През следващите 7 години страната ни трябва да намали дела на ражданията чрез цезарово сечение до 30%. Делът на бебетата, които на 4-месечна възраст все още се хранят с майчина кърма трябва да нарасне на 40%. Зависимостта от хазарт и проблемното екранно поведение вече са сред рисковете за здравето на младежите, срещу които България се е ангажирала да разработи мерки.
Основен принос за допълненията има активната работа на НМД по проекта на НЗС 2030 в целия период на разработване на документа.
На 18 април след тригодишна работа и неколкократни редакции Народното събрание прие окончателния вариант на Националната здравна стратегия с хоризонт 2030 г.
Стратегията беше гласувана от Министерския съвет още през септември 2023 г., но поради множеството критики към гласувания вариант, Комисията по здравеопазване в парламента реши да я ревизира.
Наред с множество професионални и секторни организации, Националната мрежа за децата беше сред поканените да се включат в работната група, ангажирана с редакцията на документа.
Основен фокус на предложенията ни беше стратегията да формулира ясни и измерими цели в конкретни сфери на майчиното и детското здраве. Неколкократно през годините, в които се работеше по документа изтъквахме, че „да работим за подобряване на майчиното и детското здраве“ не може да бъде цел на здравната ни система – това трябва да е начинът ѝ на функциониране.
Удовлетворени сме, че ключови предложения за гарантиране на по-добро здраве на майките и бебетата в ранна възраст бяха разпознати на политическо ниво и интегрирани в документа. Страната ни е сред лидерите в ЕС по дял на ражданията с цезарово сечение и разпознаването на този показател като тревожен ще върне в публичния дебат разговора за родилна грижа, основана на наука, гарантираща по-здрави майки и бебета. Ангажиментът за насърчаване на естественото хранене в ранна възраст също показва разбиране на нуждата от повече и по-конкретни мерки в подкрепа на родителите в периода на най-ранното детство.
За съществен успех приемаме вписването на хазартната зависимост като здравен риск пред младите хора, срещу който страната се ангажира да се бори. С приемането на тази формулировка здравните институции показват лидерство и далновидност по отношение хазарта – сфера, в която рядко наблюдаваме политическа воля за трудни решения.
В заключение си даваме сметка, че стратегическите документи все още не са политики и мерки.
За да се превърнат добрите намерения в добри постижения, тепърва ще са нужни усилията както на институциите, така и на ангажираните професионални общности и граждански организации, сред които и НМД.