“Асоциация Анимус” започва проект за подобряване психичното здраве на децата “Приятелите на Зипи”. Той е с продъжителност 26 месеца и ще обхване първоначално 12 училища в София с проблеми с училищния тормоз и насилие, отпадане на уязвимите деца от училище, 300 деца в първи клас, техните родители и 24 учители и психолози.
Програмата работи за подобряване на отношенията между децата в класната стая и се прилага при деца между 5 и 7 години. Тя ще обхване 24 урока в часа на класа и е разделена на 6 модула, посветени на чувства, общуване, взаимоотношения, разрешаване на конфликти, справяне с промени и загуби включително смъртта. Различните истории на модулите обсъждат проблеми, които не са персонализирани, така че да не се припознават конкретни уязвими деца, а съучениците се научават да се уважават взаимно и да си помагат.
Последният модул – “Аз се справям”, затвърждава наученото и обобщава усвоените стратегии за успешно справяне. По този начин агресията и тормозът в училище намаляват, тъй като децата владеят алтернативни начини за справяне с трудностите. В края на обучението децата получават сертификат и корона, което им дава допълнителното самочувствие, че са придобили нови знания и умения.
Проектът се въвежда пилотно в България, след като от 2001 г. се прилага успешно в 27 държави в Европа, Азия, Северна и Южна Америка. Програмата учи децата още в ранна възраст да изградят социални умения за справяне с кризи и трудности през целия живот. Под формата на дискусии и игри те се научават да разбират своите чувства, да ги изразяват да съчувстват и откликват емоционално. В крайна сметка се оказва, че се подобряват не само социалните им умения, а и постиженията им в училище, обяснява Карълайн Игар, която държи авторските права на програмата.
“Програмата действа доказано, тя работи дори ако родителите не я подкрепят”, заяви тя. Провеждани са много изследвания за ефективността й и те недвусмислено показват, че работи както в училища в райони с изключително високи нива на престъпност и бедност като в някои провинции на Мексико, в училища с етнически малцинства в Литва, с деца със специфични нужди в Полша, така и в обикновени класове в масовите училища в и извън Европа.
Независимите изследвания на различни академични институции показват, че след курса на обучение 77% от децата се справят по-добре с материала в училище а 87% – в живота си извън него. Карълайн Игар разказва учител споделя, че когато се появи конфликт при децата, които играят в двора, те вместо да тичат при него да го разреши, се справят самостоятелно, говорейки си. Още един пример: майка споделя, че при всеки проблем удряла детето си. След като започнала програмата в училището му обаче, един ден то спокойно я попитало: “Мамо, защо ме удряш? Не може ли само да ми говориш?”
Вече са разработени три обучителни комплекта: методическо ръководство за учители, игрови комплект за децата и наръчник за родители с дейности и игри за затвърждаване на наученото вкъщи.
“Програмата работи за повишаване на възможностите на децата да станат психичноздрави граждани на България. Това е емоционално образование, а е доказано, че това знание повишава академичните постижения на децата и подобрява дисциплината им в час”, обясни психологът и психотерапевт, директор на фондация “Асоциация Анимус” Мария Чомарова.
Процедурата за избор на училища, в които пилотно да се проведе програмата е вече в ход. Един от важните критерии при избора ще е силната мотивация на училищния колектив, допълва Мария Чомарова. Началото на проекта е учебната 2014/2015 година.Той се подкрепя от Министерството на образованието и Столичната община.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: sxc.hu/Ivalics