Отговора се опитват да дадат в Швеция, където Vittra – компания, управляваща 30 училища в страната, се опитва да осигури възможността обучението да се случва навсякъде в кампуса като изцяло елиминира класните стаи.
При изграждането на най-новото училище на Vittra в Стокхолм, открито през август миналата година, датската архитектурна компания Rosan Bosch Ltd. създава интериора със специално разработена концепция за пространствено разпределение.
Архитектите тръгват от педагогическите принципи на Vittra. Вместо класическите разделения с маси и столове един гигантски “айсберг” служи едновременно като кино, място за игра и почивка и поставя рамките на един различен начин на обучение.
Атмосферата в училището напомня по-скоро творческите пространства на Google – учениците могат да работят самостоятелно на лаптопа си, докато седят на някое от удобните места върху “айсберга”. Ако имат нужда от съвместна работа с някого от съучениците си по даден проект, могат да използват пространства като “селото” – малка къща за колективна работа – или специалните “мебели за разговор”, показани на снимката по-горе.
Съществуват общо пет вида пространства за обучение – “Пещерата”, където можеш да се усамотиш и концентрираш, “Лабораторията”, където можеш да експериментираш с цветове и материали, “Лагерният огън” – мястото за групови занимания, “Дупката за водопой” – място за срещи и импулсивни занимания, и The Showoff (мястото за перчене) – сцена, екран и още други възможности, където да покажеш какво си постигнал.
Концепцията на този дизайн има за цел да стимулира любопитството и творчеството в децата и да им даде възможности както за самостоятелна работа, така и в колектив. Отвореният характер на кампуса и необичайните мебели отразяват философията на училището, че “децата играят и научават на базата на собствените си нужди, любопитство и наклонности”. Всеки учебен ден за всяко дете е изпълнен с възможности за експериментиране, за научаване на нови ценности, за иновативно мислене и работа с мотивация.
С този подход на обучение за децата става ясно, че ученето има смисъл. Те свикват да работят и се научават също така, че грешката носи опит. Готови са да бъдат активни граждани, които вярват, че всеки човек допринася с нещо свое, уникално и ценно.
Струва ми се, че много от нас – и деца и възрастни, биха пожелали да учат в такова училище.
Източник: dnevnik.bg
Снимки:[Rosan Bosch]