Българските ученици не разпознават онлайн тормоза и не осъзнават, че агресивни коментари, клипове или снимки могат да афектират техните връстници. Това стана ясно на кръгла маса на тема “Превенция на онлайн тормоза сред учениците”, която се проведе в Центъра за изследване на демокрацията на 6 декември 2014 г., информира Дневник.
Според представените данни 13.7% от учениците са били тормозени първо в училище, а после онлай, което разкрива, че онлайн тормозът е естественото продължение на стресирането на учениците от училище.
1/5 от децата в България са били жертва на онлайн тормоз. 15 от 100 деца пък признават, че са били агресори във виртуалното пространство. “Публикуването на една унизителна снимка или видеоматериал на дете за броени часове може да бъде видян от стотици или хиляди други деца, което засилва у жертвата усещането за дълбоко нараняване, до травма”, обясни Георги Апостолов, координатор на Национален център за безопасен интернет, цитиран от Би Ти Ви.
Според експертите виртуалното пространство превръща училищния тормоз в 24-часов
Атаките най-често са в социалните мрежи – от коментари под снимка или видео до заплахи за саморазправа или качване на порнографски материали. “Бяха ми направили един фейк профил и така де, ядосах се, представяха се за мен, пишеха какви ли не глупости и изобщо не беше приятно и по този начин ме тормозиха”, каза 14-годишната Стефани.
Рязка смяна на настроението и липса на желание за ходене на училище са най-честите симптоми, по който можем да разпознаем, че детето ни е подложено на онлайн тормоз. Най-застрашени от кибератаки са учениците между 12 и 16 години, а често тормозът прераства и във физическа агресия.
От 4 години социологът Светла Енчева от Центъра за изследване на демокрацията работи по проектa “TABBY” (Threat Assessment of Bullying Behavior of Youth online или Оценка на опасността от агресивно поведение на подрастващите онлайн), който има за цел да запознае учениците с опасностите, които се крият в интернет пространството. В “TABBY” участват експерти от няколко европейски държави, а за да бъде той максимално полезен за българскитя деца, учители от страната преминават обучение.
В началото на изследването учениците попълват анкета от въпроси, данните от които показват колко са запознати с опасностите, които дебнат зад екрана.
Дискусиите с учителите са съпътствани и от компютърна игра “TABBY”. Действието в нея симулира реалния живот на учениците, а топоси са училището, улицата и дома. Учениците анализират възникналите ситуации в играта, какви биха били последствията и как могат се избегнат подобни в бъдеще.
Ако детето ви е подложено на онлайн тормоз, свържете се с консултантите на Националния център за безопасен интернет на кратък номер 124 123 към всички оператори (независимо от продължителността на разговора той се таксува еднократно с 0.15 лева) между 10 и 16 часа в работни дни. Може също така да се свържете с консултант през Скайп – blobbg, или на адрес [email protected]. Повече информация можете да намерите на www.blob.bg.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: photl.com/Studio Cl Art