Близо 400-те хиляди деца, пристигнали с вълната от около един милион мигранти, очаквани в Германия тази година, трябва да посещават училище. В цялата страна училищата назначават допълнително учители и организират “класове за новодошли”, за да преподават на децата начални уроци по немски, преди те да бъдат интегрирани в редовните класове след около 6-8 месеца.
С началото на новата учебна година миналия месец броят на децата в берлинските училища, които не говорят немски език, нарасна рязко със 70 %. Сега в столицата са разкрити 478 “паралелки за новодошли”, в които има около 5000 деца на нови бежанци. Това отразява огромната нужда от специално обучение на деца на бежанци в Берлин и на други места.
Децата са от различни държави – Сирия, Ирак, Либия, Босна, Сърбия, България, Турция, Корея, Гана и САЩ. Не всички са бежанци. Някои например са деца на родители, дошли на работа в Германия. “Някои от тези деца никога не са виждали училище отвътре, защото са прекарали години, криейки се в мазета от бомби”, казва директорката на едно такова училище – Ирина Висман. Заради средата, от която идват, много от тези деца представляват особени педагогически предизвикателства.
Гражданските войни и политическият хаос из целия Близък Изток и Северна Африка не позволяват на над 13 млн. деца да ходят на училище, според доклад на УНИЦЕФ, публикуван миналия месец. Особено засегнати са децата от Сирия. Дори ако техните семейства успеят да избягат в бежански лагери в Йордания, Турция и Ливан, повече от 700 000 деца на сирийски бежанци не могат да ходят на училище там, защото претоварените образователни инфраструктури в тези страни не могат да се справят с огромния брой допълнителни ученици, сочи докладът. Германия, за разлика от тях, е богата, но и тя трудно се справя с огромния наплив от нови деца. Поради бежанската вълна през лятото много кандидати за убежище са настанени за 6 месеца в големи палаткови градчета или бивши казарми край градовете, а наоколо няма училища. Някъде се намират доброволци, които предлагат класове за обучение по немски език, но те не винаги са редовни и в никакъв случай не стигат за всички нуждаещи се. Веднага щом кандидатите за убежище обаче бъдат прехвърлени в по-малки домове в градовете, местните служители се опитват да запишат децата в училища. Дори германският канцлер Ангела Меркел специално акцентира колко е важно децата на бежанците да изучават немски език, бита и културата на Германия и сама посети неотдавна клас за новопристигнали в Берлин.
“Ние виждаме, че много от тези деца са дълбоко травмирани и в повечето случаи не знаем какво точно им се е случило. Но въпреки че таят страх в душите си, почти всички бежански деца харесват училището и често не искат да се връщат в техните претъпкани и пренаселени бежански центрове следобед”, казва друга учителка и добавя, че за децата училището е “защитено място”. “Понякога това е първото място от години, където никой не може да ги нарани и където те най-после могат отново да играят”, отбелязва тя. “Понякога мястото на някое дете остава празно сутринта. И когато позвъним в бежанския приют, откриваме, че семейството е преместено или депортирано през нощта”, констатира тя с горчивина.
Източник: Associated Press, в. Земя
Снимка: freeimages.com