В България са най-строги мерките в училище по време на пандемията. До този извод стигнаха участниците в проекта “Компютърно мислене по време на COVID-19”. Той се реализира от Регионално управление на образованието в Бургас, което е водещ партньор по проекта заедно с партньорски организации от Румъния, Турция, Гърция и Испания. Участниците в него се включиха в първата среща, която се провежда в морския град. Проектът се финансира по програма “Еразъм+”.
При всички участници в проекта се забелязва известен стрес, заради преминаването към онлайн обучение по време на пандемията. Представителите на турската страна подчертаха, че има спад в нивото на знания. Заради едногодишното обучение в електронна среда се е наложило да бъдат включени допълнително занятия за децата.
Навсякъде се е наложило държавата да подпомага децата с осигуряването на устройства за онлайн уроците. В момента обаче само в България все още има ученици, които не се обучават в клас, а от разстояние. В Гърция децата вече учат изцяло присъствено. „В началото на пандемията ни беше трудно, но след няколко седмици вече беше по-лесно и за децата, и за студентите. В началото дистанционното обучение не се приемаше добре“, обясни Георгиус Деспотополус от образователния инспекторат в Ираклио, Крит. Той е убеден, че онлайн обучението не е довело до пропуски в знанията на децата. Класните стаи в Гърция останаха затворени от май 2020 до началото на 2021 година. Първи в училище са се върнали най-малките. Сега всички учат в клас, като се тестват два пъти в седмицата, но от родителите, които след това представят резултатите в училище.
В Турция пък онлайн обучението за всички е продължило точно година. След това то е продължило на ротационен принцип, а в момента всички са в клас. „Нивото на знанията падна след година на онлайн обучение“, обясни Ур Инан от образователния инспекторат в гр. Ялова. „Проверихме учебната програма в цялата страна и дадохме допълнителни часове, за да наваксат. Беше много трудно за всички, но най-трудно се оказа за децата със специални образователни потребности.“ За тях и семействата им държавата е осигурявала и консултации с психолог, допълни Инан. В Турция децата не се тестват за ковид, за да ходят на училище. Ако дете се разболее, класът не се карантинира веднага. Ако в следващите 48 часа не се разболее друго дете, всички остават присъствено в клас.
В Румъния пък паралелка се карантинира при три болни деца. Там в момента също се учи присъствено, тестовете на децата се правят вкъщи. И в Румъния е имало доста деца, за които интернет и онлайн обучението са останали недостижима цел. За тях учебните материали са се изпращали по пощата, обясни Лоредана Пауни. Тя признава, че и на румънските деца пандемията е повляла негативно и те са изостанали в резултатите си.
„Затова и сега сме в Бургас. Работим по проекта, за да можем, макар и на регионално ниво, да преодолеем разликите между присъственото и онлайн обучение“, допълни Лоредана Пауни. Именно това е и основната цел на проекта – да се изработят механизми и практики, които да приближат онлайн обучението максимално до обучението в реална среда.
Според директора на РУО Бургас Виолета Илиева, в България се прилагат най-строгите мерки.
Регионалното управление по образованието в Бургас ще подари 300 онлайн урока, специално разработени от местни учители и експерти, на техни колеги от Турция, Гърция, Румъния и Испания. Уроците се излъчваха по местния Канал 0 в началото на пандемията и помогнаха на доста бургаски деца да се справят с онлайн обучението.
Източници: chernomorie-bg.com, gramofona.com
Снимка: unsplash.com