Варненски организации представиха добри практики за ранна подготовка и подкрепа на деца в риск пред представители на държавната и местната власт, детските градини, училищата във Варна и граждански организации.
На 4 декември в семинарната зала на фондация „Карин дом“ се проведе дискусионна среща по инициатива на регионалния съвет на Национална мрежа за децата за Североизточна България на тема: „Ранна подготовка и превенция на отпадане от образователната система на деца в риск. Подобряване на междусекторната комуникация“.
Целта на срещата бе да се представят добри практики от местни организации и да се изведат препоръки към институции и доставчици на услуги за подобряване координацията на образователната подкрепа за деца в риск, на територията на община Варна.
На събитието присъстваха представители на Отдел „Закрила на детето”, Ресурсен център, Общностен център, Община Варна, детски ясли, градини и училища от града, здравни медиатори и родители.
Дискусията премина в два панела – проблеми на подготовката за включване в образователната система на децата със специални образователни потребности и образователна интеграция на децата от етническите малцинства.
По време на срещата опита си представиха сдружение „Спина Бифида и хидроцефалия”, фондация „Карин дом“, асоциация на родителите на деца с дислексия „Достъпен свят“, сдружение „Евроинтеграция“, сдружение „Съучастие”.
Пред участниците беше представен и късометражен филм „Деца на съдбата”, създаден от младежи към МИГ-Крайморие и показващ младежката гледна точка за отношението на обществото към децата от ромските квартали и липсата на равен достъп до образование.
Участниците се запознаха и с модела „Училището като център в общността“ от презентация на Николай Михайлов – модератор по проекта на мрежата.
Дискусията обхвана много актуални проблеми и въпроси, свързани с подготовката на децата със СОП и в неравностойно социално положение, за включване в образователната система – приема в детските заведения, подкрепата и работата с родителите, достъпността до образование, нуждата от промяна на архитектурната среда, състоянието на тоалетните, ролята и недостига на социални асистенти ( при над 1200 деца със СОП във Варна има само 120 асистенти, осигурени от Агенция за социално развитие „Вижън); нуждата да се работи с цялото общество за изграждане на толерантност към децата в риск, липсата на специализиран персонал в детските ясли и градини, липсата на единен регистър на децата със специални потребности, липсата на координация между отделните звена, детското участие в управлението на училищата и др.
Обсъжданите въпроси се оказаха важни за всички участници и след срещата са изведени следните изводи:
- НПО, държавни, образователни институции и община трябва да работят заедно и по-често да се срещат за решаване на проблеми на целевата група, като фокусът е върху семейството. Важно е родителите да бъдат въвлечени като партньори и да бъдат обучавани.
- Децата и родителите трябва да получат помощ още в здравните заведения, където да има адекватна подкрепа, особено в случаите на увреждане и риск от изоставяне.
- Децата не трябва да се делят по етноси и СОП, а за всяко дете да има равен достъп до образование.
- Необходимо е в детските ясли и градини да има специализирани екипи от психолог, социален работник, специален педагог, кинезетерапевт и др., които да са добре обучени да оказват подкрепа не само на децата със СОП, но и на семействата им.
- Архитектурната среда в детските и учебните заведения, както и тоалетните, следва да бъдат пригодени за деца с увреждания. Да се създаде благоприятна и дружелюбна среда, като се обучат екипите и се увеличи стандартът за издръжка на деца със СОП.
- Необходимо е да се увеличи броят на социалните асистенти за децата със СОП, като се увеличи и заплащането на труда им и се осигурят асистенти и за детските градини още в първата година от приема, при по-голяма гъвкавост за избор според конкретните нужди на всяко дете.
- Да се организират срещи и работилници с родители и родителски организации, включително и с приемни родители и осиновители, на които да се представя информация и опит.
- Необходимо е да се организират повече информационни кампании, насочени към цялото общество, с цел промяна на нагласите към децата в риск, изграждане на толерантност към децата от етническите малцинства и със СОП, като се споделя, че тяхното място е сред връстниците и там се развиват най-добре.
- Необходимо е да се разкрият центрове за ранна подготовка и да се увеличат медиаторите. Добра практика е да се назначават помощник-учители.
- Мобилността на практикуващите е добра практика и може да се прилага и в детски заведения. Остаряла е формата на грижа и обучение в големи групи от деца. В много европейски държави е възприета форма на ранна грижа в малки групи до 5-6 деца, което създава повече предпоставки за пълноценна подкрепа на децата и семействата.
- Изключително важно е да се създаде регистър на национално ниво за деца със СОП, който да се актуализира поне на 3 месеца. Електронната връзка между институциите би улеснила работата по всеки отделен случай.
- Да се стимулират ученическите съвети за по-активно участие в управлението на училищата.
На базата на резултатите от дискусията, организациите от регионалния съвет планират да изготвят конкретни предложения до съответните дирекции в Община Варна.