Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии” в партньорство с пет училища от страната изпълнява проект „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”.
Проектът цели промяна в традиционните нагласи и разбирания за ролите, определени от пола, с които повечето млади хора се сблъскват, както в семейството, така и в училище, и в широкото социално пространство, които водят до ограничаване на възможностите за реализация на младите хора.
За да бъдат мотивирани училищните ръководства и педагогическите екипи да продължават да работят и да се развиват по най-добрия начин в полза на цялата училищна общност (ученици, учители, родители) и на обществото като цяло, представители на Национална мрежа за децата и екип на фондация „Джендър образование, изследвания и технологии” (ДОИТ) изработиха критерии за присъждане на звание „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”.
Получаването на званието ще припознае училището като институция, която гарантира безопасна, толерантна и креативна среда за децата, за учителите и за родителите. Оценявайки значимостта и необходимостта от подобна инициатива, Министерство на образованието и науката подкрепи идеята за присъждане на звание „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”.
На базата на изготвените критерии за присъждане на званието, работна група изработи „Карта за оценка на училищната среда”, с която да се кандидатсства. Тя е одобрена и разпространена от Министерство на образованието и науката до всички регионални инспекторати по образованието.
Попълването на „Картата” е полезно за училищата, тъй като дава възможност на училищните специалисти да огледат и видят своите силни страни във връзка с цялостния климат в училище, който в голяма степен задава предпоставките за успеваемост на децата и за реализация на учителите. В същото време „Картата” е измислена така, че училищата да намерят в нея идеи за справяне с пропуските в работата си по проблемите на равнопоставеността (вкл. равнопоставеност на половете) и в работата, свързана с противодействие и превенция на насилието и тормоза между децата в училище (вкл. насилие, основано на пола).
Вярвайки в ползите, които носи кандидатстването за звание „Училище без насилие и стереотипи, определени от пола”, Национална мрежа за децата и фондация „Джендър образование, изследвания и технологии” приканват училищата да кандидатстват и попълнят „Карта за оценка на училищната среда”, и да я изпратят на [email protected] с копие до [email protected] .
Снимка: flickr/RoBeR