в Центъра за безопасен интернет през последната година, над 90% от тях са свързани със сексуална онлайн експлоатация на деца
Интервю с Антоанета Василева, мениджър консултативна линия за онлайн безопасност 124 123 , Център за безопасен интернет
По-застрашени ли са днес децата онлайн, какви са данните?
Случаите на Горещата линия на Националния център за безопасен интернет за миналата година са 23 780 – с над 4 000 повече от големия пик през 2020 г. по време на първата Ковид пандемия, която по данни и на Европол донесе 100% скок в броя на сигналите за онлайн сексуална експлоатация на деца. На Консултативната линия 124 123 наблюдаваме скок в обажданията на тийнейджъри и родители. За разлика от предишни години, имаме все по- малко на брой консултации, засягащи теми като технически проблеми. Смятаме, че по време на социалната изолация дори и най-малките „сърфисти“ в онлайн пространството вече научиха базовите начини за защита като „докладване“ и “блокиране“ за разлика от предишни години. Но с повишеното използване на социалните мрежи от деца на все по-ниска възраст рисковете за онлайн тормоз, секстинг, сексторшън и разпространението на материали, съдържащи насилие или порнография на деца, се повишават.
Къде най-често се случва онлайн тормозът?
Онлайн тормозът най- често се случва в социалните мрежи, които най-много се използват децата – Инстаграм, Тик Ток и Фейсбук. Може да бъде под формата на коментар, целящ да нагруби или обиди; група, създадена специално за подигравки на определен възрастен и дете (най-често такива групи се създават от класа и подиграваното дете е техен съученик). Друга форма на онлайн тормоза е видео или пост, създаден да осмее определено поведение или външен вид.
От друга страна, ежедневно всеки един от нас става свидетел на език на омразата най-вече под постове, в които хората спорят по дадена тема и не приемат мнението на другите. Проблемът в тези ситуации е високият праг на толерантност към такава комуникация – заради ежедневния ни сблъсак с такъв тип коментари, повече хора го приемат за норма, вместо да докладват. Така самите ние даваме сигнал на децата, че това поведение е нормално. Границата между езика на омраза и онлайн тормоза може да бъде много тънка и често се преминава и от възрастни, и от деца.
Кои възрастови групи са най-засегнати? С какъв социален профил?
От годините наблюдаваме все по-малки деца със собствени профили в социалните мрежи. По време на пандемията от Ковид всички деца, дори от начален курс, бяха стимулирани да създават свои профили във Фейсбук, Вайбър и Скайп. Често в практиката си се сблъскваме с профили на деца, които се представят за пълнолетни лица. Много родители или по-големи братя/сестри помагат на децата да създават техни собствени профили, като посочват различна от истинската дата на раждане на детето, за да може профилът да съществува. Платформи като Фейсбук и Инстаграм позволяват на подрастващите да се регистрират на 13- годишна възраст (14 г. за България). Фейсбук има автоматични настройки за сигурност на детските профили (под 18) –като скрива автоматично лична информация, профилът им не може да бъде намерен в търсачката на самата платформа и не излизат в поле „хора, които може би познавате“. Тези настройки са изключително важни и позволяват на децата между 14 и 18- годишна възраст да са по- защитени. Инстаграм и Тик Ток нямат такива автоматични защити, затова родителите трябва сами да се погрижат за безопасността на профилите на децата си след 13 год. Не препоръчваме деца под тази възраст да имат профил в която и да е социална мрежа.
Най- често деца между 12 и 18- годишна възраст са жертва на онлайн тормоз, следващият най-голям риск е сексуална онлайн експлоатация при общуване с непознати в мрежата.
Какво се случва в момента с Центъра за безопасен интернет?
Българската компания киберсигурност CENTIO #Cybersecurity подава ръка на Националния център за безопасен интернет през следващите 6 месеца. Благодарение на тяхната подкрепа Горещата линия за незаконно съдържание и Консултативната линия за онлайн безопасност на деца 124 123 ще продължат да работят в защита на българските деца, техните родители и учители.
CENTIO #Cybersecurity подкрепя Центъра за безопасен интернет в критичен момент. Горещата и Консултативната линии, обслужвани от него, бяха пред закриване от 1 февруари 2023 г.
Всичко това се случва на фона на сериозно покачване на сигналите за онлайн престъпления срещу деца, постъпили в Центъра. Статистиката ни показва 51% ръст на обработените случаи – 23 800 през 2022 г. при 15 694 през 2021. Миналата година бележим нов негативен рекорд, който надминава досегашната пикова година по брой сигнали – по време на COVID19 пандемията през 2020 г. отчетохме над 17 800 сигнала. Над 90% от всички тези случаи са свързани със сексуална онлайн експлоатация на деца.
Защо е толкова важен Центърът?
Центърът за безопасен интерент е важен, защото е единственото място, в което се предлагат както психологическо консултиране и подкрепа, така и експертна оценка и специализирана помощ в различните онлайн приложения и платформи. Нашите специалисти познават тънкостите на най-популярните игри и онлайн приложения и насочват нуждаещите се към точни действия. Центърът за безопасен интерент е доверен източник на платформи като „Фейсбук“, „Инстаграм“, Тик Ток, Youtube и Google, което ни позволява бърза реакция при онлайн тормоз, сваляне на вредно съдържание и предприемане на спешни мерки при ситуация на онлайн сексуална експлоатация.
Какво трябва да се направи, за да се запази Центърът?
За да функционира на своя минимум, на Центъра са необходими 200 хил. лв. годишно. Половината от тях идват от ЕК, но под условие, че управляващите го организации осигуряват 50% от разходите от национално съфинансиране или други източници, които не са европейски програми. Повечето Центрове за безопасен интернет в други европейски страни са съ-финансирани от различни държавни институции, които по този начин изпълняват и ангажиментите си по прилагане на политиките за закрила на децата онлайн.
Какво бихте посъветвали родителите по отношение на онлайн безопасността на децата?
Важно е родителите да са до децата си в първите им стъпки в онлайн пространството – да ги научат на базовите начини за защита и сигурно използване на дигиталните устройства, да им покажат как да сравняват и да подбират информацията, до която достигат (развивайки критично мислене на децата), както и как да докладват и блокират съдържание или хора. Но най-важно е родителите да изградят доверителна връзка с децата си- нека децата знаят, че каквото и да се случи онлайн или офлайн, родителите ще са до тях. Голям процент от децата, търсещи нашата помощ в кризисни ситуации, се страхуват да споделят с родителите си. Ние в Центъра за безопасен интернет сме наясно колко стресиращо може да бъде за един родител, ако разбере, че голи снимки на детето му са в онлайн пространството или, че детето му е жертва на онлайн тормоз. Първата реакция в такива ситуации е изключително важна – имахме случай на дете, чиито разголени снимки бяха попаднали онлайн, родителите му бяха разбрали и му се бяха обадили да му кажат, че са разочаровани и се чувстват изложени от постъпката на детето. В тази ситуация имаме едно дете, засрамено от това, че се е доверило на човек, изпращайки му такъв тип снимки, унизено, защото тези снимки са публично достояние и съсипано от това, че е изложило най-важните хора в живота си. Когато това дете се свърза с Консултативната линия, то сподели, че има суицидни мисли. Ние, Центъра за безопасен интернет, сме тук, не само за децата, ние сме тук и за родителите! Ако един родител попадне в ситуация, в която не знае как да реагира или какви действия да предприеме, нека се свърже с нас. Родителят не е сам при онлайн проблеми с детето им и ние ще сме плътно до него в това да подкрепи детето си по всякакви начини, защото никой не е застрахован от подобна ситуация.
Скъпи родители, общувайте с децата си по темите за рисковете и възможностите в интернет, покажете им, че сте до тях и те могат да разчитат на Вас, а ако имате нужда от помощ, потърсете ни.