Спрямо съучениците си в Европа децата у нас имат по-скоро дълга лятна ваканция, но малко почивни дни в рамките на учебната година.
Болшинството от училищата в ЕС започват годината още от края на август или началото на септември.
С началото на новата учебна година отново на дневен ред беше поставена дискусията трябва ли да се удължи учебната година в България. И как децата да имат повече време за усвояване на материала, но при добър баланс на учебни и почивни дни.
По този повод от Национална мрежа за децата публикуваме данни от изследването “Организация на учебно време в Европа 2022/2023” на Европейска изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA). Анализът дава общ поглед върху началото на учебната година и нейната продължителност в различните държави, както и върху продължителността на ваканциите. Обхваща както основното, така и средното общо образование във всички 37 държави, участващи в програмата на ЕС Еразъм+.
В повечето европейски образователни системи учебната година започва в началото на септември. Най-рано се връщат в училище децата в Дания, Финландия, Швеция, Швейцария, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и в част от Белгия. Там занятията започват през август. В най-голяма част от държавите (общо 15 на брой) учебната година стартира на 1 септември. Така е в Белгия, Чехия, Естония, Ирландия, Франция, Литва, Латвия, Унгария, Полша, Словения, Словакия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Сърбия. Учениците в Малта са последните, които се връщат на училище в края на септември. У нас годината стартира по традиция на 15 септември, което с 2-3 седмици по-късно, отколкото в повечето европейски училища.
В повечето страни децата имат между 100 и 120 ваканционни дни в рамките на календарна година. Тук влизат както дните от лятната ваканция, така и дните без занятия по време на учебната година. Над 120 дни почиват учениците в седем държави – Естония, Гърция, Франция, Италия, Латвия, Румъния и Млата, която е първенец с цели 135 дни. Страната ни е сред държавите с по-малко неучебни дни – 100 или по-малко дни ваканция имат българските деца, заедно с тези в Нидерландия, Словения и Лихтенщайн. А с най-малко – 87 дни – в Дания, Холандия и Норвегия.
Минимален брой неучебни дни по време на учебната година
(в червено са почивните дни по време на учебната година, в сиво – дните в рамките на лятната ваканция)
Извън летните ваканции, минималният общ брой на почивните дни по време на учебната година варира между 30 и 49 дни в повечето образователни системи. В осем образователни системи, в това число и в България, почивните дни са по-малко от 30. Тук са още Италия, Унгария, Словения, Албания, Черна гора, Северна Македония и Турция. Много почивки между учебните дни, над 50, има във Франция, Люксембург, Румъния, Лихтенщайн и част от Белгия.
Продължителността на летните ваканции варира много в Европа
В Европа летните ваканции обикновено започват между края на май и втората половина на юли. В повечето образователни системи учениците имат между 9 и 12 седмици.
Продължителността на летните ваканции обаче варира значително в отделните страни (вижте Фигура 2). Само 6 седмици е ваканцията в Дания, някои германски провинции, Холандия, някои швейцарски кантони и Лихтенщайн. Обратно, учениците са във ваканция за 13 седмици в Италия, Латвия и Малта. България спада към страните с дълга лятна ваканция – между 10 и 12 седмици, заедно с почти всички държави на Балканите.
Продължителност на лятната ваканция (в седмици)
У нас дискусията кога трябва да започва учебната година и колко и какви да са ваканиите започва с началото на всяка учебна година. Казусът всеки път повдига въпроса имаме ли дългосрочна визия за образованието и за това как децата да учат повече, но и да почиват по-ефективно. Балансираните почивни дни и ваканции през годината и между сроковете са важни както за децата, така и учителите. Имат отношение и към качественото научаване, доакто дългата ваканция доказано оказва негативен ефект и връщане назад в затвърждаване на наученото.
“Отвъд номиналния брой часове, качеството и формата на учене са това, което дава качествения ефект, а не колко време се прекарва в класната стая. У нас ученето се случва само и единствено в класната стая, докато в други страни се излиза отвъд тази рамка и едни скъсени ваканции не значат повече време в зубрене, а използване на възможностите за учене в реална среда, особено през лятото”, коментира темата Пламена Николова от Фондация за децата в риск по света.