Понякога, разтваряйки учебник, намираш вътре и учителя. Три от наградите „Аквариус XXI“ отидоха при млади български преподаватели, поставили основите на нова система за пренос на педагогически методи и разпространение на знание в популярна форма.
В мотивацията за връчване на „Аквариус XXI“ четем: „За постигане на активна, двустранна и трайна връзка между учениците и личността на преподавателя; за оформянето на общност около ценностите на знанието; за показаната способност за иновативно мислене; за преодоляването на дезинтеграцията в образованието чрез засилване на връзките с учебния процес по игрови път, емоционално стабилен модел, с личен принос на обучаеми и обучаващи.“
Благодарение на системата за симбиозно публикуване, всеки учител вече може да създава свои интегрирани учебни програми (ИУМ). Те достигат до неограничен брой потребители – както в класовете, в които учителят преподава, така и далеч извън учебното заведение. В края на миналия срок 2149 учители са публикували ИУМ и очакват одобрение. На практика учениците в един клас могат да избират различни учебници и помагала, стига те да са преминали контролната програма за адаптиране и качество. През миналата учебна година реализираните ИУМ бяха над 1500.
Един учител – хиляди класове.
Един ученик – стотици възможни преподаватели
Технологиите разшириха обсега на всеки отделен учител. Учениците все повече получават достъп до алтернативи, с право на избор в селективна и конкурентна среда.
Интерактивната платформа Мартина-3 (създадена първоначално за навигация в реални и 3D светове) дава неограничено поле на визуално и мултимедийно действие. Там учителите се разгръщат като своеобразни „аватари“ – използват мощна база от приложения и мултимедиен ресурс, като създават вълнуващи имерсивни уроци – пътешествия, мисии, интерактивна учебна програма и др.
Трудът се заплаща.
Иновацията – още повече
Отскоро и Патентната агенция въведе протокол за регистрация и защита на патенти върху оригинални методи и форми на преподаване. Така дори най-нюансираните черти и особености в една или друга версия на преподаване стават защитени, а авторите на иновативния метод имат гаранция за това в лицето на държавната агенция. Нещо повече – индивидуални финансови стимули насърчават учители и педагози да проектират и реализират оригинално учебно съдържание, издържано в иновативен дух.
Приходите на такива индивидуални новатори, както и на групи учители, се оказват внушителни. В новата система на подбор на преподавател и учебник/или друг материал, често учебниците и помагалата директно се създават и тиражират дигитално от учителя – както за нуждите на неговите локално протичащи часове, но също и за разпространение „навън“, към общата група потребители („мрежови учебници“ и пр.)
Пионери в тази разрастваща се ниша в съвременното образование бяха няколко преподаватели по математика и физика от Бургас и Варна. Започнало е като колегиална шега в рамките на сезонната лабораторията към Черноморския образователен център. Целеви групи ученици сравнявали и оценявали качеството на преподаването на предметите физика и математика. Всеки от учителите изготвил свои интерактивни „часове“, изпълнени с мултимедийно и интерактивно съдържание, обединено от фигурата на самия преподавател, със силен личностен акцент. Оригиналното мислене и идеи на тези учители, както и апетитът на младата публика, отворена за всичко ново – двата елемента заработили ефективно.
Учителят оставал свързан със своята аудитория и след края на „часовете“. Учебният материал и паралелните източници, към които били насочвани младежите, винаги надхвърляли стандартния обем на „аналоговите“ учебни помагала. „Старите“ учебници традиционно се създават от експерти без пряк досег с конкретните ученици. А новите учебни помагала представлявали ИУМ, свързани директно – на места лично, поименно – с училищния процес и неговите най-активни и важни участници.
Добавена стойност
Изследвания показаха, че тази форма не само улеснява преподаването и го прави по-интензивен процес, но тя сваля и чисто „педагогическата“ тежест от раменете на преподавателя. Без нужда от обратна връзка и без необходимост от директен контрол на знанията и дисциплиниращи мерки, работата на всеки учител се концентрира върху същността – представяне на учебното съдържание. Другата, недотам позитивна и престижна част от процеса (контролът на постиженията и стандартизирана оценка) е изнесена в неутралната зона на тестовете, които се провеждат централизирано.
„Един учител – един учебник“, тази странна на пръв поглед формула навлиза мощно и със слаба съпротива дори от най-консервативните групи педагози.
Само през миналата година 7% от приходите от учебни издания са отишли при носителите на техните авторски права и патенти – учители от реалното образование. Много скоро след появяването им, копия от виртуалните часове и сканирани „аватари“ започват да се разпространяват далеч извън преките групи.
Какво следва
Подобренията вече са на хоризонта. Платформата за многоканално обучително съдържание позволява авторизация (лицензирано поемане и надграждане от следващо ниво/поколение автори/потребители) на всички тестове и средства за контрол на знанията. Така новопостъпили преподаватели имат възможността да започнат не от нула своите индивидуални проекти, тоест да надградят над вече постигнатото, създавайки ИУМ v.2.
Във всеки случай очевидна е тенденцията: за по-добри резултати, младежите имат нужна от повече контакт с преподавателя, да бъдат на „една ръка разстояние“ и не само по време на физически присъствените часове. Новите поколения учебниците от типа ИУМ им дават точно това.
В края на обучителния цикъл идва най-важната присъда – тази на тестовата система. Засега резултатите са само в положителна посока – 8 от 10 училища, които прилагат активно интегрирани учебни програми, показват ръст на отличните оценки в тестовете и спад на най-слабите резултати. Докато „в средата“ на таблицата по успех няма голяма динамика, това развитие в двете крайни нива – повече „отличници“ и по-малко „двойкаджии“ – показва, че ИУМ успяват да мобилизират някакъв личностен потенциал у младежите.
Както беше посочено и от журито на „Аквариус XXI“: „Емоционално стабилен модел, с личен принос на обучаеми и обучаващи.“
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com